Смертельно небезпечний популізм
Нова серія трилера «Режим перепусток» розпочалася. Як зробити фінал цієї історії успішним?
Минулого тижня Служба безпеки України представила оновлений Тимчасовий порядок в’їзду на неконтрольовану територію та виїзду з неї. Над документом правоохоронці працювали разом з громадськими активістами. У нових правилах врахували майже всі вимоги громадськості: зокрема, полегшили перетин лінії розмежування для дітей, відмінили перепустки для автомобілів. Але також ввели норму, яку не обговорювали з активістами і яка нівелювала усі досягнення: заборонили автобусне сполучення.
«НЕ ЕКОНОМІЧНА БЛОКАДА, А КОРУПЦІЙНА СХЕМА»
Нині лінію розмежування можна перетнути тільки на особистому автомобілі чи на таксі. Черги на контрольно-пропускних пунктах зросли до космічних масштабів: одна справа — за один раз перевірити 30 людей в автобусі, інша — перевірити ту ж кількість людей у шести автівках. Також є суттєві обмеження ввозу продуктів харчування і медикаментів.
«Мені не подобається політика подвійних стандартів з боку держави, — каже юрист і громадський діяч родом із Донецька Богдан Чумак. — Частина урядовців заробляє на контрабанді через цей пропускний режим. Через нього гинуть люди. Під час бомбардувань у них згоряють документи, і вони не можуть виїхати і врятуватися. Фактично ми не можемо визначитися: Донбас наш чи не наш». Рідні Богдана вимушені по 13—14 годин стояти на блокпостах і платити шалені хабарі за перепустки. Втім, юрист зауважує, що режим перепусток — тільки верхівка айсберга. «Велике питання щодо так званої економічної блокади і того, хто на ній заробляє. Інтернет завалений відео, як з окупованих територій рухаються вагони з вугіллям. Одночасно у деяких містах, підконтрольних бойовикам, ситуація наближається до голоду. Це — не економічна блокада, а корупційна схема».
МИ МАЄМО БАГАТО СПЕКУЛЯЦІЙ, ЩО ВМІЛО ВИКОРИСТОВУЮТЬ РОСІЙСЬКІ ЗМІ
Нагадаємо оприлюднене нещодавно в ЗМІ повідомлення про те, що Україна щодоби завозить 15—20 тис. тонн вугілля з окупованих територій Луганської та Донецької областей. Про це повідомив міністр енергетики і вугільної промисловості України Володимир Демчишин. Міністр нагадав, що ціна вугілля становить 1100 грн за тонну. Вугілля закуповують виключно у підприємств, перереєстрованих на підконтрольній Україні території. Варто сказати, що у того, хто перебував на окупованій території і приблизно уявляє ситуацію там, виникне закономірне запитання — як підприємства можуть узагалі працювати в блокаді? Справді, по факту ніякої блокади немає. Підприємства, в яких рахунки в українських банках, технічно мають можливість і приймати гроші на свій рахунок, і розраховуватися з податками. Про це знають і бойовики, які давно накинули оком на стратегічні вугледобувні підприємства піднімаючи питання їх «націоналізації». Чим це може скінчитися для бойовиків? Тим, що Україна просто напряму купуватиме вугілля з Росії.
КИЇВ. МАЙДАН НЕЗАЛЕЖНОСТІ. 22 червня 2015 р.
Наразі ми маємо чимало спекуляцій з визначенням слова «блокада», що вміло використовується проросійськими ЗМІ для навіювання асоціації з «блокадним Ленінградом», а українців з фашистами. З другого боку, логіка «блокувати» Донбас, але при цьому не блокувати Росію, дивна. Люди все одно їздять до своїх осель на окупованих територіях, але через Росію (кілька разів переплачуючи). Так саме як і провіз товарів може здійснюватися через російський кордон. Донбас по факту не заблокований, але про це оголошено. Шляхів обходу «блокади» безліч. І більшість з них пролягає через Росію та кишені тих, хто відповідає за контроль лінії розмежування. Фактично, ми просто маємо тло для корупційної складової з чергами на кордонах і блокпостах. Колабораціонізм з бойовиками натомість продовжує процвітати. Це двоїстий підхід, який лише оголює складність ситуації і вимагає всіляко деполітизувати цю тему.
Днями громадські організації сходу України організували мітинг на майдані Незалежності у Києві через оновлений порядок перетину лінії розмежування. Люди вимагали відмінити заборону автобусного сполучення, збільшити пропускну здатність КПВВ (контрольних пунктів в’їзду-виїзду), полегшити провезення через лінію розмежування ліків і товарів першої необхідності.
ПОРУШЕННЯ КОНСТИТУЦІЇ?
Режим перепусток може бути підставою для звернень до Європейського суду з прав людини. «Є питання до того, наскільки правомірний з боку нашого законодавства порядок перетину лінії розмежування взагалі. Згідно статті 64 Конституції України, будь-які обмеження у правах мають вводитися в умовах воєнного або надзвичайного станів. У нас немає ні того, ні іншого», — коментує керівник громадської організації «Луганська правозахисна група» Наталія Целовальниченко.
Правозахисник розповідає, що люди вимушені йти до КПВВ 20 кілометрів пішки. Дехто за таких умов виїжджає з окупованої території через Росію. Наталія Целовальниченко додає: «На непідконтрольні Україні території заборонили ввозити продукти і медикаменти як товари. Тільки на особистому транспорті — і то є обмеження щодо того, на яку суму продукти можна ввозити. Або українські товари можуть надходити на непідконтрольні території у вигляді гуманітарної допомоги. Але практично ніхто з мешканців цих територій не отримував таку «гуманітарку». Україна виштовхує непідконтрольні їй населені пункти зі свого складу».
Жителі Донецької і Луганської областей мають перетинати лінію розмежування лише на підставі українського паспорта, вважає Наталія Целовальниченко. Правозахисник вважає: «Вплинути на порядок перетину лінії розмежування можуть РНБО та Президент України. Вони напряму впливають на ухвалення рішень у цій сфері. СБУ, по суті, лише виконавець, який закріплює політичну волю, продиктовану нагорі».
ПЛАН ДІЙ, ЩОБ ПОКРАЩИТИ СИСТЕМУ
Вимоги активістів щодо змін у правилах перетину лінії розмежування і засоби їх досягнення сформулював головний координатор громадської організації «Донбас SOS» Олександр ГОРБАТКО:
— Перша наша вимога — скасувати пункт 1.6 нового Тимчасового порядку перетину лінії розмежування про заборону автобусного сполучення. Ми маємо налагодити якомога більше зв’язків між контрольованою і неконтрольованою Україною територіями. Ми маємо обмінюватися інформацією, щоб люди бачили: немає жодної «київської хунти», на вільній території України можна отримувати пенсії, купувати продукти тощо.
Треба терміново збільшити кількість дорожніх смуг та прикордонників на КПВВ, щоб якомога швидше пропускати транспортні засоби. Також треба боротися з корупцією на блокпостах і з продажем перепусток.
Необхідно створити умови, щоб кожен міг легко подати документи і дізнатися, чи готова перепустка. Сьогодні люди на неконтрольованій території мають серйозні проблеми з подачею документів. Електронна система не працює, а відвезти документи на КПВВ або блокпост — купа зусиль. На номери, куди треба телефонувати, щоб дізнатися про готовність перепустки, люди додзвонюються місяцями. Треба збільшити кількість ліній або операторів, автоматизувати цей процес.
Також треба налагодити систему публічного сповіщення щодо змін у порядку перетину лінії розмежування. Для багатьох ці правила незрозумілі. Справді, людині, яка не підкована юридично, складно розібратися у цих питаннях.
Майже всі пункти, розроблені робочою групою при СБУ, до складу якої я входжу, запровадили: це і спрощена система перетину для неповнолітніх, і полегшення режиму для особистих транспортних засобів тощо. Але заборона автобусних перевезень нівелює ці досягнення. До того ж силові структури, які контролюють виконання порядку перетину, інколи непоінформовані про зміни і не випускають дітей або вимагають перепустку на авто.
У робочій групі ми навіть не обговорювали заборону автобусних перевезень. Представники СБУ сказали, що не зобов’язані обговорювати це з нами і вказівки щодо цих пунктів прийшли згори. Робоча група продовжує працювати, днями буде наступне її засідання. Але з’явився холодок у спілкуванні з силовиками. Вважаю, серед причин — відсторонення з посади голови СБУ Валентина Наливайченка, бо він безпосередньо ініціював створення робочої групи, підштовхував її до дій. Ми знаємо, як вирішити проблеми з режимом перепусток, і звертаємося зі своїми пропозиціями до Президента України, тимчасово виконуючого обв’язки голови СБУ, голови РНБО. Все реально вирішити, якщо займатися цією справою.