Перейти до основного вмісту

Термін для реверсу

Маршрут енергобезпеки обрано не навмання
15 травня, 00:00

Вчора Президент України Віктор Ющенко підписав пакет з двох указів. У одному йдеться про невідкладні заходи для реалізації Брюссельської декларації (про модернізацію української ГТС), у другому — про запуск проекту Євро-Азіатського транспортного коридору на базі аверсу нафтопроводу Одеса-Броди (що працює поки, на жаль, у реверсному режимі). Обидва ці укази, безумовно, — крок у правильному, більше того, критично необхідному Україні напрямі. Але небезпека «пакету» в тому, що від сумної долі нафтопроводу «свинський вірус» зволікання може невідомим чином перекинутися й на новий проект модернізації ГТС.

Нагадаємо, що 23 березня в Брюсселі уряд України, Єврокомісія, Європейський банк реконструкції та розвитку, Європейський інвестиційний банк і Світовий банк підписали Спільну декларацію про модернізацію ГТС України. Потім український Кабмін доручив Мінпаливенерго та НАК «Нафтогаз України» до кінця 2009 року затвердити техніко-економічні обгрунтування й уточнені кошториси реалізації відповідних інвестиційних проектів. Історія повторюється? Не зовсім. Будівництво нафтопроводу Одеса — Броди було закінчено ще в травні 2002 року, й лише потім почалася епопея з ТЕО (скільки їх було, сьогодні вже мало хто пам’ятає). Тобто в цьому випадку ми не керуватимемося російським «авось». Однак це ще як сказати. Одеса-Броди був задуманий як найамбіційніший національний проект. А на що перетворився? Коли в червні 2004 року уряд країни несподівано погодився на реверсне використання нафтопроводу, дуже багато хто, зокрема, й газета «День», попереджав, що відійти від проектного використання цього знакового для України об’єкта буде легко, а от повернути його в аверсне русло — значно важче. Так і сталося. Реверс працює ось уже п’ять років, абсолютно нічого не додаючи енергетичній безпеці України.

«Головна мета проекту — забезпечити безпеку в енергогалузі», — стверджував напередодні підписання згаданих указів Президент України. Як завжди, до його слів не причепишся. Але хіба не приблизно те саме чули ми й рік тому, коли з’явився підпис під указом аналогічного змісту? Тепер, за його словами, всі формальні рішення на рівні економічного обгрунтування прийняті, й «треба рухатися далі». Але хто ж проти? Віктор Ющенко в черговий раз критикує уряд: «Я закликаю бути відповідальним український уряд і виконати всі зобов’язання, які дав український уряд».

Відчувається, що Президент сприймає проект ЄАНТК як власне дітище й докладає максимум зусиль, щоб воно, нарешті, встало на ноги. Наприкінці квітня він провів зустріч з послами держав-фундаторів п’ятистороннього спільного нафтотранспортного підприємства «Сарматія» (Азербайджан, Грузія, Литва, Польща), а також дипломатичними представниками Чехії (як країни, що головує в ЄС) і головою представництва Європейської комісії в Україні. Привітавши глав згаданих держав із затвердженням ТЕО — першим практичним результатом, отриманим у рамках Краківської ініціативи 11 травня 2007 року, він заявив, що ТЕО стало неспростовним офіційним професійним підтвердженням очікувань співініціаторів проекту. Зокрема, в ньому говориться про економічну доцільність, технічну можливість, комерційну привабливість і конкурентоспроможність транснаціональних маршрутів у рамках ЄАНТК на всіх етапах їх створення й експлуатації. ТЕО є спільним дослідженням постачальників, транзитерів і споживачів нафти й охоплює всю довжину маршрутів: від постачальників каспійської нафти до потенційних споживачів (країни Центральної Європи та Балтії). Глава української держави запропонував наприкінці травня — початку червня провести в Брюсселі презентацію ЄАНТК і ухвалити меморандум про його реалізацію, а також залучити до проекту представників Чехії й Словаччини.

Питання в тому, щоб Ющенка підтримали у власному уряді, який небезуспішно усуває його від проблем ПЕК. Але крига, схоже, скресла. Невипадково прем’єр-міністр Юлія Тимошенко звернулася до свого російського колеги Володимира Путіна з пропозицією замість реверсного режиму нафтопроводу Одеса-Броди використовувати для прокачування російської нафти потужності «Придніпровських магістральних нафтопроводів». Але що буде, якщо в Кремлі це не сподобається? Як виглядає, українська влада відповіді на це питання поки не має... Невипадково цього разу терміни переходу на аверс не називаються.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати