«З моральних міркувань» не склалося
Прем’єр-міністр поки без позиції16 січня генпрокурор М.Потебенько виніс постанову про усунення Ю.Тимошенко з посади віце- прем’єра України, відіславши його Президенту для вирішення питання. Згідно з чинним законодавством, рішення про усунення осіб, призначених на свої посади указом Президента, приймає глава держави.
У постанові Генпрокурора, зокрема, зазначається, що це рішення він прийняв з урахуванням того, що Ю.Тимошенко, яка притягнута до кримінальної відповідальності, використовуючи своє службове положення віце-прем’єра, може негативно впливати на хід попереднього слідства, повідомляє Інтерфакс-Україна.
У той же день Ю.Тимошенко подала скаргу Генеральному прокурору на дії слідчого в її справі Володимира Жербицького, який відмовив їй у перенесенні слідчих дій у зв’язку «з неможливістю присутності» в Генпрокуратурі її адвоката «через поважні причини». Слідчий ухвалив рішення про надання Ю.Тимошенко захисника з юридичної консультації Печерського району м. Києва. В заяві віце-прем’єра зазначається: ці дії слідчого свідчать про те, що Генпрокуратура «готує політичну розправу над членом уряду». Вона відмовляється свідчити й відповідати на будь-які запитання слідчого, поки Генпрокурор особисто не розгляне її скаргу.
Експерти «Дня» у зв’язку з цим зазначають, що Ю.Тимошенко, очевидно, будує свій захист на тактиці затягування слідчих дій. Спочатку вона наполегливо приходила в Генпрокуратуру без адвоката (незважаючи на попередження слідчого про те, що має з’явитися разом iз ним) і заявляла, що він їй не потрібен, оскільки вона невинна. Потім, коли їй було надано захисника, стала посилатися на те, що її адвокат хворий, протестувати й скаржитися.
Нагадаємо, що проти Ю.Тимошенко порушено карну справу й пред’явлено обвинувачення в скоєнні злочинів, передбачених статтями 17, 70, ст. 172 Кримінального кодексу України — контрабанда, спроба контрабанди й посадова фальсифікація, а як запобіжний захід обрано перебування на свободі під підписку про невиїзд.
Уряд поки не поспішає озвучувати свою позицію. Як повідомила прес-секретар українського прем’єра Наталя Зарудна, на засіданні Кабінету Міністрів України в середу не розглядалося питання про можливе усунення віце- прем’єра Юлії Тимошенко з посади.
Сама ж Ю.Тимошенко всіляко демонструє впевненість у підтримці прем’єра (за її словами, В.Ющенко «не вважає, що я не справляюся зі своїми посадовими обов’язками») й зосереджує пропагандистський вогонь на Президентові: «Гадаю, якщо Президент підтримає це, то фактично тіньові кола України, можна вважати, добилися того (чого хотіли. — ІФ ), особливо напередодні початку реформ у вугільній сфері», — сказала вона в середу.
Тим часом зависле карно-кадрове рішення з кожним днем все більше позначається на дієздатності влади. Представник Президента у Верховній Раді Роман Безсмертний сказав «Дню», що практика відставок через моральні міркування в Україні «не склалася». На його думку, абсолютно нормально, що прокуратура, в рамках своїх повноважень, пред’являє обвинувачення й звертається до Президента з рекомендаціями, але це не означає, що остаточні рішення прийматимуться. «Гадаю, що Президент у цій ситуації навряд чи зможе приймати якісь рішення, тому що, за Конституцією, в цьому випадку потрібна позиція прем’єра, потрібні консультації з відповідними фракціями Верховної Ради. А прем’єр діє як член команди і його дії можна пояснити». Член фракції СДПУ(о) Валерій Череп зазначив, що донедавна питання про свою відставку могла вирішити сама Ю.Тимошенко. «Але зараз ситуація змінилася. Генеральний прокурор надіслав Президенту офіційне подання про її звільнення з посади, оскільки на слідство може чинитися тиск виконавчих структур». З юридичної точки зору, це — правильний крок, зазначив В.Череп, однак Генпрокурору слід було б одночасно звернутися й до прем’єр-міністра, оскільки призначення на посаду та усунення з неї здійснюються за Конституцією Президентом, але за поданням прем’єр-міністра. Генпрокурор, сказав депутат, знає Конституцію. «Але тут є колізія. Як ви знаєте, силових міністрів призначає Президент особисто, а всіх інших членів уряду — за поданням прем’єр-міністра. І Конституцію слід виконувати чітко. Але й невизначеність породжує ланцюгову реакцію домислів, політичних пліток і інсинуацій. Визначатися треба. Гадаю (може я й помиляюся), що уряд і особисто прем’єр-міністр і Президент обговорять це питання й приймуть правильне рішення», — переконаний народний депутат.
До речi, міністр палива та енергетики України Сергій Єрмілов вважає за необхідне скоротити державне втручання в господарську діяльність суб’єктів паливно-енергетичного комплексу й виступає за впровадження ринкових принципів відносин у ТЕК. Учора під час загальних річних зборів членів оптового ринку електроенергії він заявив: «Враховуючи процеси поглиблення приватизації, слід наблизити Договір енергоринку до ринкових принципів взаємовідносин. На наш (Мінпаливенерго) погляд, зараз дуже зарегульовані відносини на енергоринку». Він піддав критиці діючу в Україні систему взаємовідносин в енергетиці, назвавши, зокрема, серед її основних недоліків відсутність конкуренції на оптовому ринку електроенергії.
Одним із серйозних кроків у «роздержавленні» енергетики С.Єрмілов вважає перетворення держпідприємства «Енергоринок» на Асоціацію членів оптового ринку електроенергії з незалежним статусом, яка не буде підпорядкована Кабінету Міністрів.
Віце-прем’єр Юлія Тимошенко, яка відвідала ці збори, висловила думки, протилежні стратегічній позиції С.Єрмілова й Мінпаливенерго. Вона, зокрема, попросила керівників енергокомпаній не підтримувати перетворення ДП «Енергоринок» на Асоціацію учасників оптового ринку, вважаючи за необхідне зберегти підпорядкованість «Енергоринку» Кабміну.