Перейти до основного вмісту

Самогубство Трієра

25 травня, 00:00

Скандал з Ларсом фон Трієром став чи не найгучнішою подією нинішнього Каннського фестивалю, де знаменитий датський режисер представляв свій новий фільм «Меланхолія».

Як уже повідомлялося, на фестивальній прес-конференції на запитання про його німецьке походження та інтерес до нацистської естетики кінематографіст відповів: «Можу вам лише сказати, що я довго вважав, що я єврей, і був дуже щасливий від того, що єврей, але потім з’явилася Сюзанна Бієр (датська режисерка-єврейка, володарка «Оскару» за кращий іноземний фільм. — Д. Д.), і раптом мені перестало подобатися бути євреєм. Це був жарт. Пробачте. Але виявилося, що я не єврей. Якби я був євреєм, то був би євреєм другої хвилі, таким собі євреєм нової хвилі, але в будь-якому разі я хотів бути євреєм, а потім з’ясував, що насправді я — нацист, бо із сім’ї німців. І це також принесло мені певне задоволення. Отже, що я можу сказати? Я розумію Гітлера. Вважаю, що він робив неправильні речі, але я можу собі уявити, як він сидить у своєму бункері... Я кажу, що розумію цю людину. Він не той, кого ми називаємо хорошим хлопцем, але я багато в чому його розумію та співчуваю йому... Та годі! Я не за Другу світову війну. І не проти євреїв. Я навіть не проти Сюзанни Бієр. Я дуже навіть за них. Але Ізраїль дістав. Як я виберуся з цього речення? О’кей, я — нацист. Щодо мистецтва, то я за Шпеєра. Мені подобався Альберт Шпеєр. Він був серед кращих дітей Господа. У нього був такий талант, що... Гаразд, досить».

На запитання про бажання зняти блокбастер пролунала відповідь: «Так. Ми, нацисти, любимо робити великомасштабні речі. Може, я міг би зробити «Остаточне рішення» (Final Solution)».

Попри те, що вже наступного ранку режисер вибачився, керівництво Каннського фестивалю опублікувало офіційну заяву: «Рада директорів фестивалю ...надзвичайно шкодує про те, що Ларс фон Трієр використовував цей форум для того, щоб казати неприйнятні речі, що суперечать ідеалам гуманізму, завдяки яким і заради яких існує наш фестиваль... Рада директорів рішуче засуджує ці висловлювання й оголошує Ларса фон Трієра персоною нон грата на Каннському фестивалі. Це рішення набирає чинності негайно».

Утім, «Меланхолію» не зняли з конкурсу, тож, як наслідок, виконавиця головної ролі, Кірстен Данст одержала приз як краща актриса.

А скандал навколо заяв Трієра продовжував розгоратися. Його відмовилися обслуговувати в одному з каннських ресторанів, а відомий французький режисер Клод Лелуш заявив, що Трієр вчинив «кінематографічне самогубство».

Ситуація, звісно, неприємна, але в разі з Трієром не є несподіваною. Автор «Догвіля» й «Ідіотів» схильний епатувати, і заяви про нацизм належать до тієї ж серії, що й написане у нього на руці непристойне слівце fuck, плани зняти Данст у християнському порно, торішні похвали собі самому в контексті виходу фільму «Антихрист» і багато чого іншого. Трієру замало екрана, він ще й намагається режисирувати реальність навколо себе. Перевіряти соціум, як то кажуть, «з ноги». Очевидно, одностайне сприйняття «Меланхолії» насторожило його, і він вирішив зіграти з фестивальною публікою у свою улюблену гру. Зіграв занадто вдало.

При тому, що запитання про національне походження, так само як і про релігійне сповідання, і суму заробітку, які зазвичай публічно ставлять приватній особі, є глибоко некоректними, що скандальні пасажі звучать, як незграбний жарт, а не політична заява, що Трієр — не нацист, що вибачився він цілком щиро й неодноразово, що зоологічний расист і антисеміт Мел Гібсон комфортно гостював на форумі від початку до кінця, — попри все це, адміністрація Канн мала право ухвалити таке рішення хоча б заради власного бачення репутації фестивалю (наскільки воно обѓрунтоване — інше питання). Хочеться сподіватися, що в організаторів вистачить мудрості й надалі допускати фільми Трієра та його самого на конкурс.

Утім, здається, найбільше помилився Лелуш.

Так, Трієр справді вчинив самогубство, але раніше — коли «Меланхолію» побачили перші глядачі. Щоразу, коли автор закінчує роботу й випускає її в світ, він добровільно піддає себе особистісній смерті — в завершеному творінні. Він замовкає, все, що він казав донині, стає несуттєвим, промовляти починає твір, і ця промова тим гучніша, чим талановитіший митець. На таке самознищення Лелуш та йому подібні не здатні.

Місце ескапад Трієра зникає далеко за кадром. Дурниці забудуться. Залишаться фільми.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати