Перейти до основного вмісту
На сайті проводяться технічні роботи. Вибачте за незручності.

Про «особливий порядок» на Донбасі

Народний депутат: «Саме через відсутність єдиної та однозначної позиції влади щодо захисту нашої держави Захід не хоче брати на себе ризики»
17 березня, 19:23
ФОТО REUTERS

Всередині коаліції з’явились чергові розбіжності. Через це початок пленарного зсідання перекладався кілька разів. На момент підготовки номеру, воно так і не розпочалося. На цей раз приводом стали законопроекти Президента Петра Порошенка, які стосуються закріплення «особливого статусу» територій «ДНР»-»ЛНР», що знаходяться під контролем терористів та російських окупантів. У першому поданому главою держави проекті постанови міститься перелік районів, міст, селищ і сіл Донецької та Луганської областей, в яких запроваджується «особливий порядок» місцевого самоврядування строком на три роки. Другий документ містить зміни до статті 10 Закону України «Про особливий порядок місцевого самоврядування в окремих районах Донецької та Луганської областей», в якому розписані механізми, засоби та стандарти для проведення місцевих виборів на встановленій території з «особливим порядком». Третє питання стосувалося звернення України до Радбезу ООН та Ради ЄС щодо розгортання на території України міжнародної операції з підтримання миру і безпеки.  

Повну підтримку даним ініціативам проголосили лише дві фракції парламенту — «Народний фронт» та «Блок Петра Порошенка». Проти виступили «Радикальна партія» і «Батьківщина», а «Самопомочі» погляди депутатів розділились. Як поділився з «Днем» один із членів фракції «НФ», у «Радикальної партії» є бажання переділити уряд, тому «принципова позиція» Олега Ляшка проти законопроектів Президента пов’язана саме із політичними торгами за декілька міністерських портфелів. Сам же Ляшко у коментарі «Дню» заявив, що «ці закони є легалізацією російської окупації, імплементація плану Путіна щодо розчленування України. Ці території мають отримати не «особливий статус», а статус окупованих територій. І альтернатива для цього одна — боротися та звільняти їх».

МОМЕНТ КОНСУЛЬТАЦІЙ (НА ФОТО В ЦЕНТРІ — НАРОДНИЙ ДЕПУТАТ ОЛЕКСІЙ ПОРОШЕНКО)

«Я не сумніваюсь, що якісь політики користуються ситуацією в парламенті та торгуються по цьому питанню, — говорить «Дню» народний депутат від «Батьківщини» Ігор Луценко. — Проте будь-який торг не повинен мати місце щодо такої надзвичайно важкої проблеми Я ж ні за яких умов не можу голосувати за ці закони, адже очевидно, що з Росією в будь-які подібні ігри гратись не можна — це підтверджується нашим досвідом. Цим ми легітимізуємо окупацію під виглядом «особливого статусу» із розмежуванням територій, віддачею їх на відкуп терористам». Луценко розповідає: раніше секретар РНБО Олександр Турчинов пропонував скасувати «особливий статус» територій на Донбасі, але потім кардинально змінив свою думку, Порошенко ж заявив, що Мінські угоди не працюють. «Все це свідчення того, що міжнародна спільнота натиснула на кількох осіб в керівництві нашої держави, щоб вони задовольнили Росію, — робить висновок депутат, — І альтернатива цьому — виконання хоча б базових пунктів підписаних Мінських угод — припинення терористами вогню, відведення зброї, обмін полоненими». На думку члена «Батьківщини», Заходу потрібно примушувати до цього Росію, посилюючи санкції, озброюючи українців і т.ін. «Але цього ніхто не робить, і в цьому також є провина парламенту, який не може виробити консолідоване рішення навіть у питанні «особливого статусу». Саме через відсутність єдиної та однозначної позиції влади щодо захисту нашої держави Захід не хоче брати на себе ризики, допомагаючи нам зброєю», — підсумовує Луценко.

«Є дискусія, що втілення цих законопроектів малоймовірне, але я вважаю, що ми маємо пройти до кінця шлях виконання мінських домовленостей, — ділиться з «Днем» член фракції «БПП» Єгор Фірсов. — Нас у цьому підтримують геополітичні важковаговики — США, Німеччина, Франція, Великобританія. Кожен розуміє, що мінські домовленості не виконуються на всі 100%, так само немає 100% вірогідності, що прийняті закони будуть виконуватись. Критерій істини — практика, і для мене, як для донеччанина, основний критерій дієвості цих домовленостей — коли я зможу без загроз життю приїхати в Донецьк і так само з нього виїхати».

«Перерви у Верховній Раді були оголошені, щоб привести фракції коаліції до якоїсь спільної точки зору, — розповідає «Дню» член фракції «Народний фронт» Дмитро Тимчук. — Але за цими спорами та торгами дуже важко зрозуміти, де є позиція, а де шкурні інтереси». Самі ж законопроекти депутат називає неоднозначними: «З одного боку, надання «особливого статусу» районам Донбасу визначається як програшне. Дуже велика частина українського суспільства виступає за кардинальне вирішення цієї проблеми та слабко вірить, що терористи виконуватимуть домовленості. Це небезпідставна думка, адже починаючи з вересня ми бачимо, як терористи порушували взяті зобов’язання». «З іншого боку, ми бачимо налаштованість української виконавчої влади на мирний діалог і вирішення цієї проблеми в будь-якому форматі без кровопролиття, — продовжує координатор «Інформаційного спротиву». — Якщо ми апелюємо до підтримки Заходу, то там, звичайно, популярним є саме мирний діалог». Парламентар говорить: «Варіант із «особливим порядком самоврядування» не є найгіршим, але в цьому разі дуже багато залежатиме від виконавчої влади та її вміння будувати довгострокові стратегії щодо взяття ситуації під свій контроль». «Проте наша влада протягом всіх років незалежності діяла ситуативно без будь-яких стратегій, тому вона навряд чи виконає таке завдання, — стверджує Тимчук. — Тож як можна провести місцеві вибори, а лише потім вивести іноземні війська та взяти під контроль кордон? Виходить, що Росія проведе на Донбасі вибори, аналогічні псевдореферендуму в Криму, а якісь спостерігачі будуть лише для галочки. А має бути з точністю до навпаки, але РФ на ці умови не піде».

Як ділиться Тимчук, він сам є прибічником силового вирішення проблеми на Донбасі: «Ми розуміємо, які цілі ставить перед собою Кремль. А реагувати на військову агресію можна тільки силою. З іншого боку, якщо надати цим територіям статус окупованих, то будь-який варіант спроб повернути їх стає малоймовірним — це фактичне визнання власного «Придністров’я»». До миротворчого контингенту Тимчук також ставиться скептично: «Щоб провести повноцінну операцію по розділенню сторін, потрібно мінімум 50 тис. миротворців з важким озброєнням, авіацією, РСЗО і ін. ООН таке не спроможна зробити, адже це була б найбільша операція за її історію. І навіть Росія не дозволить її провести. Тому вони можуть як в Південному Лівані моніторити ситуацію на демілітаризованій зоні, як це робив UNIFIL».

Тож переговори всередині коаліції щодо голосування за «особливий статус» Донбасу продовжувалися до вечора. Пізніше з’явилась інформація, що в Адміністрації Президента відбулась зустріч Петра Порошенка з головами фракцій парламентської більшості. Очевидно, переговори між Главою держави та депутатами проходили не так гладко, адже в цей же час на офіційній сторінці Порошенка в Twitter з’явилось повідомлення: «Український Парламент незалежний від Президента, і він несе політичну відповідальність за рішення, які він приймає!». Пізніше з’явилась інформація, що члени коаліції досягли компромісу. Відтак, Верховна Рада буде розглядати президентські документи щодо Донбасу одночасно із проектом постанови про визнання частини територій Донбасу окупованими.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати