Перейти до основного вмісту

Пахне ще одним скандалом у приватизацiї

19 січня, 00:00

Ланцюжки скандалів, що переслідують останнім часом Фонд держмайна і ВАТ «АвтоЗАЗ» несподівано перетнулися. За позовом маловідомого ТОВ «АвтоПром Інвест Ко» Київський господарський суд заблокував проведення конкурсу з приватизації запорізького автозаводу. ФДМ заборонив проводити будь-які дії з продажу держпакета акцій «АвтоЗАЗу». Фонд уже оголосив про намір оскаржити це рішення в апеляційному суді. Але поки що доля багатостраждального підприємства залишається туманною.

Фонд держмайна двічі в минулому році намагався продати 81% акцій «АвтоЗАЗу», спочатку за 70, а потім за 54 мільйони гривень. І ось, коли здавалося, що і другий конкурс, оголошений в грудні, не зацікавить інвесторів, несподівано заявку на купівлю держпакета подала компанія «Укравто», очолювана відомим підприємцем Тарієлом Васадзе. В 1999-му році він добився від уряду передачі в управління своєму підприємству держпакета «АвтоЗАЗу». Відтоді було зроблено кілька спроб активізації маркетингової політики автозаводу, успішність яких оцінити складно. З одного боку, частка «запорожців» на українському авторинку виросла до 9%, з другого— Васадзе обіцяв добитися значно більших успіхів. Саме «Укравто» володіє успадкованою ще з часів СРСР розгалуженою по всій країні мережею пунктів продажу і сервісного обслуговування автомобілів, які виготовляються в Запоріжжі. Заявка цієї компанії на приватизаційний конкурс виявилася єдиною, і тому, згідно з процедурою, стартова ціна держпакета 54 мільйони повинна була пройти повторну оцінку. Все йшло до того, що «АвтоЗАЗ» нарешті отримає приватного власника. Але не тут-то було.

Запорізька фірма «АвтоПром Інвест К о » подала позов до Кабінету Міністрів (!), оскільки саме він видав розпорядження про продаж автозаводу. Суть позову зводиться до порушення принципів конкуренції. У заяві до суду вказується, що жодна з українських компаній не може виконати умов допуску до конкурсу, оскільки вони вимагають від учасників не менш ніж трирічного досвіду з виробництва легкових автомобілів в обсязі не менш ніж 100 тисяч штук. У позові вказується, що в Україні немає жодного потенційного покупця, який має такі обсяги виробництва. Ще однією умовою конкурсу від його учасників вимагається здійснення протягом не менш ніж трьох років торгівлі легковими автомобілями, при чому не менш ніж у двадцяти областях України. Реально сьогодні таку розгалужену торгову мережу в нашій країні не має ніхто, крім компанії «Укравто». Цікаво, що внести цю умову допуску до конкурсу Фонду держмайна запропонувала саме «Укравто» на правах керуючого держпакетом. Наскільки ці умови законні, вирішить суд.

Начальник позовного відділу Фонду держмайна (вже залучений до процесу як третя сторона) Марина Шарапа заявляє, що претензії «АвтоПром Інвест К о » необгрунтовані, і впевнена, що виграє суд: «Позовна заява не містить жодних конкретних вказівок на те, що щось в принципі порушене. А дуже абстрактно: «порушено принципи конкуренції». Жодних конкретних доказів немає». На думку юриста ФДМ, у цьому випадку Фонд в черговий раз став жертвою надуманого позову з метою зірвати конкурс. «Для чого це робилося? Якщо проаналізувати позовну заяву і постанову суду, яка забороняє нам провести конкурс, то, на перший погляд, напрошується висновок: щоб просто загальмувати процедуру, — а які там подальші мотиви — важко міркувати», — говорить Марина Шарапа.

Проте в тому, щоб АвтоЗАЗ не продали в приватні руки принаймні зараз, можуть бути зацікавлені лише дві сторони: ті, хто боїться кадрових або інших змін в СП «АвтоЗАЗ-ДЕУ» за підсумками приватизації, а також, можливо, ті, хто зараз, хоча й із запізненням, все ж вирішив взяти участь у конкурсі і тепер старається анулювати єдину заявку з боку компанії «Укравто». Хто стоїть за «АвтоПром Інвест К о », і чи стоїть хтось взагалі, у представників самої запорізької фірми нам спитати не вдалося — в жодній довідковій службі її координат ми не знайшли. А ось запорізький губернатор Євген Карташов повідомив, що про таке товариство з обмеженою відповідальністю чув. «Вони збирають п’ять машин на рік, і звичайно, не можуть претендувати на купівлю такого великого об’єкта. Хто за цим стоїть, я не знаю. Але мета цього позову очевидна — зірвати конкурс. Це особливо обурює зараз, коли така велика компанія, яка володіє мережею реалізації автомобілів по всій Україні, виявила інтерес до купівлі «АвтоЗАЗу», — заявив губернатор. У Міністерстві транспорту на умовах збереження анонімності кореспонденту «Дня» порадили перевірити, чи не була ініціаторам позову київська компанія «Укрпромінвест» (що контролює Луцький автозавод). В «Укрпромiнвесті» повідомили, що нічого не знають не тільки про «АвтоПром Інвест К о », а й про судовий позов, що зірвав конкурс.

Хто ж зупинив приватизацію найбільшого автозаводу країни, очевидно, стане відомо 6 березня. На цей день Київський господарський суд призначив чергове слухання справи по «АвтоЗАЗу». Тоді ж, можливо, проясняться і причини, які спонукали Фонд держмайна встановити такі, м’яко кажучи, дивні умови допуску до приватизації автозаводу.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати