Перейти до основного вмісту
На сайті проводяться технічні роботи. Вибачте за незручності.

Щоб дороги перестали вбивати

Для справжніх реформ потрібні нові методи й технології навчання й екзаменування водіїв
18 січня, 00:00
«АВАРІЯ» / ФОТО ОЛЕКСАНДРА БУРКОВСЬКОГО, Київ

Кілька років поспіль українські дороги несуть людям смертельну небезпеку: за даними ДАІ, лише упродовж минулого року в Україні в результаті 62 тисяч дорожньо-транспортних пригод загинуло понад дев’ять тисяч людей (77 тисяч отримали травми). Загроза отримати травму чи не повернутися додому стосується практично всіх — автолюбителів, тих, в кого немає авто і хто їздить в тролейбусах чи маршрутках, велосипедистів, пішоходів, дітей... Оскільки проблема назріла давно, в Україні вже кілька разів робилися спроби її вирішити: можна згадати лише як кілька років тому указом Президента було скасовано ДАІ (щоб боротися з корупцією) і що з цього вийшло...

Нині працівники Державтоінспекції знову є на кожному кроці — керівництво ДАІ назвало це «широкомасштабним оперативно-профілактичним відпрацюванням»: інспектори виловлюють на дорогах водіїв-порушників, забирають у них водійські посвідчення, складають протокол і тягнуть до суду.

Відтак наші суди вже тріщать від порушників, судді ставитимуть справи «на конвеєр» і так триватиме, принаймні, до 10 лютого — поки на дорогах буде збільшена кількість патрулів... Оскільки в задумах керівництва ДАІ зробити такі рейди систематичними, то чи не закінчиться ця «кампанія» тим, що водії, аби від них відчепилися, будуть давати інспекторам більші хабарі та їздитимуть i далі, як захочуть? Допомогли б дисциплінувати як водіїв, так і працівників міліції камери спостереження на дорогах та постах, але ДАІ відклало це в довгий ящик і застосовує старі методи — «батога і пряника». Ще б допомогла сувора сертифікація водіїв, як це практикується в Польщі (в Україні нині дешевше купити водійські права, ніж навчатися на курсах) та зміна методів навчання із запровадженням нових технологій, але про це взагалі ніхто не говорить. Лише — про «батіг».

Так, за словами начальника Департаменту державної автомобільної інспекції МВС України Сергія Коломійця, нині на дорогах працюють понад 6 тисяч працівників ДАІ, які, починаючи з 10 січня, вже виявили 70 тисяч порушень (31 тисячу тих, які стали причиною ДТП), зафіксували понад 7 випадків, коли за кермом були нетверезі водії. Позитив від цього — зниження ДТП на 19%. Але чи надовго? Як і раніше, причинами ДТП є ігнорування правил дорожнього руху водіями й пішоходами. На їхню думку, в Україні діють досить лояльні міри покарання за порушення правил, приміром, мінімальний штраф сягає 8— 17 гривень, що дозволяє водіям ігнорувати закон. Щоб приборкати автолихачів, фахівці пропонують підвищити штрафи за порушення правил дорожнього руху (про це йдеться у законопроекті про внесення змін до дев’яти законодавчих актів, пов’язаних із регулюванням дорожнього руху, що нині знаходиться на розгляді у Верховній Раді).

Після прийняття законопроекту мінімальний розмір штрафу сягатиме 85—100 гривень. Щоб підвищити відповідальність водіїв за вчинення грубих порушень (неправильний переїзд перехрестя, проїзд на червоний сигнал світлофора тощо), експерти пропонують встановити штраф у розмірі 170 гривень, за керування автомобілем у нетверезому стані — від 1360 до 1700 гривень. За систематичне порушення правил дорожнього руху — штраф 2040—2750 гривень, а також «нагородження» водіїв штрафними балами. Якщо протягом року автолюбитель заробив 30—40 балів за порушення правил, працівники ДАІ мають право відібрати у нього водійське посвідчення.

— Відповідно до закону, працівники ДАІ вилучають водійські права лише у випадках неправильного проїзду залізничного переїзду, створення аварійної ситуації на дорогах (коли інші учасники дорожнього руху змушені збільшувати швидкість або змінювати напрям руху), зникнення порушника з місця ДТП або у разі керування автомобілем у стані сп’яніння, — розповів заступник міністра внутрішніх справ України Олександр Савченко. — Після внесення поправок до законів, що регулюють дорожній рух, незмінним залишиться пункт про вилучення посвідчень до прийняття судом рішення про розмір штрафу. Якщо власник авто не в змозі виплатити встановлену суму відразу після оголошення рішення суду, ДАІ відбирає транспортний засіб до часу оплати штрафу.

Окрім створення мобільних груп, в ДАІ задумали ще й «активізувати всі служби ДАІ» та, що найцікавіше — «налагодити роботу з судами». Але чи були вони в приміщенні судів в останні дні? Якщо є такий пункт в плані, варто було б зайнятися цим «налагодженням».

КОМЕНТАР

Андрій ХОРОЛЬСЬКИЙ, віце-президент Автомобільного клубу Києва:

— Підвищення штрафів за порушення правил дорожнього руху піде водіям тільки на користь — вони стануть більш дисциплінованими і відповідальними, бо наразі ситуація на дорогах — катастрофічна, а невеликі штрафи лише посилюють відчуття вседозволеності у водіїв.

Вважаю, що вилучення водійського посвідчення до прийняття судового рішення, як це практикується нині, є абсурдним, бо іноді водієві доводиться місяцями чекати вироку суду. На мій погляд, це порушує демократичні принципи держави та права людини в цілому. Дуже часто справи у суді розглядаються односторонньо, аби лише скласти протокол і прийняти рішення без адвокатів, без залучення до розгляду справи третіх сторін, свідків тощо. У таких випадках діє старий «совковий» принцип: якомога швидше скласти статистику і відзвітувати перед начальством.

Вихід із ситуації простий — проголошуючи закон чи вимагаючи його виконання, треба змушувати всіх працівників ДАІ працювати відповідно до прийнятої постанови. Щодо штрафів, то їхнє збільшення має бути пропорційним до ступеня порушення водія. Якщо ДТП завдає шкоди не лише транспортним засобам на дорозі, а й залучає пішоходів (доволі часто водії просто вилітають на пішохідну частину дороги), відповідно і штраф повинен включати в себе всі завдані збитки. Для покращання ситуації на дорогах також варто поліпшити і підготовку працівників ДАІ, виробити у них дисциплінованість та лояльне ставлення до водіїв.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати