Перейти до основного вмісту

Чи «дозрiє» новий кодекс до бюджету 2001 року?

25 травня, 00:00

Богдан ГУБСЬКИЙ, народний депутат:

— Після багатьох дискусій ми дійшли висновку, що структура податків має базуватися на існуючій моделі. Ми не повинні революційно змінювати існуючу податкову систему, тому що таких революцій ні наша економіка, ні наш народ не витримає. Але потрібно кардинальним чином змінювати взагалі правила гри в податковій системі. По-перше, структура податків, з нашого погляду, повинна базуватися на таких податках, як ПДВ, податок на доходи фізичних осіб, податок на прибуток підприємств та акцизний податок. Основним джерелом надходжень до місцевих бюджетів мають бути податки на нерухомість, на транспортні засоби та податок з реклами. Сумарне зменшення податкового тиску — це концептуальне бачення нового податкового кодексу. Одним із основних моментів соціального сприяння податковому кодексові повинно бути встановлення відповідної межі неоподатковуваного мінімуму доходів фізичних осіб. З нашого погляду, неоподатковуваний мінімум повинен бути прирівняний до офіційної межі малозабезпеченості, яка щорічно встановлюється Верховною Радою. Адже ми не можемо використовувати, як базову, думку, що коли всі бідні, то збираймо податки з усіх. Є інші методи наповнення державного бюджету. Потрібно пам’ятати, що офіційна межа малозабезпеченості — це та сума, яка вкрай необхідна людині для життя. Оподатковуючи її, ми просто забираємо те, що дозволяє людині хоча б вижити. Визначення самої структури податків та їхніх ставок ще не вирішує основної проблем податкової реформи. Перш за все ми маємо зробити податкову систему стабільною. Для цього податковий кодекс має бути законом прямої дії. І будь-які зміни в порядку оподаткування можливі лише шляхом внесення змін до самого податкового кодексу. І будь-які нормативно-правові акти, які регулюють оподаткування, не повинні мати зворотної сили. Також повинен бути введений п’ятирічний мораторій на внесення змін до податкового законодавства, але не загалом до податкового кодексу, а до тієї його частини, яка включає в себе: по-перше, перелік податків і зборів, їхніх ставок (крім акцизного податку), по-друге, принцип нарахування податків і зборів і заборона безперечного списання коштів з рахунків платників податків (робити це виключно через суд!). Необхідно чітко записати в податковому кодексі норму про сплату податків лише грішми.

Не менш важливо поряд із стабільністю податкової системи надати їй гнучкості. Ми не можемо за одними правилами оподатковувати й продавця на ринку, й велике підприємство. Не менш важливим є й спрощення системи оподаткування. З прийняттям нового податкового кодексу ми повинні вирішити три глобальні завдання: зменшити податковий тиск, розширити базу оподаткування й стимулювати виробництво. Вирішення цих завдань дасть можливість збільшити доходи до бюджету, вивести економіку з «тіні» і легалізувати капітал.

Аби прийняти бюджет на 2001 рік на новій податковій базі, ми на цій сесії повинні прийняти податковий кодекс. Не пізніше кінця травня — початку червня ВР має розпочати його розглядати. Інакше ми не зможемо прийняти бюджет-2001 за новими податковими правилами.

В’ячеслав СОКЕРЧАК, народний депутат:

— Ми кожного разу, приймаючи бюджетну резолюцію, говоримо, що потрібно було новий бюджет прийняти на новій податковій основі. Але кожен раз ці слова залишаються тільки словами. Яким чином я бачу проходження податкової концепції та податкового кодексу. Було б ідеально, якщо б ми до кінця цієї сесії зуміли прийняти податкову концепцію, адже це — правила гри для всіх: законодавців, робітників, уряду, Президента. Вона визначає, в яких рамках ми маємо розробляти наше податкове законодавство. В цьому випадку його значно легше було б доводити, так би мовити, до ідеального стану, допрацьовувати й ПДВ, податок на прибуток підприємств тощо. На жаль, ми ніяк не можемо дійти згоди. Протягом декількох років ми займаємось цим, вже прийняли основні засади, навколо них працюємо, але чіткого коридору, в якому потрібно діяти, визначити не вдається. Тому прийняття концепції — це першочергове завдання. У нас на цій сесії на порядку денному є кілька базових законів, які треба розглянути і які можуть стати складовою податкового кодексу. Це й податок на доходи фізичних осіб, податок на прибуток, скасування пільг. У нас до кінця не розв’язана проблема акцизів, а саме — їх ставок. Щоб створити нормальні умови для розвитку української економіки, потрібно, нарешті, прийняти правила гри, тобто нормальні податкові закони. Сьогодні багато підходів до реформування податкової системи, вони різні і це, звичайно, створює певні труднощі. Але ми повинні, врешті-решт, вирішити цю застарілу проблему.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати