Свято з розмахом
Українці ладні витратити на подарунки останні грошіСезон подарунків у розпалі. За два передноворічних тижня продажі в магазинах удвічі збільшуються, причому, з кожним роком вони все зростають. Відповідно до даних передноворічного соціологічного опитування Українського інституту соціальних досліджень і Центру «Соціальний моніторинг», кожен п’ятий українець планує витратити на подарунки рідним і близьким більше 200 гривень, тоді як половина хоче обмежитися покупками подарунків до 100 грн. Природно, що сума витрат на подарунки частково залежить від рівня доходів родини, проте не напряму, адже й серед родин з порівняно невисоким рівнем доходів є такі, що готові віддати дань традиціям вручення новорічних подарунків навіть ціною суттєвих витрат із сімейного бюджету.
Подарунковий бум, на думку соціологів, не свідчить про поліпшення рівня життя населення. «За суб’єктивними показниками, тобто, за даними опитувань, є невелике покращення рівня життя, — розповідає заступник директора Центру «Соціальний моніторинг» Олена Бабак. — Особливо в столиці. Але це поліпшення дуже незначне, і навряд чи подарунковий бум можна пов’язувати з ним. Тут скоріше відіграє роль традиція бурхливого, з розмахом, святкування Нового року. Дійсно, дехто ладен витратити на подарунки останні гроші. Крім того, свій вплив має активний піар цього свята».
Що ж дарують наші співвітчизники своїм рідним та друзям? Найбільшим попитом, як запевнили газету «День» в одному із столичних торговельно-розважальних центрів, користуються плюшеві песики — позаяк настає рік Собаки. Добре продаються новорічні аксесуари до столу, інтер’єру будинку : металеві та скляні підсвічники, ялинкові прикраси, великі декоративні свічки, що-небудь хвойне, гірлянди, віночки, плетенні з гілля ялинки, корзини, святкові листівки. Також користуються попитом багато усіляких приємних дрібниць: фоторамки різних розмірів та оригінальних форм , статуетки, фарфорові ляльки, скарбнички, картини. Для діточок — м’які іграшки, торбинки, книжечки, розвиваючі ігри, комп’ютерні забавки. Цікаво, що більшість покупців подарункових магазинів, у яких побував «День» — жінки.
Відвідувачка одного з магазинів Наталка Чикунова розповіла, що подарунки готує за кілька місяців — по- перше, щоб не переобтяжувати грудневий бюджет, по-друге, щоб з розумом, неквапливо підібрати подарунок кожному. «Купую те, що подобається, щось гарненьке та корисне, — каже Н.Чикунова. — Наприклад, дідусеві книжки, він дуже любить читати. Бабусі косметику і комп’ютерну забавку «Князь лісової країни». Мамі — крем, парфуми, батькові — сувенір, статуетку».
А що ж хочуть отримати українці в подарунок на Новий рік? За попередніми даними українських передноворічних опитувань, наші співвітчизники — люди дуже прагматичні. І здебільшого вони хочуть отримати в подарунок щось корисне, найкраще — побутову техніку або мобільний телефон. Також бажаними є взуття, одяг, аксесуари. «Зробив дві покупки для дружини. Перший — від колективу фірми — музичний центр, другий — особисто від себе — кухонний комбайн, — говорить покупець Олександр Кротівін. — Племіннику придбав машинку з радіоуправлінням. Не люблю дарувати гроші. Вважаю це приниженням, проявом людського егоїзму. А подарунок, якого хочу сам, не купується за гроші. Хочу, аби дружина народила мені донечку. Це буде найціннішим подарунком у моєму житті».
Дійсно, багато хто з опитаних соціологами українців мріє про зовсім нематеріальні подарунки. «Дехто відповідає, що хоче просто здоров’я, хтось — любові близьких, — розповідає О.Бабак. — Є дуже сумні бажання. Амністії, воскресіння сина, або навпаки — власної смерті. Це, звісно, поодинокі випадки».
Щоб вдало вибрати подарунок, треба також знати, які подарунки є небажаними. Відповідно до закордонних опитувань, жінки не люблять, коли їм дарують дешеві парфуми , біжутерію, помаду, сковорідки, колготки та на два-три розміри більший одяг. Чоловікам не подобається отримувати в подарунок носові хустинки, капці, нижню білизну , дешевий одеколон i лосьйон після гоління, квіти та краватки. Дітей засмутить, якщо їм подарують сувеніри, з якими не можна грати, одяг або шкільне принаддя.