Перейти до основного вмісту
На сайті проводяться технічні роботи. Вибачте за незручності.

Заплатять усі

Новий проект бюджету націлений на відбирання та роздавання грошей
24 березня, 00:00

Сьогодні Верховна Рада починає обговорення поданих урядом змін до затвердженого раніше бюджету країни на 2005 рік. Особливість нового бюджетного раунду полягає в тому, що уряд, по суті, створив абсолютно новий бюджет, супроводивши його безліччю законопроектів, які докорінно змінюють податкову та фінансову системи країни. Спікер парламенту Володимир Литвин зазначив, що «це передвиборний бюджет, оскільки уряд вимушений заповнювати ті прогалини, що виникли під час виборчої кампанії», і оскільки «необхідно реалізувати свої передвиборні обіцянки». Зі слів Литвина, якщо чинний держбюджет на 59% складався із соціальних витрат, то пропонований законопроект — на всі 80%. Передбачаючи реакцію сесійного залу, Литвин охарактеризував новий бюджет досить різко: «це не бюджет розвитку, це бюджет проїдання». Спікер також зазначив, що уряду доведеться доплачувати за попередні місяці в низці соціальних виплат, і при цьому висловив побоювання про можливий «розвиток інфляційного процесу». «Ми повинні вийти на зважене рішення, щоб не отримати черговий економічний перекіс», — наголосив Литвин.

Зі слів віце-прем’єра з гуманітарних і соціальних питань Миколи Томенка, «існує велика ймовірність того, що бюджет не приймуть у Верховній Раді в четвер». Такого висновку він дійшов у зв’язку з тим, що комітети Верховної Ради з питань фінансової та банківської діяльності, а також із питань бюджету (формально його досі очолює... секретар РНБО Петро Порошенко) «були досить критичні при обговоренні цього документа».

У принципі і політичний клас, і бізнес сприйняли бюджетну революцію, влаштовану урядом Тимошенко, без особливого захоплення. Зрозуміло, що таку велику кількість документів, підготовлених, прямо скажемо, в авральному порядку, не просто перетравити й засвоїти. Тим паче, що дуже багато положень бюджетних законопроектів прямо або непрямо зачіпають чиїсь інтереси. Бюджет, як зазначають експерти, багато в чому побудований не на тому, щоб заробляти гроші, а на тому, щоб їх відбирати та роздавати. Усе питання в тому, хто саме потрапляє «під роздачу». Схоже, це добре розуміє бізнес-середовище. Але уряд іде ва-банк, розраховуючи переламати приватний інтерес загрозою нового Майдану. Вісь протистояння парламенту з урядом обертатиметься переважно навколо втрати преференцій і пільг в автомобільному бізнесі, суднобудуванні, на енергетичному ринку, в агропромі, діяльності наукових установ, вільних економічних зон і технопарків.

Напередодні обговорення уряд демонстрував надзвичайну рішучість не допустити кардинальних змін до своїх бюджетних законопроектів і заявляв, що не торгуватиметься з депутатами, шантажуючи їх відповідальністю за зрив 16 соціальних програм, що повинні становити передвиборний ресурс як уряду, так і представлених у парламенті партій. Але, як кажуть, час покаже. По-перше, для уряду він обмежений — 1 квітня, коли набувають чинності кілька бюджетних новацій. По-друге, загострюючи бюджетну дискусію, уряд найбільше ризикує тим, що це дозволить викристалізуватися та консолідуватися опозиції. Як говорив колись «Дню» глава Фонду держмайна Михайло Чечетов, ніщо так не об’єднує, як ущемлені бізнесові інтереси.

Продовження теми — на стор. "ЕКОНОМIКА"

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати