Новий сезон. Чого чекати?
Пенсійна реформа, Трудовий кодекс, антикорупційний закон, вибори восени 2012 року...![](/sites/default/files/main/openpublish_article/20110201/416-4-1.jpg)
Сьогодні починається новий сезон «під куполом» — відкривається восьма сесія Верховної Ради VI скликання. Очевидно, що головний зміст цієї сесії складуть законопроекти, які мають забезпечити реалізацію вже заявлених структурних економічних реформ. Серед найочікуваніших подій можна назвати ухвалення чи провал пенсійної реформи та Трудового кодексу. Саме з ними й буде пов’язана головна інтрига. Чинна влада в особі Кабміну й лідерів парламентської фракції Партії регіонів прогнозує швидке затвердження необхідних для проведення реформ законопроектів, але насправді тут можливі конфлікти інтересів та дискусії навіть усередині парламентської більшості. Зовсім не факт, що, скажімо, комуністи та блок Литвина проголосують за Трудовий кодекс або за припинення мораторію на придбання і продаж землі.
Щодо деяких питань немає згоди й у самій Партії регіонів. Наприклад, учора вранці на Погоджувальній раді сталася словесна перепалка між двома регіоналами — Олександром Єфремовим та Андрієм Клюєвим — щодо законопроекту про збільшення статутного капіталу банків. А вже ближче до обіду регіонал Василь Хара категорично засудив пенсійну реформу. Мовляв, підвищення пенсійного віку є «згубним крайнім заходом». Він також заявив, що схожу оцінку підтримує вся Федерація профспілок, яку він очолює.
Отже, восьма сесія обіцяє бути напруженою і цікавою.
ВИБОРИ ПЕРЕНЕСУТЬ НА ОСІНЬ 2012 РОКУ
Уже найближчими днями варто чекати остаточного затвердження законопроекту про нові дати парламентських і президентських виборів.
Нагадаємо, восени Конституційний Суд скасував політреформу, за якою термін повноважень Ради складав п’ять років, і повернув Конституцію-1996, згідно з якою, парламент живе чотири роки, тобто вибори автоматично перенеслися на березень 2011 року. От і довелося депутатам терміново змінювати нову-стару Конституцію, щоб повернути їх на жовтень 2012 року. Восени, коли голосували в першому читанні, достатньо було 226 голосів, але проголосували 305 депутатів. Для другого читання потрібно 300 голосів. Практично всі експерти прогнозують, що вони 100% будуть. Литвин уже нарахував 310 голосів.
Одним словом, усе йде до того, що вибори все-таки перенесуть на осінь-2012.
Хіба що Юлія Володимирівна зробить диво і якимось чином не пустить до сесійної зали свою фракцію і не менше половини фракції НУ-НС. Але, як відомо, чудес не буває. Для ухвалення цього закону є політична воля в Банкової і бажання абсолютної більшості депутатського корпусу, враховуючи й опозиційні фракцій. Причина такої одностайності дуже проста — депутати не хочуть виборів 2011 року, бо розуміють, що в них не буде шансів зберегти депутатський мандат. Тимошенко потрібно завести в Раду колишніх членів свого Кабміну, політрепресованих і нових союзників. А список не гумовий — всім місць може не вистачити.
Крім того, швидше за все, будуть прийняті зміни до закону про вибори, тобто Рада обиратиметься за змішаною системою (50% — за списками, а 50% — за мажоритарними округами). Як показує практика, зазвичай перемагають мажоритарники, які орієнтуються на владу. І навряд чи цю тенденцію в найближчому майбутньому вдасться переламати.
«ВПОРЯДКОВУВАННЯ КОРУПЦІЇ»
Також цілком ймовірно, що на початку лютого буде затверджений довгоочікуваний антикорупційний закон, що робить більш жорсткими норми поведінки для чиновників. В ухваленні цього закону зацікавлена передусім Банкова. Владі необхідно продемонструвати боротьбу з корупцією.
«Якщо встигнемо, то розглянемо його цього тижня, але, швидше за все, це буде у вівторок наступного пленарного тижня», — зауважив учора Володимир Литвин.
Отже, до чого готуватися держслужбовцям у разі ухвалення закону (а в цьому немає жодних сумнівів).
По-перше, чиновнику забороняється брати будь-які подарунки «у вдячність» за будь-які дії, пов’язані з його роботою. За порушення — штраф 425—850 грн. і вилучення подарунка.
По-друге, всі держслужбовці будуть зобов’язані складати не лише декларацію про доходи, але й декларацію про витрати. Якщо чиновник відкрив рахунок за кордоном, він у десятиденний термін має повідомити про це в податкову. За порушення закону — звільнення.
По-третє, держслужбовцю заборонять мати в своєму підпорядкуванні близького родича. Не можна мати в підпорядкуванні навіть формально сторонню людину, якщо вона проживає разом із чиновником.
Четверте. Всім держслужбовцям, а також лікарям, вчителям, прокурорам, дипломатам, міліціонерам і податківцям забороняється займатися оплачуваною підприємницькою діяльністю, а також мати бізнес, переданий комусь в управління. Виняток становлять лише викладацька й наукова діяльність.
І, нарешті, всім держструктурам — СБУ, прокуратурі, судам, держадміністраціям, школам та установам МОЗ — забороняється приймати спонсорську або благодійну допомогу від будь-яких фірм або приватних осіб. Виняток складає лише міліція, оскільки в законі про міліцію дозволена допомога зі сторони на матеріально-технічне оснащення.
У п’ятницю в ефірі УТ-1 у програмі «Шутер Live» Арсеній Яценюк звернувся до Анни Герман: «Президент вніс до парламенту свій закон щодо боротьби з корупцією. Не просто внесіть закон, ухваліть цей закон і головне — виконаєте його. Якщо в нас боротьба з корупцією не буде реальною, всі багатомільярдні кредити, які ми отримуємо від МВФ, від росіян, розтягуватимуться».
І насправді тут, мабуть, головне питання: чи виконуватимуться всі ці чудові норми, чи буде боротьба з корупцією реальною? У політолога Володимира Фесенка щодо цього великі сумніви.
«Досвід показує, що справа не лише в законах. Боротьба з корупцією — це системний процес, що вимагає політичної волі, дуже жорстких і послідовних дій. Щодо жорсткості й послідовності, тут у мене є сумніви, — розмірковує політолог. — Нинішній бюрократичний адміністративний апарат звик жити в умовах корупції. Я чекаю певних переміщень, буде більше арештів за хабарництво, але я, швидше за все, чекаю впорядковування корупції, можливе певне скорочення її масштабу. Але найголовніше впорядковування. Не буде безконтрольної корупції, як це було в недалекому минулому, коли кожен суддя, чиновник прокурор сам собі вирішував, скільки й у кого брати. І встановлював корупційні тарифи. Отже, моя оцінка боротьби з корупцією — це стриманий песимізм».
За останній рік український парламент перетворився на машину, що швидко й бездумно штампує урядові рішення. Але хто знає, може, на цій сесії таку тенденцію вдасться переламати. Як бачимо, у владній команді вже відбуваються публічні дискусії. І це дає маленький привід для оптимізму.