Перейти до основного вмісту
На сайті проводяться технічні роботи. Вибачте за незручності.

Віталій ОЛУЙКО: «На зміни виборчого законодавства накладено мораторій»

07 жовтня, 00:00

Член тимчасової спеціальної комісії Верховної Ради України з питань моніторингу реалізації законодавства про вибори президента України Віталій ОЛУЙКО (комітет ВР з питань державного будівництва та місцевого самоврядування) неохоче коментує закиди своїх колег щодо недоцільності створення комісії і всіляко наголошує на її правовій, а не політичній функції. Більше того, висловлюється на користь легалізації статусу подібних парламентських об’єднань, а також моніторингу не тільки виборчого законодавства.

— Якими є результати останнього засідання?

— Ми розглядали два питання. Перше — про можливості вдосконалення профільного законодавства, яке регламентує перебіг президентської кампанії. Наразі в Верховній Раді знаходяться сім тематичних законопроектів, положеннями яких пропонується внести ті чи інші корективи до діючого закону. Серед авторів — депутати Гаврилюк, Шибко, Колоніарі, Мороз та інші. Окрім того, є ще один проект, розроблений ЦВК. Щоправда, поки він не зареєстрований, оскільки Центрвиборчком не є суб’єктом законодавчої ініціативи, тож всі його пропозиції до парламенту надходять за поданням або уряду, або ініціативної групи народних депутатів. Поправки пропонуються до 30 статей діючого закону, всі вони переважно «технічного» характеру.

Також обговорювали виконання вимог закону про вибори президента України в частині, яка регламентує рівність умов при проведенні агітації у ЗМІ. Утім, на мою думку, подібні питання є для комісії другорядними, бо лише частково відносяться до її компетенції.

Детально все розглянувши, ми дійшли висновку, що змінювати правила гри у розпал кампанії недоречно. Пропонуємо Верховній Раді накласти мораторій на всі питання, пов’язані із редагуванням виборчого законодавства до закінчення перегонів. Відповідну постанову буде винесено на ухвалення зали.

Отже, попередні пропозиції щодо оптимізації виборчого законодавства відкинуто?

— Згадайте, в яких умовах приймався закон: сотні поправок розглядали до глибокої ночі, тож не дивно, що тепер „спливають» певні неточності. Їх потрібно ліквідовувати, але втручання в кампанію, що у розпалі, тільки зашкодить. Подібні маневри можуть негативно вплинути на технологію виборчого процесу, більша частина етапів якого давно тривають, а деякі вже завершилися. І хоча значна частина поправок є доречною, не можна не врахувати, що закон, прийнятий у новій редакції на цьому чи наступному пленарному тижні, в дію вступить за день-два до першого туру. Керуємось принципом „не зашкодь». А до «роботи над помилками» візьмемося уже після завершення кампанії, очевидно, при створенні виборчого кодексу. Окрім того, перелік необхідних виправлень та доповнень стане чіткішим, коли перегони пройдуть всі свої етапи.

— Якою, на вашу думку є головна функція вашої комісії?

— У нас суто правова, а не політична функція. Ми не підмінюємо собою ані ЦВК, ані деякі інші органи центральної влади, не є „контролерами-карателями», як декому б дуже хотілося. Щодо моніторингу законодавства — це нормальне явище у будь-якому парламенті світу, логічно, що депутати відстежують ефективність та вносять правки до законів, які самі ж і прийняли.

До речі, моніторингу потребує не тільки виборче законодавство, але й багато інших, без перебільшення життєво важливих законів. Переконаний, що подібна практика повинна стати для вітчизняного парламентаризму постійною.

— Чи має реальні важелі впливу комісія, діяльність якої відповідним чином не регламентована?

— Закон про тимчасові слідчі комісії, яких на сьогодні в парламенті близько сорока, депутати намагалися прийняти іще в минулому скликанні. На жаль, тоді рішення не пройшло, досі функціонування таких органів чітко ніде не прописане. Саме тому наші рішення носять виключно рекомендаційний характер. Порядок роботи визначається Конституцією та тематичним законом про парламентські комітети, засідання проводяться у відкритому режимі, ведеться стенограма, а депутати, які не є членами комісії, можуть, за бажанням, бути присутніми на її зборах. Подібні утворення є внутрішньопарламентським органом і підзвітні тільки Верховній Раді.

— Але чи зможете ви протидіяти порушенням, якщо вони будуть зафіксовані?

— Питаннями про порушення виборчого законодавства займаються правоохоронні органи, суди та ЦВК. Ми не є ні тим, ні іншим, відповідно, не маємо права виступати позивачем у справі.

— Далеко не всі депутати позитивно оцінюють сам факт існування комісії... Наскільки сильно відчувається внутрішній спротив?

— Я б не хотів коментувати особисті думки моїх колег. Моніторинг щодо виборчого законодавства повинен здійснюватися обов’язково, але, повторюся, він не є втручанням або контролем. Поки що ніякої протидії не відчувається, переконаний, що її і не буде, якщо ми не виходитимемо за рамки встановлених повноважень.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати