Аргументи для Ради Європи і для українських виборців
Виконавча влада подає проблему таким чином, нібито головний конфлікт точиться навколо скасування смертної кари, проте це лише одна і навіть не головна з вимог РЄ. Більше уваги приділяється проблемам свободи слова та місцевого самоврядування. В останньому випадку мова йде про самостійність органів місцевого самоврядування, їхню незалежність від виконавчої влади. Здається, для того щоб надати РЄ рішучості щодо вигнання України з цієї поважної організації, виконавча влада організувала сенсаційне захоплення Кіровоградської міськради силами місцевого «Беркута». Іншим чином дії МЗС — однієї із структур виконавчої влади — пояснити важко. Справді, всі «поважні особи» мали б розуміти, що навіть за умови, коли в таких рішучих заходах дійсно була нагальна потреба (тобто в діях міськради був би «кримінал»), робити цього було б не варто. Заздалегідь було цілком очевидно, що акцію міліціонерів і в Україні і за її межами буде подано як розправу над опозицією (мер Кіровограда незадовго до цього підтримав претендента в кандидати на посаду президента Володимира Олійника) і нехтування правами самоврядування. Можна припустити, що виконавча влада всупереч постійним заявам про інтеграцію в Європу, насправді не бажає цього, або просто не здатна навіть координувати свої дії. І те й інше — зайві аргументи для виборців проти цієї влади.
Тим часом, події навколо «перевірки» Кіровоградської міськради, під час якої було вилучено документи сесії і фактично захоплено будинок, набирають обертів. Прокурор області Іван Жилка надіслав мерові Кіровограда Олександру Нікуліну листа, в якому зазначається, що перевірку фінансово-господарської діяльності Кіровоградського міськвиконкому було «розпочато без врахування передбачених Кримінально-процесуальним кодексом України підстав, а сама форма не носила конструктивного змісту», повідомляє УНІАН. Цих висновків прокуратура дійшла, перевіряючи скаргу О.Нікуліна. Водночас у документі зазначається, що прокуратура «не заперечує наданого чинним законодавством права правоохоронних органів звертатися до органів місцевого самоврядування з приводу отримання тих чи інших документів у зв'язку з виконанням покладених на них обов'язків». У листі повідомляється, що прокуратурою області 22 червня внесено подання начальнику УМВС України в Кіровоградській області про усунення виявлених перевіркою порушень чинного законодавства та притягнення винних осіб до відповідальності.
Нагадаємо, що приводом для подій 18—19 червня в Кіровограді нібито стала скарга місцевого мешканця, який звинуватив органи місцевої влади у зловживаннях, через що його дружина з 1998 року не отримує заробітну платню. Свідок цих подій голова парламентського Комітету з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності та боротьби з організованою злочинністю Юрій Кармазін заявив на прес-конференції у Києві, що зазначений документ виявився фальшивкою, оскільки в результаті перевірки виявилося, що людина, ім'ям якої підписано цю заяву, стверджує, що ніякого відношення до написання цієї заяви не має.
Голова Асоціації мерів міст, мер Черкас Володимир Олійник заявив на тій же прес- конференції, що кіровоградські події показали, як реагує влада та які механізми вона застосовує, коли один із мерів має інші симпатії щодо кандидата на пост президента. Відомо, що раніше мер Кіровограда Олександр Нікулін відкрито заявив, що підтримає на президентських виборах кандидатуру мера Черкас В. Олійника, а не діючого Президента. Саме після цого, за словами кіровоградського мера, влада зацікавилася мерією. Наприклад, на сьогодні, за його словами, там працює майже 40 працівників Контрольно-ревізійного управління та інших контрольних служб. Однак, незважаючи на їхні зусилля і зусилля правоохоронних органів на сьогодні ще не відкрито жодної кримінальної справи проти міськради.
Проте, за словами Ю.Кармазіна, проблеми таки можуть виникнути, оскільки до вилучених документів — протоколи сесій, матеріальні звіти — можна будь-що вписати або ліквідувати їх і ніхто ніколи не зможе довести, в якому саме стані їх було вилучено. Голова парламентського Комітету з питань боротьби з організованою злочинністю пообіцяв, що порушуватиме «кіровоградське» питання на сесії Верховної Ради. Він також зазначив, що хоча донедавна й був запеклим противником недоторканності для депутатів місцевих рад, однак тепер вважає, що її знову потрібно вводити.
Ю.Кармазін також заявив, що з боку правоохоронних органів вчинено кримінальний злочин і повідомив ЗМІ, що начальник УВС області досі уникає розмови з ним. Однак міністр внутрішніх справ Юрій Кравченко в скандальних діях своїх кіровоградських підлеглих порушень законодавства «не помітив». Як повідомляє кореспондент «Дня» Михайло АКСАНЮК , на прес-конференції в Одесі 21 червня він заявив, що подробиць кіровоградського скандалу не знає, бо «нинішній динамізм життя не дає змоги відстежувати перебіг подій у регіонах, тим більше, що різні політичні сили намагаються дії правоохоронних органів гармонізувати відповідно до своєї політичної діяльності». Міністр також зазначив: «Я сьогодні маю стверджувати і стверджую, що осередки прикриття організованої злочинності знайшли якраз притулок під депутатським імунітетом. І мені незрозуміло, до чого нині тягне голова парламенту пан Ткаченко? Йому потрібна кримінальна держава чи він повинен відстоювати права і свободи громадян? Ситуація, яка була в Одесі, балансувала на грані громадянської війни... Сьогодні є маса злочинів, де виступають суб'єктами саме депутати різних рівнів, у тому числі члени парламенту. І кожне своє правопорушення маскують під форму тиску на них... Наголошую: у Кіровограді мова йде про банальне розкрадання державних коштів, за яке мають відповідати винуватці. Якщо знайшли автора листа-фальшивки, то хай особи, які стоять за цим, відповідають. Але закон має бути реалізований, і в Кіровограді це теж буде зроблено».
Тим часом, мер Черкас В.Олійник вважає, що найбільша вина у цій ситуації лежить на гарантові Конституції. На його переконання подібних ситуацій можна було б уникнути в разі, якби керівників силових структур призначав не Президент, а парламент. У цілому ж учасники прес-конференції дійшли висновку, що в нашій державі, на жаль, діють не закони а «поняття», і найважливіше — «чия» ти людина.
КОМЕНТАРI
Микола КИРИЧЕНКО, міський голова Алчевської міської ради Луганської області:
— Згідно із законом про місцеве самоврядування розподіляє кошти міський голова, але фактично він цього не робить, оскільки фінансовими коштами по суті розпоряджається фінансовий відділ, що входить у структуру Міністерства фінансів. Виходить, що орган місцевого управління не має в своєму розпорядженні достатньої фінансової і матеріальної баз для виконання своїх повноважень, передбачених законом про місцеве самоврядування. Хоча відповідальність за стан міського бюджету несе.
Василь ЖУК, міський голова Славути (Хмельницька область):
— Цьому обурливому беззаконню щодо місцевого самоврядування в Україні, яка йде в Європу, альтернативи немає. Але законодавство, що регулює місцеве самоврядування, недосконале. Конституція України проголосила, що держава гарантує місцеве самоврядування передусім у формуванні й виконанні місцевих бюджетів. На жаль, ця стаття Основного Закону не виконується. Бюджет виконується «живими грошима» лише на третину. Йдеш до чиновника від виконавчої влади, скидаєш шапку — просиш своє кревне. Не визначене й питання взаємодії з виконавчою гілкою влади. Зокрема, фінвідділ, відділ земельних ресурсів мають подвійне підпорядкування. Відомо, що буває, коли, як кажуть, двом панам служать».