Перейти до основного вмісту
На сайті проводяться технічні роботи. Вибачте за незручності.

Конкуренція «без фільтра»

Депутати торпедують «акцизний» законопроект
18 грудня, 00:00

У четвер, 11 грудня, до законопроекту №4000-1 було внесено чергову пропозицію про зміни акцизних зборів на тютюнові вироби. Для іноземних компаній, що виробляють сигарети в Україні, і тютюнових компаній з іноземним капіталом пропонують встановити акциз на продукцію в розмірі 30 гривень за 1000 сигарет. Враховуючи те, що ця кількість сигарет дорівнює 50 пачкам, то неважко підрахувати, що кожна пачка подорожчає, з урахуванням впливу ПДВ, на 72 копійки. Пропозицію про нову акцизну ставку внесено, схоже, в інтересах однієї з тютюнових компаній, розташованій у Тернопільській області. Цьому тютюновому виробнику належить, за даними експертів, усього близько 0,5% вітчизняного тютюнового ринку. Але у разі ухвалення нових ставок у цієї компанії є всі шанси збільшити свою частку ринку, адже на її продукцію новий податок не поширюватиметься — фабрика повністю українська.

Ухвалення дискримінаційного акцизу матиме ряд негативних наслідків. Надія на статус країни з ринковою економікою стає примарною. Адже однією з умов надання цього статусу з боку Європейського Союзу і США є дотримання рівних умов конкуренції між виробниками. Виникнуть перешкоди для вступу України до СОТ. Зокрема, може бути відкликано вже підписаний протокол з ЄС. Виникнуть принципові перешкоди для підписання протоколу зі США. Впровадження особливого акцизу для іноземних компаній — це червоний прапорець для іноземних інвесторів. На вітчизняному ринку сьогодні 95% сигарет випускають компанії з іноземним капіталом. Ще 2% — імпорт. Виходить, що нові акцизні ставки будуть вигідними тільки для 3% вітчизняного тютюнового ринку. Як можна буде в таких умовах говорити про рівні умови для вітчизняного і іноземного виробника? Дане підвищення податку є дискримінаційним для іноземних компаній. Для них це буде прямим сигналом для розуміння того, що інвестувати капітали в нашу країну як невигідно, так і небезпечно.

У складну ситуацію знову потрапляє перший віце-прем’єр уряду Микола Азаров, який є центральною фігурою в процесі ухвалення бюджету. Перший підводний камінь на шляху Мінфіну зустрівся ще під час формування бюджету. Причиною цього стала все та ж зміна акцизних ставок на тютюнові вироби. З 1996 року в Україні діяли фіксовані ставки акцизного збору. Цього року їх вирішили зробити змішаними. У нових акцизів знайшлися як прихильники, так і супротивники. І ті, й інші говорили про приведення ставок відповідно до європейського законодавства. Але перші говорили про те, що в країнах ЄС ухвалено змішану систему, а другі — про те, що в ЄС існує мінімальний акцизний збір, який потрібно впроваджувати і у нас. Прихильники змішаної системи говорили про соціальну справедливість: багаті курці будуть платити більше за сигарети, малозабезпечені — менше. Супротивники змішаної системи говорили, що за нових акцизів знизяться податкові надходження до бюджету, оскільки підтримка дешевих сигарет через процентну ставку акцизу призведе до зміни цінової структури ринку в бік здешевлення. Надходження від тютюнового ринку істотно знизилися б. Довгий час точилися суперечки: чи ухвалити нову систему без будь-яких обмежень і мінімального рівня акцизу, чи залишитися зі старими, фіксованими ставками.

Уряд і депутати дійшли компромісу: було збережено змішану систему, але при цьому встановлено обов’язкову мінімальну межу адвалорної складової на рівні 1,67 гривні за 1000 сигарет без фільтра і 3,83 — за 1000 сигарет з фільтром. З цими ставками і було ухвалено бюджет-2004.

Друга складність для Мінфіну виникла під час винесення на розгляд депутатам законопроекту № 4000-1. У ньому передбачалося зниження акцизних ставок на сигарети до 1,5 і 2,5 гривні за 1000 сигарет без фільтра і з фільтром відповідно. Навіть людині, не втаємниченій в тонкощі бюджетного процесу, було видно, що це не в інтересах головного фінансового документа країни, оскільки запропоновані цифри на порядок нижчі за мінімальний збір, який закладено до бюджету. За оцінками експертів, у разі зниження ставок до запропонованого законопроектом № 4000-1 мінімальні втрати бюджету становили б 84 мільйони гривень. І хоча ці ставки не було ухвалено депутатами, вони досі зберігаються в редакції законопроекту, голосування по якому намічено на 23 грудня.

До всього цього додається теперішня пропозиція підвищити акциз для іноземних виробників до 30 гривень за 1000 штук. Під загрозу потрапляє не тільки виконання бюджету, але й без того не блискуча інвестиційна репутація України. Саме від інвестицій залежить економічне зростання нашої країни.

Головний ризик для «акцизного» законопроекту полягає в тому, що пропозиції, такі як ініціатива «30 гривень за 1000 штук», розглядаються серйозно. Вони можуть стати причиною провалу законопроекту загалом. У разі ж ухвалення його з такою поправкою Україну неминуче чекають ускладнення у відносинах із ЄС, США і Японією (чий капітал і представлено на українському тютюновому ринку). До всього цього запропоновані ставки не будуть ефективними для бюджету. При різкому зростанні акцизів зросте і потік контрабанди: високі акцизи прямо стимулюють нелегальний приплив іноземних сигарет.

У Мінфіну залишається тиждень для того, щоб прибрати з існуючої редакції законопроекту всі пропозиції, які можуть призвести до негативних наслідків для бюджету і для репутації країни.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати