Про «Школу мерів»
Руслан РОХОВ: «Метою програми є підготовка міських голів до управління місцевим розвитком в умовах децентралізації»Разом із підготовкою адміністративної реформи та реформи місцевого самоврядування, країна наближається до місцевих виборів, які орієнтовано мають відбутися 25 жовтня цього року. Та чи готові до них місцеві еліти, громадські та політичні активісти? Чи готові вони представити громадам нову якість політики в нових умовах з більшими ресурсами та повноваженнями місцевих органів влади?
Парламентська кампанія осені 2014 року засвідчила, що у передвиборчих перегонах досі перемагає політична реклама, а не конкретні програми, політичні проекти, а не самодостатні політичні суб’єкти. Беззмістовність української політики є однією з найголовніших проблем Української держави.
Скласти «змістовну альтернативну» такому політичному укладу поставили за мету організатори проекту «Школа мерів». Вони вирішили зайнятися освітою майбутніх кандидатів на посади міських голів з усієї України, щоб в результаті ті, виклали власне бачення розвитку своїх місцевих громад та міст. «День» поспілкувався із автором та керівником проекту «Школа мерів», громадським діячем Русланом РОХОВИМ:
— Школа мерів — це сертифікована освітня програма, запущена рядом партнерів. 12 травня ми ввійшли в фазу активної роботи, підписавши меморандум про запуск проекту з Києво-Могилянською бізнес-школою, Інститутом політичної освіти та Агенцію з питань стратегічних комунікацій та регіонального розвитку «Спільні зусилля». У нас також є ряд партнерів — Громадянська платформа «Нова країна» та Громадська рада «Смарт сіті». Метою програми є підготовка міських голів до управління місцевим розвитком в умовах децентралізації. Ми розуміємо, що спроможність людей на місцях не є достатньою і може бути серйозною загрозою для децентралізації. Якщо децентралізація буде проведена, а люди не побачать практичних результатів, вони вважатимуть її хибною, а опоненти піддадуть її нищівній критиці. Ми розуміємо, що ця реформа правильна, але визначальною є наявність підготовлених кадрів, які візьмуть на себе відповідальність за розвиток міст та територіальних громад. Досвід Польщі свідчить, що успішними були ті громади, у яких міські голови були обізнані, кваліфіковані, мали стратегічне бачення та організували процес.
Ми розуміємо, що потрібно змінювати підходи, ким має бути міський голова, адже зараз побутує архаїчний стереотип, що мер має бути господарником. Міський голова має бути лідером-візіонером, який бачить перспективи міста, менеджером-організатором, який вміє організовувати процеси, залучати інвестиції та потрібних кваліфікованих людей — спеціалістів з економіки, сфері ЖКГ, організації публічного простору і т.д. Якщо таких людей не буде, то міський голова максимум може не дати розвалитися тому, що розвалюється, але це шлях в нікуди.
Тому ми створили Школу, щоб міські голови або кандидати мали можливість підготуватися. Виборцю слід чітко розуміти, що вся відповідальність за розвиток міст після децентралізації лежатиме саме на міських головах. Але в результаті реформи фіскальної децентралізації, фінансові можливості, важелі та компетенції поки отримали лише міста обласного значення і райони.
В місцевому розвитку важливо мати компетентних людей, які вміють розробляти проекти, залучати фінанси, управляти та бути операторами цих коштів. Такі люди повинні бути в команді міського голови. «Школа мерів» розширює кругозір людей та значно підіймає рівень міських голів і вони зможуть на рівних спілкуватися з міськими головами з Польщі, Британії, Америки. У нас будуть викладати діючі міські голови з країн Вишеградської четвірки, тому така нагода у наших слухачів вже буде.
Цього року наша програма розрахована на кандидатів у мери, а надалі ми будемо готувати діючих міських голів. Також думаємо підготувати програму для тих, хто мав першу освіту в «Школі мерів», для поглиблення їх знань.
— Яка цільова аудиторія та які критерії для кандидатів в учасники «Школи мерів»?
— Нам важливо, щоб не було марних сподівань людей щодо майбутніх випускників нашої Школи. Тому ми навчатимемо тих, хто у випадку перемоги матиме достатню кількість важелів, щоб реалізувати стратегію розвитку міста. Тож ми сконцентрувалися на містах обласного значення, які отримали ці важелі. Основа — міста з населенням понад 100 тис. Ми готові приймати заявки від людей і з менших міст, але також обласного значення, якщо їх команди повністю сформовані з чотирьох осіб — потенційний кандидат та його заступники. Це мають бути люди віком не менше 21 року, з вищою освітою, значним громадським або політичним досвідом, мають бути впізнаваними в своїх громадах, адже в іншому разі шансів перемогти у них немає, тому вкладати ресурси в освіту тих, хто не зможе перемогти, немає сенсу. Хотілося б навчити тих, хто зможе ці знання реалізувати. Відбір кандидатів відбуватиметься в 2 етапи. Прийом заявок продовжується до 31 травня, анкету можна знайти на сайті Києво-Могилянської бізнес-школи, на сайті «Громадський простір» civic.ua, на gurt.org.ua. На днях має запуститися сайт самої «Школи мерів» — mayorschoоl.org.ua. До цієї анкети треба додати есе претендента на навчання на тему «Яким ви бачите своє місто через 10 років?», резюме щодо попередньої активності людини, а також рекомендація від органу місцевого самоврядування, громадської або політичної організації. У нас претенденти рівні, незважаючи на те, чи є людина міським головою або кандидатом на цю посаду.
— Хто буде серед ваших лекторів?
— На відкриття «Школи мерів» обіцяв завітати віце-прем’єр-міністр регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства Геннадій Зубко. Більше того, він підтримав саму ідею нашої школи та висловив готовність прочитати лекцію. Взагалі, серед лекторів будуть викладачі Києво-Могилянської бізнес-школи, які викладатимуть весь блок бізнес-освіти. Будуть експерти Інституту політичної освіти, які говоритимуть на тему самоврядування, бюджетування, земельних відносин, містобудування і т.д. Будуть викладати міські голови та вузькоспеціалізовані менеджери з країн Вишеградської четвірки та Балтії. Також запрошені успішні мери міст України.
Але люди, які навчатимуться, мають забезпечувати власні потреби — харчування, транспорт та проживання. Якщо претенденти планують перемагати на виборах, то середній бюджет кампанії має складати від $300 тис. Освіта ж їх команди складе максимум $5 тис. — це маленька частинка витрат, яка надає компетенцію, розуміння та якість їх майбутній політиці.
— Які строки навчання в «Школі мерів»?
— Співбесіди з кандидатами та визначення остаточного складу завершиться до перших вихідних червня, старт навчання 12 червня, закінчення — 23 серпня. З 29 серпня по 5 вересня відбуватиметься закордонне стажування. І до 15 вересня наші слухачі мають захистити свої стратегії перед конкурсною комісією. Тоді вони отримають документ, який засвідчить їх кваліфікацію, експертність в місцевому розвитку і зможуть зайнятися виборчою кампанією.
— З чого змістовно складатиметься навчання?
— Взагалі навчання відбуватиметься в аудиторіях Києво-Могилянської біснес-школи. Процес навчання відбуватиметься з п’ятниці до неділі, кожного дня по 6 годин. Загалом — 144 години лекторних занять. Саме навчання ділиться на три етапи: основа — два блоки, та 6 блоків поглибленого освоєння тематик, коли розпочнеться підготовка до розробки Стратегії розвитку міста. По результатах навчання кращі слухачі пройдуть стажування в містах країн Вишеградської четвірки — Польщі, Словаччини, Угорщини та Чехії, які будуть приблизно відповідати структурам економіки міст, з яких приїхали наші слухачі.
Ми запустили Школу на базі Києво-Могилянської бізнес-школи, адже її гуманітарний і стратегічний блоки є наріжними в цьому проекті. Його половина по факту є бізнес освітою — класичний MBA, який навчає бізнес-процесам. Майбутній міський голова, який пройде навчання в нашій школі, навчиться системно мислити, формувати стратегічне значення, організовувати діяльність задля його реалізації. Особливістю Школи є те, що при підтримці професійних менторів, коучів та людей, які знаються на написанні і реалізації стратегії регіонального та місцевого розвитку, наші учасники будуть розробляти стратегії своїх міст. Ті знання, які вони набудуть під час освіти, будуть допомагати в тому, щоб зробити цей продукт максимально ефективно. Сама стратегія розвитку міста є тим документом, за результатами оцінювання якого ми зможемо сказати, чи освоїли люди знання, які ми надали.
— Як матеріально забезпечено навчання у вашій школі?
— Організатори забезпечують освітню програму — процес, лекторів, експертів-коучів, які супроводжуватимуть процес розробки стратегій місцевого розвитку, аудиторії, логістику цих процесів, роздаткові матеріали. Ми також забезпечуємо візовою підтримкою для фінального стажування за кордоном, супроводжуємо делегацію за кордон.