Перейти до основного вмісту

«Саме через ціну на землю високим залишається рівень корумпованості чиновників...»

Упевнений прокурор Автономної Республіки Крим Віктор Шемчук
17 серпня, 00:00
ФОТО АВТОРА

Крим часто називають «українською Сицилією», проводячи аналогію з нинішнім правовим безладом, який нібито панує на півострові, з тим, який був за часів боротьби світових мафіозі за первинне накопичення капіталів. І хоча в цьому порівнянні є певне перебільшення, однак не без того, що в кожному жарті є певна доля жарту. Разом із тим, зрозуміло, в часи переходу країни до демократичного правління роль і значення правової сфери зростають настільки, що вона стає головним запобіжником того, щоб не допустити сповзання країни або її окремих регіонів до повної анархії. Чільну роль у цих процесах відіграє прокуратура. Отже, як саме зараз розвивається законодавча та правова сфери України, в чому її здобутки та в чому прорахунки? Про це розмова нашого кореспондента з прокурором Автономної Республіки Крим Віктором ШЕМЧУКОМ.

ПОЗИТИВИ Й НЕГАТИВИ

— Віктор Вікторович, скажіть, будь ласка, як останнім часом змінилася в цілому ситуація щодо дотримання законності в Криму — вона полiпшилася чи погіршилась? Наприклад, доводилось чути твердження, що «сьогодні жодні закони не працюють». Чому люди так думають?

— Слід сказати, що увага суспільства до рівня законності як в Україні загалом, так у тому числі й у Криму, останнім часом значно зросла. І це зрозуміло. Адже процес запровадження демократичних методів управління в країні немислимий без підвищення правової культури суспільства й зміцнення законності. З правого погляду, в нас кардинально змінилась якість суспільства. Ми переходимо до верховенства права й пріоритету закону, а люди, які звикли жити в координатах командно- адміністративної системи, звикли виконувати накази начальства, яке й вважають вищим законом. Сьогодні кожен громадянин може проявити ініціативу в межах своїх прав без будь-якої команди начальства, кожен «сам собі господар», а тому багатьом здається, що «закони не діють». Запевняю вас: ще й як діють! Сьогодні закон, а не політика й адміністративні команди, став головним фактором управління суспільством. Тому кількість зіткнень законів і практики життя значно виросла, невідповідності законів і нашої повсякденності стали помітнішими ніж раніше, значення правової сфери загалом значно виросло. Раніше психологічний стан у суспільстві був такий, що всі робили так, як скаже начальство, а зараз мають чинити так, як велить закон. Це серцевина демократії. Однак у нас до цього ще не звикли. Без команд зверху більшість у регіонах розгубилася, проявити ініціативу бояться й не вміють, а тому нарікають на безвладдя. Запевняю вас — це не так. Процес підвищення правової культури суспільства, звичайно, болісний, складний, але ми на правильному шляху.

Що стосується прокуратури Криму, то ми, хоча й констатуємо поліпшення всіх показників прокурорсько-слідчої діяльності в республіці, однак на нещодавній колегії говорили переважно про те, що ще слід зробити. Так, за підсумками півріччя, в автономії рівень злочинності, зокрема кількість тяжких й особливо тяжких злочинів, знизився на 25%.

На 50% менше вчинено злочинів неповнолітніми. Це результат спільної роботи всіх правоохоронних органів при посиленні координуючої ролі прокуратури автономії. Ми можемо також відзначити як позитив поліпшення якості досудового слідства в прокуратурі, активність у відстоюванні прав громадян й інтересів держави. Поточного року у сфері економіки відшкодовано понад 20 мільйонів гривень і стільки ж за заходами прокурорського реагування виконано соціальних виплат, перш за все — заробітної плати.

Сьогодні ми працюємо над удосконаленням земельних відносин, попередженням корупційної діяльності. Про підвищення ролі права й законів у нашому житті говорить такий простий факт. Наприклад, за радянської влади практично не було справ про захист прав споживачів, про соціальний захист, про охорону праці, про захист честі й гідності, свободу слова. Вважалося, що в нас тут усе нормально, хоча насправді це було зовсім не так. Сьогодні ж тільки нашою прокуратурою при здійсненні нагляду за додержанням конституційних прав і свобод громадян порушено 75 кримінальних справ, з яких 39 направлені до суду, до відповідальності притягнуто 822 посадовці, відшкодовано 20,3 млн. грн. заборгованості з соціальних виплат. Тільки при нагляді за додержанням законодавства про захист прав споживачів 2006 року наша прокуратура порушила 7 кримінальних справ, внесла 22 документи прокурорського реагування, до відповідальності притягнуті 104 посадові особи. При нагляді за додержанням законодавства про охорону праці порушено 12 кримінальних справ, до відповідальності притягнуті 168 осіб тощо.

— Чи могли б ми поглянути на конкретні показники правової сфери?

— Загалом ми констатуємо стабілізацію криміногенної обстановки в автономії, зменшення кількості вчинених злочинів та активізацію правоохоронної діяльності в абсолютній більшості напрямів. Рівень злочинності на території Криму за підсумками шести місяців поточного року зменшився: зареєстровано 9652 злочини, що на 25,3% менше порівняно з минулим роком. Кількість тяжких злочинів зменшилась на 27 відсотків. Однак треба реально оцінювати ситуацію й визнати, що зниження рівня загальної злочинності відбулося завдяки законодавчій декриміналізації крадіжок та їхній кваліфікації як адміністративного правопорушення. Разом із тим слід зазначити, що протягом усього півріччя спостерігається зростання окремих категорій тяжких та особливо тяжких злочинів: кількість зґвалтувань зросла на 47%, розбійних нападів на 41%, вимагань на 31%. Найбільша кількість таких злочинів зафіксована в Керчі, Джанкойському регіоні, Нижньогірському районі тощо. У Криму поліпшилась правова робота у сфері захисту майнових, інших особистих прав і свобод громадян та економічних інтересів держави. У сфері захисту економічних інтересів держави порушено 204 кримінальні справи, до відповідальності притягнуто 706 службових осіб, відшкодовано 21,9 млн. грн.

КРИМІНАЛЬНА СПЕЦИФІКА ПІВОСТРОВА

— Чи є якась кримінально-правова специфіка Криму?

— Звичайно, найбільш актуальними для Криму залишаються проблеми з додержанням законів про власність, у тому числі приватизацію, оподаткування, реформування агропромислового комплексу та енергозбереження. Цьому сприяють, у свою чергу, зростання попиту на туристичні послуги, розвиток ринку нерухомості в автономії, які за сприяння державних органів управління дають підстави для здійснення незаконних операцій з нерухомістю та для ухиляння від податків. За фактами правопорушень у сфері захисту державної та комунальної власності порушено 41 кримінальну справу, опротестовано 87 незаконних рішень органів влади та контролю, до відповідальності притягнуті 73 службові особи, відшкодовано 1,2 млн. грн. Заборгованість орендної плати за використання державного майна сягає одного мільйона гривень. Тому ми провели перевірки, і їхні результати засвідчили суттєві порушення. Прокуратурою автономії внесене подання голові Фонду майна АР Крим.

— Які зловживання тут виявлені?

— Наприклад, перевірка виявила, що службові особи господарства «Передгірське» Інституту винограду й вина «Магарач» Української академії аграрних наук за рахунок державних коштів утримували базу відпочинку, яка була передана в оренду комерційній структурі. Виявлено також факт незаконного випуску на цьому підприємстві векселів для розрахунку з комерційною структурою Дніпропетровська за виноград, який фактично державному підприємству не поставлявся. Тут державі завдано шкоди на суму близько 500 тисяч гривень, порушено кримінальну справу.

Порушено кримінальну справу стосовно службових осіб державного підприємства «Кримські генеруючі системи», які за необґрунтованим та незаконним погодженням посадових осіб Фонду державного майна України, не маючи повноважень, передали в оренду майнові комплекси — «Сакські теплові мережі», Сімферопольську ТЕЦ, Камиш-Бурунську ТЕЦ з ТОВ «Кримтеплоелектроцентраль» строком на десть років. При цьому, порушуючи вимоги закону, 70% орендної плати, яка мала б спрямовуватися до державного бюджету України, безпідставно перераховувалася на розрахунковий рахунок ДП «Кримські генеруючі системи». Унаслідок цього державному бюджету України завдано шкоди на суму більше п’яти мільйонів гривень.

Крім того, ще минулого року з метою відміни незаконної передачі державного майна колишнього пансіонату «Гліцинія» прокуратурою Криму пред’явлений позов до господарського суду Києва в інтересах держави в особі Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України до Державного управління справами, Державного підприємства України «Міжнародний дитячий центр «Артек» про визнання недійсним наказу й договору купівлі-продажу державного майна, здійсненого ще 2004 року. Рішенням господарського суду Києва уже нинішнього року позов прокуратури Криму задоволений.

ПРИВАТИЗАЦІЯ ЯК КРИМІНОГЕННА СФЕРА

— Наскільки законно загалом проходить приватизація в Криму?

— У цій сфері ми за півріччя порушили 11 кримінальних справ, до відповідальності притягнуті десять службових осіб, відшкодовано один мільйон гривень, що майже втричі більше, ніж торік. Заборгованість плати за об’єкти приватизації, після втручання прокуратури автономії, на кінець півріччя повністю погашена. Разом із тим у Криму спостерігається поширення випадків, коли відчуження об’єктів здійснюється на підставі судових рішень, якими порушуються норми матеріального та процесуального права. Наприклад, у ході процедури банкрутства Азовського лікеро-горілчаного заводу господарський суд із порушенням вимог чинного законодавства затвердив мирову угоду між боржником та кредиторами, на підставі якої всі майнові активи підприємства передані одному з кредиторів. Оскільки вказане підприємство знаходиться в переліку підприємств, що не підлягають приватизації, то фактично його цілісний майновий комплекс відчужений в обхід процедури приватизації, за результатами перевірки, проведеної галузевим відділом, на рішення суду внесено касаційне подання. Тому питання про наявність у діях службових осіб державного підприємства та органу управління — Міністерства промисловості, транспорту та зв’язку АР Крим — буде вирішене лише після прийняття остаточного рішення по справі касаційною інстанцією.

— Чи часто незаконні рішення приймають безпосередньо органи влади та місцевого самоуправління Криму?

— На жаль, ці випадки не поодинокі. За поданням прокуратури Верховна Рада АР Крим скасувала один із пунктів своєї постанови, яким Фонду майна доручалося здійснити відчуження у ДАК «Чорноморнафтогаз» незавершеного будівництва газорозподільних станцій у селах Геройське та Мітяєво Сакського району, оскільки, відповідно до законодавства, «Чорноморнафтогаз», 100% статутного фонду якого належить державі, не може бути покупцем майна, що належить автономії.

Прокуратурою АРК до господарського суду заявлено позов про визнання недійсним одного з пунктів постанови Верховної Ради Криму про збір на розвиток рекреаційного комплексу, оскільки Верховна Рада АР Крим вийшла при цьому за межі наданих їй повноважень. До Верховної Ради АР Крим внесене також подання про невідповідність законодавству постанови, яка затверджує Положення про порядок продажу пакетів акцій відкритих акціонерних товариств, що належать Автономній Республіці Крим, на відкритих грошових регіональних аукціонах. Виявлено факти, коли службові особи ВАТ «Євпаторійське АТП», зловживаючи своїм службовим становищем у власних інтересах, здійснили відчуження майнових активів підприємства, що потягло за собою процедуру банкрутства підприємства, більше 70% статутного фонду якого належить державі. За цим фактом прокуратурою автономії порушено кримінальну справу. Аналогічний факт установлений прокуратурою Сімферополя щодо дій службових осіб ВАТ «Шкірвзуття».

— Які економічні злочини найбільше дошкуляють в автономії?

— Це — порушення законів про оподаткування та про бюджетні відносини. Так у процесі нагляду за додержанням законів про оподаткування нами тільки за півроку порушено 17 кримінальних справ, відшкодовано 5,7 млн. грн., до відповідальності притягнуто 110 службових осіб. Чотири кримінальні справи порушено за фактами незаконного відшкодування ПДВ. Джанкойською міжрайпрокуратурою виявлене умисне завищення службовими особами ТОВ «Криммлин» вартості обладнання млина з метою штучного створення податкового кредиту та незаконного отримання з державного бюджету 2,4 млн. грн. Красноперекопською міжрайпрокуратурою виявлено зловживання службових осіб ТОВ «Завод Сиваш», які з метою заволодіння бюджетними коштами незаконно заявили в декларації з ПДВ вартість до відшкодування з бюджету 100,5 тис. грн. Прокуратурою автономії порушено кримінальну справу за фактом нецільового використання бюджетних коштів службовими особами Ленінської районної державної адміністрації на суму понад 300 тис. грн. Прокуратурою Красногвардійського району виявлено факти, коли службові особи КП «Юніон-Агро», зловживаючи службовим становищем, безпідставно отримали бюджетні кошти на рахунок підприємства, чим завдали шкоди на загальну суму 684 тис. грн. Порушено кримінальну справу стосовно Чернишевського сільського голови, який, зловживаючи службовим становищем, підписав акт прийому виконаних робіт на суму 98800 грн., тоді як роботи фактично не виконувалися. Усього, за результатами перевірок, у сфері додержання бюджетного законодавства порушено 38 кримінальних справ, до відповідальності притягнуто 219 службових осіб.

За шість місяців 2006 року податкова міліція виявила 105 злочинів проти 99-ти минулого року. Однак не можна сказати, що в цій сфері діяльність покращується: бо на 14,3% менше виявлено злочинів, пов’язаних з ухиленням від сплати податків, на 12,5% — із незаконним обігом підакцизних товарів, на 40% — пов’язаних із незаконним використанням марок акцизного збору, більше ніж у двічі скасовано незаконних постанов слідчих про порушення кримінальних справ. Разом із тим на 144,4% збільшилася кількість незаконно порушених слідчими податкової міліції кримінальних справ. У першому півріччі 2006 року скасовано 22 такі незаконні постанови. Це є наслідком незадовільної роботи оперативних підрозділів ДПА в АР Крим та неякісного вивчення слідчими матеріалів. Слідчими податкової міліції в АР Крим поточного року прийнято до провадження 44 кримінальні справи, що на 42,8% менше, ніж за шість місяців минулого року. На 52,6% зменшилася кількість закінчених кримінальних справ, із них з обвинувальним висновком прокурору направлено 14 кримінальних справ, що на 53,3% менше, ніж 2005 року. Належних заходів щодо забезпечення відшкодування збитків, завданих злочинами, також не вживається. Якщо першого півріччя минулого року були відшкодовано 3385 тис. грн. із 3734 тис. грн., то поточного року — 729 тис. грн. із 5619 тис. грн.

— Більшість спостерігачів стверджує, що в нас останнім часом послабилася боротьба з корупцією. Чи це так?

— Поточного року прокурори Криму виявили 33 корупційних діяння, а минулого — 25. Накладено стягнення на сімох працівників міліції, одного митника, дев’ятьох службовців контролюючих органів. Найбільше порушень виявлено в діяльності службовців органів місцевого самоврядування — 11. Уже притягнуті до відповідальності 15 осіб, а за весь минулий рік — 21. Тут річ у тім, що, відповідно до законодавства України, на органи місцевого самоврядування покладається широкий спектр обов’язків та надається значна кількість повноважень у галузі державного управління. Водночас рівень заробітної плати, правової освіти, знань антикорупційного законодавства серед державних службовців органів місцевого самоврядування є низьким. Прикладами порушень із боку працівників органів місцевого самоврядування є накладення стягнень на голову Чкаловської сільради, який надав незаконні переваги при виплаті премій і надбавок, голову Янтарненської сільради, який незаконно сприяв здійсненню підприємницької діяльності підприємству «Альянс- Крим», голову Шелковненської сільради, який незаконно надав переваги для отримання квартири.

Поточного року направлені до суду 33 кримінальні справи про хабарництво. До кримінальної відповідальності за здирництво притягувалися чотири працівники міліції, один помічник районного прокурора та двоє слідчих органів прокуратури, троє посадових осіб сфери освіти та три — медицини, працівники органів місцевого самоврядування та інші. Загальна сума хабарів за закінченими провадженнями кримінальних справ становить 0,444 грн. та ,800. До суду направлені кримінальні справи стосовно п’ятьох керівників та співробітників міліції, чотирьох голів місцевих рад, одного працівника Державної виконавчої та шести — податкової служб тощо.

КОЖНЕ П’ЯТЕ РІШЕННЯ ПРО ВИДІЛЕННЯ ЗЕМЛІ — НЕЗАКОННЕ

— Так сталося, що сьогодні сфера земельних відносин — одна з найбільш вразливих із правового погляду. Є навіть твердження, що закон про місцеве самоврядування, який надає виключне право розпоряджатися землею тільки місцевим громадам, «занадто європейський», а наші громади «не доросли» до того, щоб користуватися ним для свого блага без порушень і зловживань. Чи це так?

— Так, тут є проблема соціально- психологічного характеру. Наші громади, а особливо керівники місцевих рад, не завжди користуються нормами закону на благо суспільства, й часто допускають зловживання. Однак не можна сказати, що винен у цьому закон, який дійсно досить прогресивний, на рівні кращих європейських зразків. Усім відомо, що при злому умислі найкращі закони можна використати на зло. Тому винні, звичайно, люди, конкретні чиновники та порушники. Сьогодні дійшло до того, що питання на сесіях узагалі не розглядаються, а рішення просто підробляються. Значна кількість незаконних рішень щодо розпорядження землею приймається за злочинною згодою органів державного контролю. Не пасуть задніх у корупції держслужбовці Азово- Чорноморської екологічної інспекції Міністерства охорони навколишнього природного середовища України.

Першочерговим для прокуратур у Криму стало завдання — побороти правовий нігілізм та зухвалість органів місцевого самоврядування, корумпованість їхньої діяльності та, як наслідок, звести до мінімуму порушення законодавства у сфері земельних відносин. Причому корупція торкнулася всіх рівнів та гілок влади автономії. Загалом установили, що майже кожне п’яте рішення про виділення землі — незаконне, а основні порушення земельного законодавства допускаються саме в органах влади та місцевого самоврядування. Лобіювання інтересів кланів і бізнес-груп позначилося на формуванні як органів місцевого самоврядування, так і виконавчої влади. Порушення й злочини у сфері земельних відносин є не лише в Криму, але саме на кримських теренах напрацьовувався досвід та вивірялися злочинні схеми, які потім упроваджуються зловмисниками в усій державі. Саме через ціну на землю високим залишається рівень корумпованості чиновників, саме в цій сфері нами виявлено найбільше посадових злочинів, зловживань та розкрадань, саме за землю в Криму вбивали людей та заради контролю над її розподілом йшли в депутати. Загалом, з початку 2005 року на незаконні рішення органів виконавчої влади та місцевого самоврядування органами прокуратури Криму винесено 1542 протести, 1328 з яких уже задоволені. Якщо порахувати вартість зазначеної землі за мінімальною нормативною грошовою оцінкою, встановленою для земель сільгосппризначення від семи тисяч гривень за один гектар, то загальна сума становитиме понад 178 млн. грн. Водночас ринкова вартість одного гектара землі Південного узбережжя Криму подекуди перевищує млн., таким чином, насправді слід говорити про повернення в державну власність та власність територіальних громад землі на суму близько млрд., а це майже ще один бюджет нашої держави. Суди вже задовольнили вимоги за 308 позовами, за якими відшкодовано ще понад 2 млн. грн. За судовими рішеннями вже реально повернуто земельні ділянки площею 1,5 тисячі гектарів. Нас дуже непокоїть ситуація у сфері земельних відносин, що склалася в Криму. Самовільні захоплення землі — це верх беззаконня, однак не завжди в цьому винні самі люди, зокрема репатріанти. Статистика показує, по-перше, що із загальної кількості незаконного заволодіння землею самозахоплення репатріантів становлять менше половини, а більшість — це незаконне заволодіння землею окремими фірмами та фізичними особами з комерційною чи виробничою метою. Однак причина цього явища криється в бездіяльності місцевих рад, які роками не приймають відповідальних рішень, накопичують величезні черги заявників на виділення землі, не домагаються якнайшвидшої розробки генеральних планів, не створюють базу даних землевласників та землекористувачів. Правників Криму радує те, що нова Верховна Рада Криму, міськрада Сімферополя та інших міст Криму активно взялися за вирішення земельної проблеми. Виділено значні масиви для репатріантів у Сімферополі та Сімферопольському районі, в Алушті, в інших містах. Це говорить про те, що при конкретному підході органів влади земельна проблема може бути вирішена й знята з порядку денного вже за один-два роки.

Рішенням господарського суду АР Крим задоволено позов прокурора Ялти про стягнення втрат сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва з ТОВ «Апекс- Південь» на користь Ливадійської селищної ради у сумі 625 тисяч гривень, Ялтинської міської ради — у сумі 156 тисяч гривень та на користь Верховної Ради АР Крим у сумі 260,5 тисячі гривень, усього на суму понад 1 млн. грн. Вказане рішення суду реально виконане. За протестами прокуратури скасовано незаконні постанови Ради Міністрів Криму щодо затвердження переліку передбачених до продажу земельних ділянок, розташованих у прибережній захисній смузі Чорного моря, та, відповідно до законодавства, заборонено надавати у власність. Опротестовані незаконні дії посадових осіб Ради Міністрів Криму щодо виділення земельних ділянок ТОВ «Гольф-Сіті» для впровадження інвестиційного проекту «Розвиток Західного узбережжя Криму» на території Сакського району площею 6496 гектарів.

— Є випадки, коли самовільне заняття ділянок, а також незаконне будівництво приносять регіону значну шкоду...

— Більше того, вони набувають загрозливих наслідків. Зокрема, на 51-му кілометрі траси Ялта — Севастополь стався зсув ґрунту, внаслідок чого була пошкоджена автомобільна дорога загальнодержавного значення. Лише за попередніми підрахунками сума збитків становить майже 15 млн. грн., а для повного ремонту може знадобитися в чотири рази більше коштів. Перевірка прокуратури встановила, що, незважаючи на наявність у цьому районі активного зсуву (про що достеменно відомо як контролерам, так і представникам місцевої влади) один із 14 власників земельної ділянки самовільно розпочав будівництво житлового будинку та під’їзної дороги до нього. У процесі будівництва, яке проводилося без жодних погоджень, архітектурно- будівельного контролю та всупереч вимогам протизсувного управління, активізувався зсув, що й потягло за собою спричинення грандіозних збитків. У майбутньому зсув може спричинити пошкодження інфраструктури санаторіїв «Прикордонник» та «Нижня Ореанда». На приписи органів контролю власник земельної ділянки — громадянин Російської Федерації — не реагував, протизсувні заходи та інші вимоги до проведення будівельних робіт не виконав. Більше того, з’ясувалося, що в процесі будівництва дому та дороги він незаконно вирубав велику кількість дерев, занесених до Червоної книги — дуб, ялівець, сосна кримська. Працівники контролюючих органів, обстежуючи земельну ділянку, встановили наявність 18 дерев віком понад 200 років, які підлягали зберіганню, однак були знищені. Водночас максимальне покарання винних за самоуправство, яке може бути інкриміноване цьому «будівнику», передбачене ст. 356 КК України, й становить штраф у розмірі 850 грн., або виправні роботи строком до двох років, або арешт до трьох місяців. Це за умови, якщо буде встановлена конкретна особа, яка вчинила злочин. Зрозуміло, що покарання в цьому випадку не рівноцінне масштабам завданих збитків та соціальної небезпеки злочину, особливо якщо врахувати, що подібні випадки непоодинокі. Вони потребують негайного втручання на рівні керівників держави.

— Більшість аналітиків твердять, що причиною цього явища є також недосконале законодавство, що регулює сферу земельних відносин. Чи це так, і що саме слід удосконалити законодавцям?

— Це так. Значні складнощі викликає невизначеність у законодавчих та інших нормативних актах поняття та порядку використання прибережних захисних смуг морів. Сьогодні земельні ділянки, розташовані на узбережжі моря, Законом України «Про курорти», «Державними санітарними правилами планування й забудови населених пунктів», а також нормативами «Містобудування. Планування й забудова міських і сільських поселень» визначені як стометрова зона, а Водним кодексом України як двохкілометрова зона, й вимоги цих законів та актів суттєво відрізняються.

На велику проблему для Криму перетворилася забудова кримських пляжів, а також закриття їх для кримчан та гостей Криму. Зберегти їх для курортників допомогла б заборона передавати у власність або в інше користування юридичним та фізичним особам земельних ділянок пляжної зони, безпосередньо біля окрайки води.

Умови для хаотичного нагромадження на кримському ландшафті так званих хатинок створює відсутність кадастру, генеральних планів міст. Це сприяє стихійній забудові без ладу та правил. А тому потрібно передбачити в містобудівному та земельному законодавствах заборону щодо надання земельних ділянок для нового будівництва.

Не є секретом, що рівень привабливості земель узбережжя півострова дуже високий, однак фактичні ринкові ціни на неї не відповідають існуючій грошовій оцінці землі. Як результат, штучно створюється вторинний ринок землі, земельні ділянки безоплатно надаються особам, які не мають наміру їх використовувати та отримують лише для подальшого перепродажу. У зв’язку з цим бюджет не отримує відповідних коштів. Як можна припинити незаконний бізнес? По-перше, слід установити оцінку землі, яка б відповідала її ринковій вартості. По- друге, шляхом внесення змін до статей 140-а, 141-а Земельного кодексу України варто передбачити невикористання за цільовим призначенням наданої земельної ділянки впродовж певного строку як підставу для припинення права власності на неї або користування нею. Темпи «обігу» землі значно знизить також заборона відчуження протягом визначеного строку земельної ділянки, наданої фізичній особі безоплатно, відповідно до ст. 121 Земельного кодексу України.

Зрештою треба передбачити законодавче встановлення категорій осіб, які мають право на безоплатне одержання земельної ділянки, а також можливість створення черги на одержання землі, за аналогією з нормами житлового законодавства, оскільки результати перевірок свідчать, що при наявності значної кількості жителів узбережжя Криму, які не забезпечені житлом та мають потребу в одержанні землі для індивідуального житлового будівництва, земельні ділянки безоплатно передаються у власність мешканцям інших регіонів. При цьому в багатьох випадках з’ясувати, чи насправді зазначені земельні ділянки отримано для будівництва житла, майже неможливо.

Південне узбережжя завжди буде предметом злочинних зазіхань та спроб переділити землі. Однак протиставити їм можна законодавче визначення особливого статусу цих земель, які б використовувалися тільки для оздоровчого та рекреаційного призначення. Слід внести їх до переліку особливо цінних земель, встановленого ст. 150 Земельного кодексу України.

ДОВІДКА «Дня»

Віктор ШЕМЧУК народився в листопаді 1970 року в Тернополі. 1993 року закiнчив юридичний факультет Львiвського державного університету iменi I. Франка. З лютого 1993-го працював помiчником прокурора, слiдчим i старшим слiдчим прокуратури Тернополя. У сiчні 1998 року переведений у прокуратуру Автономної Республіки Крим. Працював слiдчим прокуратури Сiмферопольського району, заступником начальника, а згодом начальником відділу з нагляду за дотриманням законiв спецпiдроздiлами по боротьбi з органiзованою злочиннiстю прокуратури Криму. З початку 2005 року — прокурор Автономної Республіки Крим. Старший радник юстицiї. Неодноразово заохочувався Генеральним прокурором України.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати