У Криму — зміщення «центру влади»
Президія Верховної Ради Криму в останній момент скасувала призначену на п’ятницю позачергову сесію, на якій збиралася сформувати новий уряд Криму. Це означає, що Президент України Віктор Ющенко не узгодив з главою парламенту Криму Анатолієм Гриценком запропоновану останнім кандидатуру прем’єр-міністра автономії. А. Гриценко, виступаючи по місцевому телебаченню, повідомив кримчанам, що, як його поінформували в Секретаріаті Президента, Віктор Ющенко раніше не називав ніяких прізвищ, кандидатури яких він міг би схвалити, отже, консультації мали розпочатися «з чистого аркуша». Однак коли кримський спікер привіз свої пропозиції, у Президента все- таки, як виявилося, «була своя кандидатура». Тому глава держави та глава парламенту автономії вирішили й далі шукати компромісу.
Позиція Анатолія Гриценка в питанні кандидатури майбутнього прем’єра є такою: для того, щоб деполітизувати уряд, на думку глави кримського парламенту, його має очолити «не депутат Верховної Ради Криму й взагалі не політик, а господарник, який має серйозний досвід управлінської роботи». Таким чином, це той же варіант «технічного кандидата», який раніше обговорювався і в Києві при пошуку кандидата на голову Кабінету Міністрів. Незважаючи на те, що серед претендентів на посаду глави уряду автономії в Криму аналітики називають дуже багато іменитих кандидатур — серед них і колишні народні депутати Нестор Шуфрич, Дмитро Табачник, Лев Миримський та інші, на думку А. Гриценка, таким «господарником» міг би бути один з управлінців- господарників… Ленінського району, який раніше очолював сам спікер. Як запасну, Анатолій Павлович запропонував Президентові кандидатуру нині діючого прем’єра Анатолія Бурдюгова. Не дивно, що Президент засумнівався, чи зможе кандидатура чиновника другого ешелону районного масштабу «потягти» на посаду глави уряду.
Однак не виключено, що велику роль у сесії зіграла й діяльність Постійного представника Президента в Криму Геннадія Москаля, який зробив iз цього приводу спеціальну заяву: мовляв, він «занепокоєний тим, що сесія призначена, але кандидатура Президентом ще не узгоджена». Геннадій Москаль застеріг, що в разі призначення виконувача обов’язків глави уряду він звернеться до суду з вимогою скасувати це рішення.
Взагалі, за останній тиждень стиль і способи управління в автономії кардинально змінилися. Раніше пасивність колишніх представників Президента призводила до того, що з цією посадою практично ніхто не рахувався, а його апарат був усього лише передавальною ланкою для потоку паперів у секретаріаті глави держави. Та й кримська еліта доклала значних зусиль, щоб будь-який представник Президента був перетворений на суто номінальну постать.
Усе це, однак, тепер не стосується Геннадія Москаля. По- перше, повернувшись до Криму представником Президента, Геннадій Геннадійович повідомив, що глава держави доручив йому «переглянути Положення про представництво». Швидше за все, Геннадій Москаль мав на увазі підготовку нового варіанту Закону, однак такий документ не може бути ухвалений скоро. Проте всього за тиждень, за тієї умови, що нова Верховна Рада й старий уряд все ще залишаються пасивними спостерігачами, і розв’язувати проблеми автономії не починають, Геннадій Москаль фактично перетворився на вищу посадову особу в Криму. У перший же день, як повідомила його прес-служба, він зібрав кримських силовиків і нагадав їм, що вони перебувають у прямому підпорядкуванні Києву, що призначає їх глава держави, представником якого він є, а тому й мови не може бути про те, що представник Президента для них не є координуючою особою. Він сказав, що занепокоєний тим, «що під час виборів до парламенту Криму й до місцевих органів влади потрапили люди з кримінальним минулим, які сьогодні збираються підмінити представницькі органи, нав’язуючи їм свої правила гри, посилено займаються формуванням бажаної Ради міністрів АРК». На думку Г. Москаля, це може повернути Крим «до рівня, який був у 1994—1997 роках, коли органи представницької й виконавчої влади підмінялися криміналітетом».
Представник Президента нагадав силовикам страшну статистику злочинів, що мають ознаки кримінальних розбірок, і повідомив, що він звернувся до міністра внутрішніх справ Юрія Луценка з проханням прислати до Криму в довгострокове відрядження працівників, які мають великий досвід боротьби з організованими злочинними угрупованнями. «Усі злочини з використанням вогнепальної зброї, вибухових речовин і підпалу повинні бути розкриті. Замовники, організатори й виконавці повинні постати перед судом», — заявив Геннадій Москаль. Він також порушив питання про розслідування кримінальних справ за фактами порушення земельного законодавства, а також про роль грального бізнесу на території півострова, який перебуває поза контролем і де порушується законодавство України. Слід сказати, що в такому обсязі й під такою гострою точкою зору проблеми в автономії вже давно не розглядалися ні урядом, ні Верховною Радою. Тому ця нарада мала широкий і, головне, дієвий резонанс. Правоохоронці відразу арештували декілька кримінальних авторитетів, серед яких і підозрювані в умисних підпалах ринків і магазинів.
Тому загалом не дивно, що глава держави доручив вести консультації щодо кандидатури прем’єра від свого імені саме Геннадію Москалю й що саме він ухвалить те рішення, яке буде запропоноване Президенту для узгодження як остаточне. Це означає, що майбутній прем’єр-міністр Криму за стилем роботи, по-перше, навряд чи буде просто «технічним чиновником», по-друге, незважаючи на те, що затверджувати його буде Верховна Рада автономії, він буде більше людиною Києва, ніж Криму. Плюс у Криму з’явиться новий впливовий суб’єкт влади — тандем «представник Президента — голова Радміну».