«Жінка-птах» залишається в Донецьку?
Руйнування унікальних пам’яток культури стало однією з найгострiших і найболючiших проблем нашого суспільства. На шпальтах «Дня» тема охорони культурної спадщини завжди стоїть на передовій межі, висвітлюється всебічно, та життя підкидає нові приклади за старими мотивами. Після публікацій про загрозу, що нависла над Київською Софією, виступу Лариси Скорик («День», №149) виникло передчуття того, що не за горами і регіональні «культурні» скандали. Але щоб вибухнуло зовсім поряд, навіть не уявлялось.
Під загрозою знищення опинилось мозаїчне панно видатної української мiсткині Алли Горської. Монументальний твір під назвою «Жінка- птах» (художники А.Горська, В.Зарецький, Г.Синиця) прикрашає залу ювелірної крамниці «Рубін», що розташована у центрі Донецька. Нові власники крамниці планують відкрити тут ресторан «МакДоналдс» і розпочали будівельно- оздоблювальні роботи. Про це стало відомо широким колам громадськості завдяки зусиллям голови Донецької обласної організації Союзу українок Людмили Огнєвої. За фахом пані Людмила — майстер декоративно-прикладного мистецтва. Обласна організація Національної Спілки художників України (Голова — А.Дереза) та обласний відділ Союзу українок звернулись з листом до міністра культури і мистецтв України Юрія Богуцького з проханням захистити скарбницю національної культури в Донецьку. А для того, щоб бити на сполох, існували вагомі підстави. За роки приватизації у Донбасі було знищено десятки унікальних пам’яток монументального мистецтва: мозаїчні панно, рельєф з металом, керамічний, гіпсовий рельєфи, розписи та фрески у різних торгових закладах, підземних переходах. Для нових власників товари мистецтва виявилися зайвими. Такі акти вандалізму стали можливими за умов байдужості людей та влади: пам’ятки культури зникали один за одним, ніхто цього навіть не помічав. «Манкуртизм глибоко проникнув у наші гени. Що скажемо своїм нащадкам через 5-10 років, якщо нині не втрутимося в хід цих подій?!» — це питання стурбувало людей небайдужих. Обласна ор ганізація Всеукраїнського товариства «Просвіта» ім. Т.Шевченка спільно з обласними організаціями Національної Спілки художників України та Союзу українок направили звернення до голови Донецької облдержадміністрації В.Януковича і до голови Донецької обласної ради Б.Колесникова з пропозицією внести до реєстру об’єктів, що охороняються державою, як пам’ятки художньої культури, мозаїчні твори Г.Синиці, А.Горської, В.Зарецького, Г.Зубченка. У перелік творів увійшли 14 пам’яток, що знаходяться у Донецьку і Маріуполі.
Слід зазначити, що у 60-ті роки ХХ століття київські художники-монументалісти створили на Донеччині чудові зразки українського мистецтва, надавши російськомовному краю яскравий образотворчий національний колорит. Нажаль, у наш час «нові українці» захопились будуванням середньовічних веж та єгипетських пірамід. Якби ж вони при цьому не руйнували справні шедеври мистецтва...
Відповідь з Міністерства культури і мистецтв України за підписом заступника Держсекретаря Л.М.Новохатько надійшла дуже швидко. В ній говориться, що «відповідно до пункту 2 статті 14 Закону України «Про охорону культурної спадщини» об’єкт культурної спадщини до вирішення питання про занесення його до Реєстру підлягає охороні». Управлінню культури Донецької облдержадміністрації доручено «забезпечити підготовку облікових документів на зазначений об’єкт та його збереження».
Здавалося б, що можна вже святкувати перемогу. Але захисники пам’яток культури змушені знову звертатись до різних інстанцій. Так, у заяві від 7 листопада заступник голови обласної організації «Просвіта» Марія Олійник та Людмила Огнєва повідомляють, що «всупереч листа від 14.10.2002 р. Міністерства культури і мистецтв України про взяття під охорону мозаїчного панно «Жінка-птах» до вирішення питання про занесення його до реєстру, розпочався його демонтаж». Представник фірми «Південь» — власника «Рубіну», пояснює у ЗМІ, що на їхнiй запит Управління культури не надіслало Реєстр. Слід нагадати, що згідно Закону України «Про охорону культурної спадщини» (стаття 14, пункт 2) «об’єкт культурної спадщини, в тому числі щойно виявлений, до вирішення про занесення його до Реєстру підлягає охороні відповідно до вимог цього закону». Турбувати листонош доставкою Реєстрів немає ніякого сенсу.
У відповідь на «надокучливі» запити пані М.Олійник стосовно демонтажних робіт у приміщенні колишнього «Рубіну» в одному з чиновницьких кабінетів їй «урочисто» вручили «Акт «Об обследовании мозаичного панно» від 7 листопада 2002 р., у якому говориться: «...подрядной организацией произведено частичное вскрытие периметра панно для определения его конструкции с целью определения возможности демонтажа». Комісія, що проводила обстеження мозаїчного панно, дивує переліком прізвищ представників фірм «Південь» та «Яспіс» — власників крамниці. Між тим, ще у 2001 році при обласній держадміністрації була створена «Консультативна рада з питань охорони культурної спадщини», у складі якої немає представників згаданих фірм. Виходить, що створення «комиссии по обследованию» (вона навіть не має назви) незаконне та її висновки стосовно можливості демонтажу не мають ніякої чинності.
Боротьба за збереження культурної спадщини на Донеччині триває. Відомо, що доля видатної української художниці Алли Горської склалася трагічно, її було по-звірячому вбито за невідомих обставин. Не маємо права допустити, щоб загинула її творча спадщина. «Жінка-птах» простягає до людей свої крила.
КОМЕНТАР
Микола ПТАШКА, заступник начальника управління культури Донецької облдержадміністрації:
— Ситуація з пам’ятником «Жінка-птах» нарешті стала більш визначеною. На сьогоднішній день, вважаю, зроблено головне: пам’ятник нікуди не переносять, він залишається в межах будівлі магазину «Рубін». Єдине, що змінилося, це те, що тепер витвір Алли Горської буде знаходитися в центральному залі ювелірного магазину «Рубін». Що ж до культурної цінності цього твору, то можу сказати наступне: останнє слово залишається безпосередньо за пані Марією Олійник. Якщо вона спроможна надати експертній комісії докази того, що «Жінка-птах» є культурним пам’ятником, а не декоративною пам’яткою магазину «Рубін», то ми будемо тільки раді. Фахівці Київського реставраційного центру, що приїздили до Донецька, не змогли зробити з цього приводу відповідні висновки. Власне кажучи, це і не було в їхній компетенції, оскільки київські експерти приїжджали оцінювати нинішній стан «Жінки-птаха». Можу заспокоїти шанувальників таланту Алли Гурської — її витвір залишиться в центральному залі магазину «Рубін».