Перейти до основного вмісту

Підгрунтям екстремізму є політика, а не релігія

22 вересня, 00:00
Люди продовжують переживати й обговорювати події 11 вересня, як наче ці події відбулися тільки вчора. Між тим, воєнний маховик Сполучених Штатів набирає все більш страшних обертів. Що, однак, не надає, як свідчить ТБ, відчуття безпеки, спокою, захищеності ні громадянам США, ні, скажімо, нам, українцям.

Деякі російські й українські ЗМІ розкручують свій маховик — активну антимусульманську кампанію, категорично вимагаючи раз і назавжди покінчити з ісламом (принаймі на наших теренах), покінчити з «нікому не потрібним» розмаїттям культур, а також викоренити із свідомості нашого суспільства всі згадки про таке «чуже слов’янам поняття, як загальнолюдські цінності». Тому ми з великим задоволенням друкуємо думки протоієрея о. Миколи Забуги, професора, ректора Київської духовної академії та семінарії УПЦ Московського патріархату, якими він поділився з кореспондентом «Дня».

Перш за все, хочу підкреслити, що наша церква — Укранська православна церква (МП), безумовно й категорично засудила акти тероризму 11 вересня в США. У храмі Києво-Печерської лаври було відправлено панахиду по всіх загиблих — незалежно від їхньої релігійної чи етнічної приналежності або громадянства. (Досі невідомо, чи є серед загиблих також українці, православні).

Тероризм — одна з найстрашніших ознак сучасності — є потрійною трагедією — трагедією світогляду, трагедією для його жертв і, безумовно, також для самих виконавців терактів. Адже кров невинних завжди волає до неба про відплату. І виправдань тероризму немає жодних. Стосовно нього є тільки одне завдання — позбавитися. Але як? Боюсь, що на це запитання сьогодні або немає відповідей, або даються такі відповіді, які тільки поглиблюють протистояння. Історичний досвід свідчить, що як акти терору ніколи, так і помста за терор, ніколи, за великим рахунком, не досягають поставленої мети. Але ж чи не кожний американець вважає, що не можна залишити такий акт непокараним, що треба керуватися принципом — «Око за око!». І перед США стоїть вибір гіршого серед двох варіантів подальших дій — безжально карати або ж згодитися на те, що покарання ні до чого не приведе. Тут варто б згадати британців, які твердять, що в таких випадках треба взагалі відмовлятися від вибору, не обирати між двома поганими можливостями.

Вважаю, що тероризм мусульманських фундаменталізмів не є явищем релігійним, не віддзеркалює протистояння християнство — іслам, тобто протистояння двох світоглядів або догматики. В Україні, наприклад, християни й мусульмани вже кілька років разом працюють у Всеукраїнській раді церков, що може бути прикладом нормального спокійного діалогу між, як тепер кажуть, «двома цивілізаціями». Для релігійної ворожнечі відсутні світоглядні підстави — адже мусульмани вважають Ісуса Христа якщо не Сином Божим, то одним із великих пророків людства. Вони періодично посилалися Богом (Аллахом) на землю задля того, аби нагадати людям засади віри й праведності. Нагадаю, що коріння догматики Ісламу знаходиться у Святому Письмі християн.

Існує тільки одне дійсне підгрунтя фундаменталізму та тероризму. Це політика: світова чи регіональна чи локальна. А екстремісти будь-якої релігії завжди можуть знайти — і знаходять — виправдання своїх цілей та методів у релігійних доктринах, по-своєму тлумачачи священні тексти. Так, вважається, що джихад — священна війна з немусульманами — дозволяє застосовувати будь-які засоби. Між тим численні мусульманські країни вже давно стали частиною світової спільноти і не в їхніх державних інтересах вести релігійні війни, як це було у середньовіччя.

Якщо послухати сьогодні деякі ЗМІ, то можна подумати, що мусульманський тероризм — то щось нове й виняткове у цьому світі. Та хіба не політичні терористи привели, кінець кінцем, до революції 1917 року? Чи не був тероризмом сталінський режим? Скільки людей знищили, скільки людей принизили й духовно покалічили! І ніхто навіть не покаявся, не просив пробачення. Або згадати те, що робилося в Афганістані протягом аж десяти років за радянської влади. Мені довелося там служити, доводилося обговорювати ситуацію з афганцями — тими, що були, начебто, на боці Союзу. Запам’яталося, як один із таких співрозмовників сказав із приводу того, що промосковська влада «розкріпачує» жінок Афганістану: «Примушувати мусульманських жінок зняти чадру — це те саме, що, наприклад, заставляти російських чоловіків бігати по Красній площі без трусів!» Десять років проливали тоді в Афганістані свою й чужу кров — чого досягли? Те саме очікує США. Від їхніх ударів постраждають, як завжди, тільки прості люди. Всім очевидно, що відплата, покарання будуть і неефективними і неадекватними, зважаючи на військову потугу США. Хоча ЗМІ тут вельми перебільшують — війна, звичайно, буде, але не світова, а місцева. І безрезультатна.

Із плином часу, згідно iз ЗМІ, статистикою, масштаби терору — не тільки мусульманського — зростають. І люди, загал звикають до цього. Як, наприклад, російське суспільство звикло до Чечні, де кожного дня вбивають. Кажуть, що смерть однієї людини — трагедія, смерть багатьох — статистика. Це дуже небезпечно і страшно — звичка, адаптація людей до того, що не є нормальним але є повсякденними реаліями. Небезпечно особливо для молодого покоління, яке часто не має спротиву в душі, сприймає це жахливе й ненормальне, як нормальне і звичне. Поки, звичайно, воно не торкнеться особисто. Скільки, наприклад, анормальної буденності у сполученні слів «професійний кілер»! Однією з форм сучасного терору — психічного терору — можна вважати також ті фільми, якими переповнене ТБ.

Радію тому, що Україна вже 10 років втішається миром, відсутністю серйозних конфліктів. У цьому можна вбачати прояв глибинної — іноді й несвідомої — мудрості як нашого народу, так і нашої держави. Ми, зi свого боку, намагаємося у наших семінарії та в академії відповідно виховувати майбутніх священиків і богословів. Зокрема, маємо в програмі курс «Історія екуменізму», орієнтуємо студентів не на ізоляцію, не на замикання у своїй конфесії, але на те, що кожна людина має право вибору, право свободи совісті. Навіть у такій традиційно православній крані, як Україні. Бо єдність і спокій нації грунтуються на праві кожного відрізнятися від інших і на добровільному обов’язку поважати інших.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати