Перейти до основного вмісту
На сайті проводяться технічні роботи. Вибачте за незручності.

Лихо з розуму

12 листопада, 00:00

Пам’ятаєте «сварку з нічого» двох провінціалів, добродушно оспівану Миколою Гоголем? Схоже, колізії повторюються, бо природа людська незмінна. Цього разу зчепилося гроно джентльменів-інтелектуалів, і першим серед них був Юрій Щербак («День», 12 травня, 18—19 червня, 2—3 липня ц.р.). Як подразник і каталізатор процесу спрацювало слово «селюк». Цілком лояльне, з семантичними складовими — байдикуватий, вахлакуватий, недотепистий...

Можливо, якби автор завбачив таку гостру реакцію, то вжив би більш нейтральні слова — «провінціал», або, залежно від контексту, «інтелігент у першій генерації» тощо. Бо йшлося, як і в пана М. Сидельникова, не про те, щоб допекти комусь, вказуючи на походження. О, ця наша збільшовичена манера скеровувати дискусії на рейки класової неприязні!

Гадаю, Юрія Щербака допекло, як можна судити з публікації «Дня» від 12 травня ц.р. «Влада темряви», те, кому ми делегуємо повноваження з керівництва державою і як вони дають собі раду.

З Юрієм Миколайовичем я мав честь познайомитися й коротко спілкуватися наприкінці 1970-х, коли ми з ним входили до складу батьківського комітету 92-ї школи ім. Івана Франка.

Купка київських інтелігентів утримувала тоді останні редути від зазіхань ідеологічного відділу ЦК КПУ. Ця школа — найстаріша у Києві, колишня Колегія ім. Павла Ѓалаѓана — давно муляла очі партійним бонзам. Історія, традиції, видатні вихованці — хіба це потрібно пролетаріату, що переміг на одній шостій!?

Погроми в царині культури в нашій країні розпочалися 1917 року й практично, може не так брутально, тривають у наші дні. Трагічність ситуації в тому, що в сфері державотворення й управління більшість складають малоосвічені й малокультурні функціонери. Й вони ж з егоїстичних міркувань гальмують, перекривають шляхи виходу з ситуації.

Переважають оті самі «інтелігенти в першій генерації», тоді як існує думка, що повноцінний інтелігент формується допіру в третьому поколінні. Сам по собі диплом вишу чи ВАКу ні про що не свідчить, окрім, можливо, здобутого фаху, нічого не гарантує. Якщо ж юнак виростає в родині, де диплом є і в діда, і в батька, то це вже ознака приналежності до якісно іншого суспільного прошарку. І такий прошарок — «стара інтелігенція» — був у нашій країні (імперії в цілому) й розтанув, бо активно нищився протягом ХХ ст.

Інтелігентність — необхідна, втім недостатня, якість успішного державного діяча. Потрібен ще уроджений хист, властивий лише 4-5% представників популяції. Байдуже, живуть ці люди в містах чи в селах. А пошук і виховання обдарованих людей — місія керманичів держави такої ж ваги й значення, як економіка та обороноздатність.

Схоже, в нас утвердилась інша модель роботи з відбору й вишколу кадрів, коли перевага надається другорядним факторам. Я б окреслив такий підхід як мафіозний. А провідний кар’єрний алгоритм — примазатися до партії, що при владі, й мурувати свій особистий добробут, не маючи жодних сумнівів, що тим прислужуєшся Народу!

А як давали собі раду наші предки? Звернімося до їхнього досвіду.

Коли на царство вступив, сповнений ліберальних ідей і планів, Олександр І, він, не відаючи, з чого почати, звернувся за порадою до свого улюбленого наставника з юних літ швейцарця Ф.-Ц. Лагарпа, який на той час був членом директорії Гельвецької республіки. Той пояснив, і це увійшло в історію під назвою «План Лагарпа», що у напівдикій, малописьменній країні всі прогресивні починання підуть як вода в пісок. Насамперед, слід підвищити загальний культурний рівень народу.

Інший видатний державний муж — канцлер Німеччини Отто фон Бісмарк — дещо перегодом сформулював цю думку так: «Війни виграє шкільний учитель».

Схоже, що цар погодився з думками Лагарпа, бо було проведено реформу гімназій (1804 р.) і засновано ліцеї. З них в Україні — Кременецький (1805).

Ліцеї, загалом, — то був шлях трансляції культури через аристократію. А що лишалося робити? Сповідувати, як зараз, рівномірне охаміння?

Проблеми реформ освіти завжди впиралися, насамперед, у кадри вчителів. Тому я із сумнівом споглядаю модну зараз заміну вивісок навчальних закладів, при збереженні того ж контингенту викладачів і решти факторів.

Власне, саме перші покоління ліцеїстів обмислили і реалізували наступний етап розвитку країни вже в рамках Великих реформ Олександра ІІ. Тоді було скасовано кріпацтво, проведено судову і земські реформи, але у даному контексті нас цікавить реформа гімназичної та університетської освіти. А загалом, це був приклад реформ згори, проведених послідовно, рішуче, що й дало блискучі наслідки.

Від 90-х років ХІХ ст. Росія за темпами економічного розвитку почала випереджати всі країни світу. Прогресувала не тільки економіка. Згадують принагідно і дяѓелівські сезони російського балету і опери в Парижі, загалом, «срібний вік» у літературі й мистецтві. Зрештою, «відродження нації», за Володимиром Винниченком, — також наслідок тих реформ.

Своїми успіхами стара система освіти завдячує тому, що було віддано перевагу гуманітарним засадам, принципу виховання людських якостей на основі загальнолюдських цінностей і здобутків культури перед школою професійною, в якій наголос робився на розвиток ремісничої вправності.

Зрештою, ми геть загубили орієнтири й виспівуємо пеан «комп’ютерно-цифровому мисленню»!

Між тим, безвідносно до характеру освіти, академік Станіслав Струмилін у 20-х роках ХХ століття обѓрунтував тезу, що капіталовкладення в освітянську галузь в підсумку приносять найвищі дивіденди.

Тому я був днями геть спантеличений, коли побачив на телеекрані міністра освіти та науки — Д.Табачника, який з усмішкою людожера доповів про скорочення терміну навчання в школах, що принесе зиск (кому?) на скількись там мільярдів гривень.

Можливо, це дозволить оновити автопарк Кабінету Міністрів, але що в той спосіб під корінь вирубується майбутнє освіти й культури України, що вона деградуватиме до стану держав «третього світу», до такої глибини аналізу-прогнозу пан міністр, схоже, не здатний!

До речі, кожен із наших президентів висував попервах програму скерування здібної молоді на навчання за кордон. І кожного разу ці плани-мрії відходили в небуття.

Цього літа меценат Віктор Пінчук відібрав два-три десятки достойних юнаків та юнок й пошле їх на навчання своїм коштом. Шляхетно, але й сумно, бо проблеми не вирішує. Що ж, наша держава вже ні на що не спроможна!?

Між тим Китай в останні десятиліття відправляв свою молодь десятками тисяч щорічно по всіх світах. Якою стала на сьогодні ця держава? А ми — «маємо, що маємо»!

Тисну руку колезі Олександрові Кравчуку («День», 18-19 червня), бо й сам починав (1955 року) з роботи на першому на Європейському континенті комп’ютері — МЭСМ, спорудженому в Феофанії, що під Києвом.

І мене заскочили тиради Ю.Щербака про аналогове(?) і цифрове(?) мислення, коефіцієнт IQ й інші сентенції в дусі «пікейних жилетів» І.Ільфа та Є. Петрова. Невже навіть його — доктора наук — «убовтала» безпардонна балаканина про «чудеса кібернетики»? А розкута й метикована дівчина з фабричної околиці здається йому носієм оптимального варіанту людських якостей, потрібних для державного керування!?

Пересічні громадяни володіють, здебільшого, раціональним, конкретним, предметним мисленням, або, за термінологією Ю. Щербака, — «комп’ютерно-цифровим». Воно успішно спрацьовує, коли розмірність, складність проблем, що розглядаються, припускає прямий перебір варіантів рішення й відбір кращого з них.

Схоже, Юрій Миколайович і його поетичне оточення зробили Юлії Володимирівні ведмежу послугу. Адже, якщо пані Юлія є носієм «комп’ютерно-цифрового мислення», то вона, навіть із ноутбуком на колінах, професійно не здатна керувати великими системами, державою зокрема. Їй підвладні лише проблеми масштабу малого чи середнього бізнесу. А далі її пускати небезпечно. Газовий контракт із Росією зими 2009 року блискучий тому доказ!

Носіям хисту художнього (образного) мислення для успішної діяльності потрібні ще ерудиція й загальна культура. Те, що в «добрі старі часи» називали «класичною освітою». Але наші школи й гімназії того й так не навчають, усе більше прилучаючи своїх вихованців до грона «точних» наук та комп’ютерів. «Кадри вирішують усе», — як стверджував головний їхній винищувач. На словах «ефективний менеджер» напевно мав рацію.

Зрештою, як підсумок, можливо, за 200 років «План Лагарпа» не втратив актуальності?

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати