Коаліцію «штормить»
«Якщо говорити про перспективи парламентської більшості, то вона не може розвалитися апріорі, ...бо будується не на ідеологічних засадах», — народний депутат![](/sites/default/files/main/articles/08072015/4rada.jpg)
Після останнього пленарного тижня у відносинах в парламентській більшості з’явились особисті та робочі питання, які вимагають нагального вирішення. Так, минулого вівторка відбулась словесна перепалка між головою фракції «Блок Петра Порошенка» Юрієм Луценко та лідером «Радикальної партії» Олегом Ляшком. Причиною стало те, що останній назвав «сосунком» кандидата-мажоритарника від «БПП» Сергія Березенка, який балотується на 205 окрузі, що на Чернігівщини.
Наступним поштовхом всередині коаліції стало засідання Ради минулого четверга. Так, депутати не проголосували за законопроект про муніципальну варту, місцеві вибори, скасування податку на пенсії, відкритість ЗМІ. Але народні обранці встигли самі собі «забити м’яча у роздягальню», ухваливши перед закінченням роботи популістський Закон «Про реструктуризацію зобов’язань за кредитами в іноземній валюті», що викликало критику та обурення як серед самих депутатів, так і у громадському середовищі.
Того ж дня заступник голови фракції «Самопоміч» Єгор Соболєв заявив, що політична сила розглядатиме питання виходу із коаліції. «Ми, звісно, будемо говорити між собою, ми будемо говорити з виборцями. Але це є фактом — коаліції зараз немає, — сказав Соболєв. — Є коаліція «Клептократична Україна», яка прекрасно працює без «Самопомочі».
А вже 3 липня Луценко заявив, що йде з поста голови фракції. Його заяву фракція має розглянути на найближчому засіданні.
Слід також зазначити, що у багатьох членів коаліції викликали обурення й процеси, які відбуваються довкола законопроекту про місцеві вибори, а також щодо проекту змін до Конституції України.
Додатковим фактором для дестабілізації ситуації стало звільнення з посади міністра екології Ігоря Шевченка. Останній звинуватив прем’єра Яценюка у корупції.
Щоб усунути негаразди всередині більшості, її члени вирішили скликати Раду коаліції, засідання якої відбулося ввечері 7 липня. За участью Арсенія Яценюка члени фракцій коаліції вирішили провести позачергове засідання Ради, щоб розглянути законопроекти, пов’язані із наданням чергового траншу МВФ, реєстрацією прав на нерухоме майно, про місцеві вибори та реформування МВС. Але пізніше голова Верховної Ради Володимир Гройсман повідомив, що позачергове засідання парламенту проводити не буде. «Після додаткових консультацій з фракціями вирішили все ж розглянути усі важливі питання під час наступного пленарного тижня, а цього тижня зосередитись на відпрацюванні в коаліції узгоджених позицій з усіх актуальних на сьогодні питань», — зазначив Гройсман на своїй сторінці у Facebook. — Щодо дискусії на раді коаліції, то без неї ми просто не можемо рухатися вперед. Ми чесно та відверто говорили, і головне, до чого ми дійшли, — ми не можемо і не повинні розмовляти мовою ультиматумів. А розумні компроміси ми завжди зможемо знайти». Голова парламенту також додав, що Верховна Рада не закриватиме сесію та продовжить працювати після 17 липня. «Тому всі закони, які необхідні країні сьогодні, будуть прийняті», — обнадіяв спікер.
«Є ПРАВИЛА, СТАНДАРТИ ТА ПРОЦЕДУРИ ПУБЛИЧНОЇ ПОЛІТИКИ — МИ ЇХ НЕ ВИКОНУЄМО»
Віктор ЧУМАК, народний депутат від фракції «Блок Петра Порошенка»:
— Радою коаліції було скасовано позачергове засідання парламенту, бо в самій коаліції немає голосів за жоден з законопроектів. Ані за закон про вибори, ні за зміни до Конституції, скасування законів про валютні кредити, муніципальну варту і т.д. А якщо їх знову винести на голосування, то це в чергове покаже безпорадність нинішньої Верховної Ради.
Така ситуація склалася через те, як приймаються закони, адже ми печемо їх як пиріжки. В усіх політичних сил є різні погляди, але, незважаючи на це, голосування відбуваються без попереднього обговорення законопроектів з усіма зацікавленими сторонами та без знаходження консенсусу чи компромісу між ними. В нашому законодавчому органі відсутнє обговорення державної політики. До того ж усі рішення має підтримувати суспільство, а не бути йому нав’язаними, вони повинні мати дуже зважений характер для держави, а не бути шкідливими через свій популістський зміст. Є правила, стандарти та процедури публічної політики — ми їх не виконуємо.
Якщо говорити про перспективи цієї коаліції, то вона не може розвалитися апріорі, бо не будується на ідеологічних засадах. Але такі проблеми та питання, як зараз, виникатимуть і надалі, якщо ми не змінимо підходів. Тому краще нічого не виносити на обговорення, а поки домовлятися — на це у нас є час до наступного пленарного тижня. Для цього у нас й існує Рада коаліції.
«ЗАРАЗ ІСНУЄ РОЗБАЛАНСУВАННЯ В РОБОТІ КОАЛІЦІЇ»
Леонід ЄМЕЦЬ, народний депутат, перший заступник голови Комітету Верховної Ради України з питань правової політики та правосуддя, фракція «Народний фронт»:
— Основним завданням засідання Ради коаліції була організація позачергового засідання Верховної Ради, яка б мала розглянути 1700 поправок до Закону про місцеві вибори. Бо якщо ми не проголосуємо цей законопроект впродовж цих двох тижнів, у нас зриваються всі строки його ухвалення. Але розглянути всі ці правки — це не одна година роботи, а тому даному закону треба присвятити чи не цілий день. За цим документом Україні треба буде жити та обирати своїх представників, які вирішуватимуть особливо важливі питання, зважаючи на децентралізацію, яка впроваджується через зміни до Конституції. Але на Раді коаліції деякі фракції поставили питання, які виходять за межі цієї мети, почали вимагати включення додаткових законопроектів та зірвали переговорний процес всередині коаліції.
Я б сказав, що зараз існує розбалансування в роботі коаліції, в тому числі викликане голосуванням за закон про валютні кредити, яке показало, що потрібно більш виважено підходити до обговорення та прийняття всіх законодавчих актів. Щоб цей процес був упорядкований, існує регламент Ради, який захищає не лише окремих депутатів, щоб їх думки були почуті, а й український народ від зловживання всіма суб’єктами законодавчого процесу. Якщо його не дотримуватися, то відбувається те, що зараз — законопроекти детально не розглядають, депутати не розуміють за що голосують та порушують процедуру голосування — це неприпустимі речі. Цьому було присвячено дуже багато розмов між фракціями більшості, а тому на Раді коаліції має бути впроваджено більш жорстке дотримання регламенту.
Якщо говорити, чи не вплине це розбалансування на процес прийняття змін до Конституції України, то варто зазначити, що у середу на засіданні комітету з питань правової політики та правосуддя першим питанням у порядку денному стояв саме цей документ, внесений Президентом. Комітет в цьому разі виконує більш технічну функцію, адже розглядає не суть законопроекту, а належність суб’єкта подання, дотримання регламенту і т.д. А з цим проектом вже повинен буде визначатися парламент. Загалом, члени КК висловили думки за окремими статтями проекту змін до Конституції. Наприклад, я висловлював свою думку в тому числі щодо того, що в Основному Законі не має бути визнання «особливого статусу» окремих областей, адже це є прихованою федералізацією. І тепер я радий бачити, що Президент врахував цю думку, і згадки про окремий статус областей Донбасу немає. Окрім цього, тепер призначення позачергових виборів органів місцевого самоврядування робить Верховна Рада, а не Президент. Всі ж інші позиції пройшли апробацію через Венеціанську комісію, яка надала свої рекомендації. І глава держави вніс до Верховної Ради документ, який відповідає цим висновкам ВК. Далі, після перевірки у Конституційному суді, парламент виноситиме остаточне рішення щодо Основного Закону, розглядаючи його по суті і в цілому. Я думаю, Президент має провести зустріч з коаліцією, відповівши на всі питання, які у неї є. Ми маємо почути, чому вносяться ті чи інші зміни та якого результату вони мають досягти. Якщо відповіді Порошенка будуть обґрунтованими, парламент має їх підтримати.