«За сімома замками»
готує Податковий кодекс Міністерство фінансів
Ділові кола України стурбовані — давно обіцяне підприємцям полегшення податкового тиску Кабінет Міністрів розробляє у найсуворішій таємниці. Нагадаємо, що 28 листопада минулого року народні депутати більшістю голосів («за» — 244 із 415 зареєстрованих) проголосували у другому читанні Податковий кодекс. Приблизно тоді ж, цей, здавалося б, конструктивний крок представники бізнесу «в багнети» зустріли біля стін Верховної Ради. У ході численних дискусій навколо «економічної Конституції» з’ясувалося, що підприємці, які навчені з обережною недовірою сприймати будь-які зміни у системі оподаткування нашої країни (навіть, якщо їм обіцяють зниження податкового тиску), виявилися недалекими від істини: Податковий кодекс — недосконалий, а ряд положень документа ставить під сумнів зацікавленість нормального бізнесу в його прийнятті.
Не будемо детально зупинятися на законодавчих тонкощах документа. Відзначимо принципові. На думку авторитетних експертів «Дня», у кодексі, покликаному впорядкувати податкове законодавство і вивести з тіні нашу економіку, був ряд «каверз». Зокрема, паралельно із задекларованим розробниками зниженням окремих ставок оподаткування (з 40 до 25% максимальної ставки на прибутки фізичних осіб, із 30 до 15% податку на прибуток від дивідендів, зниження ПДВ і т. iн.) з’являлися нові види податків (наприклад, так званий «шкільний»). Крім цього, деякі витрати, які підприємства раніше «списували» на виробничий процес, у разі затвердження Податкового кодексу, розглядалися б податківцями безвідносно до собівартості продукції і, природно, попали б під оподаткування. Не краще було б і зі «спрощенням процедури податкового адміністрування»: з передбачуваного єдиного податку, запропонованого на розгляд народним депутатам, виключили численні соціальні платежі. Адже ні для кого не є таємницею, що кількість стягуваних із підприємства податків у нашій країні прямо пропорційна кількості перевірок.
Словом, у необхідності доопрацювання прийнятого у другому читанні проекту Податкового кодексу не сумнівався ніхто. Тоді (у листопаді минулого року) Верховна Рада доручила комітету з питань фінансової та банківської діяльності довести Податковий кодекс «до пуття» і до 6 грудня подати на третє читання. При цьому, виходячи з важливості Податкового кодексу для поповнення бюджету, прийняли рішення обов’язкового розгляду законопроекту Бюджетним комітетом. Як повідомляв «Дню» народний депутат України Сергій Терьохін, парламентаріям залишалося допрацювати біля семи з половиною тисяч поправок. Третє читання Податкового кодексу вирішили провести за спеціальною процедурою: зі слів тогочасного першого віце-спікера Віктора Медведчука для цього мали намір виділити «окремо день чи два», голосуючи навіть відхилені урядом та профільним комітетом пропозиції.
Час показав, що розглянути Податковий кодекс у третьому читанні Верховній Раді тепер уже минулого скликання так і не вдалося. «Дуже багато амбіцій стосовно Податкового кодексу в уряду, ДПАУ та самих депутатів», — розцінили це аналітики, а «правити» кодекс узявся уряд. У інтерв’ю «Дню» міністр фінансів Ігор Юшко сказав, що в його міністерстві готуватимуть пропозиції з Податкового кодексу Верховній Раді нового скликання («День» № 29, вiд 14.02.2002 року). Говорити на цю тему більш конкретно тоді, зі слів міністра, було рано.
«Як би не було пізно», — хором заперечували учора «Дню» підприємці та економісти-експерти, яких і цього разу виключили з процесу податкового законотворення. «Податковий кодекс допрацьовують у великій таємниці, — говорить експерт Інституту конкурентного суспільства Ксенія Ляпіна. — Про те, що чекає наших підприємців можна тільки здогадуватися. Я вважаю, що табу, накладене в міністерстві на тему Податкового кодексу, свідчить про неприємні зміни в майбутньому». Можливо, пані Ляпіна помиляється і наших підприємців чекає податковий сюрприз, у хорошому значенні слова? Дуже можливо. Але велика таємничість, iз якою зіткнувся «День» звернувшись до Мінфіну за коментарями стосовно податкової реформи, переконує в зворотному. Проте вдалося з’ясувати наступне:
— підготовка пропозицій уряду до Податкового кодексу йде повним ходом;
— не виключено, що незабаром їх запропонують Верховній Раді нового скликання;
— лозунги про активну участь та залучення до податкового законотворення громадськості не отримали практичного втілення (принаймні, про це свідчить категоричне небажання представників міністерства винести тему розробки Податкового кодексу «в люди»).
КОМЕНТАР
Костянтин СТАТНІКОВ , начальник управління економічного розвитку і підприємництва Державного комітету з питань регуляторної політики і підприємництва:
— Проект Податкового кодексу, в тому вигляді, в якому він пройшов друге читання й близько не збігався з інтересами підприємців. Тоді, як відомо, «правила інквізиції» доручили писати самому «інквізитору», і численних заперечень iз боку представників бізнесу щодо Податкового кодексу, загалом, треба було очікувати. Зараз же цей документ знову доопрацьовується без участі громадськості, хоча й іншим відомством. До речі, навіть представників нашого комітету не допускають до його підготовки. Складається враження, що голосування кодексу у другому читанні це була проба сил. Такий великий документ не можна прийняти так швидко. Голосувати Податковий кодекс треба за розділами, з докладним обговоренням. Чи буде враховано в роботі Міністерства фінансів всі пропозиції до Податкового кодексу? Сказати важко, дуже багато поправок було запропоновано до цього документа і інтереси дуже багатьох чиновників залежать від прийняття нормального Податкового кодексу. Гадаю, не помилюся, припустивши, що «поправлений» Податковий кодекс різко з’явиться на порядку денному Верховної Ради. Шоковані депутати в залі... Дай Боже, щоб вони розібралися. Хоча, швидше за все, голосування Податкового кодексу буде підлаштовано під ту або іншу ситуацію. Якщо чесно, ніяких поліпшень від Податкового кодексу я не чекаю. Тим більше, що головна наша перемога (прем’єр-міністр і спікер Верховної Ради визнали, що потрібен громадський контроль за розробкою документа) зведена нанівець. Спеціальні комітети, створені з цією метою, провели тільки два засідання (до речі, я брав в них участь) і, після того як пристрасті вгамувалися, більше не збиралися. Подальша ж робота над Податковим кодексом проводиться кулуарно.