Перейти до основного вмісту

Нація — етнос чи соціум

21 січня, 00:00
22 січня — чергова річниця підписання так званого «Акта злуки» між УНР та ЗУНР. Ця подія має для України не лише історичне, а деякою мірою й символічне значення, враховуючи її поділ на «схід» і «захід», що зберігається донині і, можливо, навіть посилюється. Причому, цей територіальний поділ збігається і з поділом ідеологічним — йдеться не про звичайні регіональні відмінності, що притаманні будь-якій країні, а про постійну загрозу існуванню України, тому що фактично лінія розмежування — у ставленнi до доцільності існування української держави. Причини такого стану речей називають різні — тут і відсутність «національної ідеї» і нації як такої (не кажучи вже про вічно винну Москву). Цікаво, що ніхто не знає, що саме являє собою та сама «нація» та її «ідея», хоча дискусії на цю тему тривають. Будемо сподіватися, що через деякий час істина таки народиться. Сьогодні ми пропонуємо погляд на проблему нації Володимира ВОЙТЕНКА, доктора медицини, професора, лауреата Держпремії України.

Маючи певний досвід у царині наукової роботи, скажу, що лише проблеми сексу викликають таку ж зацікавленість, як проблеми національні. Що, зрештою, й не дивно: національна й статева самоідентифікація, по-перше, є у процесі психологічного розвитку найбільш ранніми, а, по-друге, значною мірою залежать від потужних впливів підсвідомості, тобто є ірраціональними. До цього ми ще повернемось. А наразі скажу, що написавши брошуру «Людина і нація. Нотатки генетика» (Київ, 1996), я нажив собі чимало недоброзичливців. Росіяни звинувачували мене в русофобії, українці — в українофобії, а всі вони разом — що продався євреям (хоча досі своїх грошей не одержав). А йдеться лише про спростування деяких міфів, зокрема — щодо понять «етнічна нація» і «політична нація».

Почнемо з дефініції. Націю можна визначити як спільноту, котра має власну назву, власну історичну територію та історичну пам’ять, спільну громадську й масову культуру, економіку, також єдині для всіх юридичні обов’язки та права її членів. На це визначення англійського політолога Е.Сміта посилаюся не тому, що хочу за ним сховатися, а тому, що поділяю його думку. Зауважте, у наведеній дефініції немає слів «народ» чи «етнос» — отут все й починається: а де «голос крові», члени й родовід? А ніде, панове! Ці поняття тут не потрібні, оскільки йдеться про політичну націю — спільноту громадян однієї держави. Якщо росіянин Х. відповідає усім вимогам Е.Сміта, він належить до української політичної нації. Якщо українець У. виріс історично безпам’ятним, не знає державної мови, а саму державу закликає позбутися самостійності (тобто — зруйнувати), то цей У. до нашої нації (моєї й вашої) не належить. Це все в принципі дуже просто. Два гасла порушують цей принцип: «Україна лише для українців!» і «Українці — для Росії!» Для їхньої оцінки мусимо зробити кілька уточнень. Перше: націоналізм і шовінізм. Якщо йдеться про мою, сказати б, філософську парадигму, то я націоналіст — вважаю, що національна самоідентифікація людини є обов’язковою передумовою її соціальної, інтелектуальної та емоційної нормальності. Саме в такому сенсі китайський чи російський націоналісти мені не вороги (хоча й не обов’язково друзі). Шовінізм є позиція, яка грунтується на уявленні про «кращих» і «гірших». Як людина, що впродовж двох десятків років працює в царині генетики й антропології, заявляю: жодних підстав для такого поділу нема. Генетична мінливість всередині кожного етносу (тобто спадкові відмінності окремих індивідів, які до нього належать) є набагато більшою, аніж відмінності між народами. Як правило, шовінізм є засобом політичної боротьби. Часто він поєднується з великодержавництвом, причому «велика держава» може бути і такою просторою, як Росія, і такою тісненькою, як Сербія.

Друге уточнення стосується ірраціональності. Так, національне самоусвідомлення є наслідком не лише розуміння, а й почуття. Вочевидь, почуття важать навіть більше, ніж логіка. Це треба сприймати як реальність: так є. Проте дозволю собі два окремих складники цієї ірраціональності. Перший — ксенофобія, ворожість до всіх «чужих». Її витоки — у наших волохатих родичів (класична пара — кіт і собака) і в історичній пам’яті. Взаємна оскаженілість сторін у війні Росії з Чечнею має в підмурку дві сотні років імперського наступу на Кавказ. Ксенофобію часто-густо провокують навмисне. Від того бувають або Варфоломіївська ніч, або «Хайль Гітлер!», або «Смерть світовій буржуазії!», або «Долой сионистский капитал, уничтожающий славянские народы!» Останнє, зауважу, чув на власні вуха в сесійній залі Верховної Ради. Виголосив цей заклик, звісно, товариш комуніст; наші «червоношкірі» беруть за приклад російську Думу, бо самі не годні вигадати навіть такої дурниці.

Другий складник національної ірраціональності вартий пошанування. Ірраціональною є любов чоловіка й жінки, дитини й матері, українців і України. Це — святе. Тут, власне, ми й підходимо до поняття етнічної нації. Не можна сплести мотузку з піску. Національний контекст (слово, мелос, вишиванка, глечик, рушник, стріха, тин, левада — без ліку!) є головною декорацією і головною дійовою особою у вихованні. Цю роль можуть виконувати не хата, а чум чи бунгало; не верба, а пальма чи бамбук — не про те мова. Суть у тому, що людина (дитина) гармонійно виростає в спільноті, якщо остання є не дистильованим середовищем, позбавленим смаку й аромату, а часткою Всесвіту, здатною впливати на почуття, а відтак і на розум. Дитина не може вирости абстрактною людиною, але вона може стати людиною-українцем чи людиною-ескімосом. Позбавлення національно-культурних коренів спричиняє до маргінальної, деградованої ментальності, котра на теренах колишнього СРСР стала домінуючою. Русифікація була не засобом створення політичної нації, а засобом виховання стандартизованого й слухняного «совка», здатного пишатися ракетами, але не гідного соромитись «стукачества» й вокзальних туалетів — у Москві таких же гидких, як у Києві.

Отже: у багатонаціональній державі створення політичної нації є передумовою громадянського суспільства; титульний етнос є основою, «центром кристалізації» цього процесу; таке і лише таке розв’язання проблеми гарантує соціальний мир і матеріальний добробут. Ті, хто заперечує роль базового етносу, люблять посилатися на політичну націю, створену в США на поліетнічних засадах. Питання: якою є державна мова цієї країни? Може есперанто (чи, борони Боже, суржик)? Ні, англійська. Хто є центральною постаттю, навколо якої обертається усі націєтворчі процеси? Такою постаттю є WASP — «білий, англосаксонського походження, протестант». Нині ніхто не заважає американським євреям ходити до синагоги, а неграм співати блюзи, але саме культура WASP визначає обличчя «американської нації»

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати