Перейти до основного вмісту

«Як мало я знаю про цей дивовижний світ...»

Петро КАТЕРИНИЧ — про «День», фотографію та екологію
03 лютого, 18:36
ДВОБІЙ ЗИМНЯКІВ

У фотоконкурсах «Дня» завжди беруть участь дуже різні майстри — і давно визнані у професійних колах, і початківці, і аматори та члени фотогуртків. І чимало з них пропонують — фото, на якому є щось більше, ніж просто фото, чим і підкорюють редакційне журі, а потім і партнерів «Дня», котрі нагороджують світлини цінними призами. І завжди на фотовиставках «Дня», крім гострих соціальних, політичних, воєнних тем, є і світ живого — тієї природи, яку ми, на щастя, ще маємо і повинні зберегти для нащадків. Серед авторів, чиї роботи були відзначені призами на останньому, ХХІІІ Міжнародному фотоконкурсі «Дня, — Петро КАТЕРИНИЧ, котрий взяв участь у конкурсі вперше й одразу здобув аж дві нагороди. За роботу «Снігурі» він одержав приз від оператора телекомунікаційних послуг, компанії «АДАМАНТ» (вона ж забезпечила й онлайн-трансляцію урочистого нагородження) і за світлину «В осінньому лісі» приз від видавництва «САМІТ-книга». Ми запитали Петра КАТЕРИНИЧА про його шлях до фото і до птахів, яких він натхненно знімає.

«ЗА ДВА РОКИ В МОЄМУ АРХІВІ «ПРИЖИЛИСЯ» ПІВТОРИ СОТНІ ВИДІВ»

— Коли у вас виникло захоплення птахами і коли фотографією? Чи пов’язані вони?

— У школі я працював кореспондентом для районки. Писав про все, що відбувалося в селі, якщо історія хоч якось брала за душу. У певний час стало зрозуміло, що ілюструвати історії плівковим фотоапаратом не прогресивно, тому тато купив мені цифрову камеру. Відтоді всі свої матеріали ілюстрував самостійно, а їх за шкільні часи опублікували з пів тисячі. Кілька портретних зображень перемогли у фотоконкурсах, які проводив один національний телеканал, але на тому моя пригода з фотографією закінчилася. Принаймні я так думав.

З початком карантину придбав собі компактну камеру з супертелеоб’єктивом — можна було роздивитися кратери на Місяці. Згодом я знайшов для неї цікавіше застосування — сфотографував щиглика на вербових котиках. І того ж дня вдалося зняти снігурів, волове очко, вівсянок... Я подумав — як мало я знаю про цей дивовижний світ, який живе поруч, за вікном. Так розпочалася моя пригода з пташиною фотографією.

Спочатку я ділився світлинами у групах, потім створив свої сторінки в соцмережах і розробив сайт з розповідями про пернатих. За два роки в моєму архіві «прижилися» півтори сотні видів. Я не претендую на орнітологічну точність, мене більше цікавить гармонія кадру, художня цінність. Фотографій птахів сотні тисяч у мережі, для мешканців більшості європейських країн придбати професійну техніку — не проблема. Але птахоспоглядання й відчуття кадру — різні речі. Я стараюся шукати нестандартні рішення. Відповідно, камеру та об’єктив теж проапргрейдив — тепер користуюся лише професійною фототехнікою. Це не дешево, але коли для душі, то не шкода.

Яка історія світлин, що ви їх надіслали на фотоконкурс «Дня», зокрема як вам вдалося зняти «Двобій зимняків», світлину зі снігурами, фото «В осінньому лісі»? Де ви переважно знімаєте птахів?

— З «Двобоєм зимняків» усе просто, як на мене. Вивчив поведінку птахів в окремому квадраті — де пролітають, приземляються і як близько підпускають. Це тиждень часу. Потім обрав вдалий день, щоб світло й вітер сприяли, а також місце, яке потенційно влаштовувало і мене, і героїв кадру. Поклав «приманку» — шматок підходящого для зимняків свіжого м’яса. Замаскувався на відстані 15 метрів від приманки й кілька годин чекав, доки розпочнеться дійство. Це стандартна практика для фотографа-анімаліста. Варто додати, що хижі птахи досить обережні й зняти їх з підходу майже нереально. Це фото ввійшло до цьогорічного календаря Українського товариства охорони птахів.

Снігурі в морозні дні часто тримаються низько. Двох самців, котрі на світлині, я сфотографував у себе в саду. Майже треть мого архіву звідси — сад чималий, біля річки й лісу, тому цікавих моментів можна спостерігати багато, головне — терпіння та уважність. Я люблю вкладати у свої світлини фольклорний сенс. Фото «В осінньому лісі» та «Снігурі прилетіли» ретранслюють філософію балансу в природі, гармонії флори й фауни. Обидва здобули золоті медалі Національної спілки фотохудожників.

СНІГУРІ ПРИЛЕТІЛИ

«ЦІ ФОТО КОРЕЛЮЮТЬ З КЛЮЧОВОЮ ТЕМОЮ КОНКУРСУ — ДЕТОКС»

— Як ви сприйняли те, що ваші світлини «В осінньому лісі», «Снігурі» здобули приз?

— Був приємно вражений і подивований, коли дізнався, що мої роботи серед фаворитів й отримали аж дві нагороди. Це надзвичайно приємно й мотивує продовжувати роботу. Ці фото, як на мене, корелюють з ключовою темою конкурсу — детокс. У час засилля інформаційного шуму ми чи то забуваємо, чи то не встигаємо просто зупинитися й поглянути на прекрасне навколо.

Чи є якісь ваші власні правила знімання пернатих? Кого ви ще не зняли, а яким знімком пишаєтеся?

— Загалом, найважливіше для мене у зніманні птахів — перспектива. Тобто горизонт має бути на рівні об’єкта. Тоді кадри виходять живішими, та й з боке можна погратися. Дуже часто фотографую з положення лежачи, підповзаючи, так з’явився кадр із хатнім сичем. Стараюся робити щось цікаве — комбінувати налаштування камери й змінювати світлофільтри.

Важливо розрізняти види птахів, знати їхню поведінку й біотопи. У мене немає знімків, якими я пишаюся, завжди бачу можливість зробити ще краще й щось допрацювати. Я завжди в пошуку — дивлюся, читаю й слухаю про талановитих фотографів, котрі змінюють світ. Є автори, котрі дивують мене своїм мікрокосмосом. Серед таких — Алан Мерфі, Бенце Мате, Матеуш Песяк, Рей Геннесі... Чимало професійних фотографів діляться практичними порадами під час майстеркласів. Фотографуючи, ти все життя вчишся.

Щодо невловних — дуже хочу впіймати з хорошого ракурсу водяного бугая — птах хоч і не маленький, але потаємний, позує неохоче.

В ОСІННЬОМУ ЛІСІ

«МОЯ ПРИГОДА З «Днем» РОЗПОЧАЛАСЯ ЩЕ З УНІВЕРСИТЕТУ»

— Ви не змогли бути на урочистому відкритті нашої фотовиставки, але, можливо, ви дивилися її онлайн-трансляцію? Чи матимете ще нагоду відвідати її до 6 лютого? Якщо вже мали, то поділіться, будь ласка, враженнями. Може, на вас справили якісь світлини колег?

— Так, я захворів і не зміг приїхати на відкриття виставки. Але дивився онлайн-трансляцію. Був вражений кількістю небайдужих до цієї події людей. Організувати в наш час такий масштабний фотопроєкт — нелегке завдання. Оскільки я захоплююся тематикою едутейнменту, хочу відзначити роботи «ЧиТанка» Катерини Животовської та «Дистанційка» Руслана Канюки. Вони й креативні, і злободенні. Також мене захопила чуттєвість та мужність світлини «Мі-мі-мі» із серії «Війна триває» Олександра Клименка. Це зразок справжньої «польової» журналістики.

«Дню» вже 25 років, а нашому фотоконкурсу 23. Ваша думка про нашу газету і фотоконкурс.

— Моя пригода з «Днем» розпочалася ще з університету. Дослідниця та видавчиня Мирослава Прихода вчила нас якісної журналістики на прикладі вашої газети. Торік я публікував у «Дні» серію матеріалів на теми мотивації в освіті. «День» для мене завжди буде взірцем друкованої журналістики — за якийсь час своїх студентів також вчитиму жанрово-тематичної специфіки завдяки вашому виданню. Перший фотоконкурс «Дня» відбувся, коли мені було п’ять років, я й очікувати не міг, що у 28 мої світлини також будуть включені до експозиції. Це дуже цікаво для усвідомлення того, як трансформується людина, які захоплення й таланти можуть дрімати й відкриватися з часом. Дуже вдячний «Дню» й головному редактору Ларисі Івшиній, що ви такі таланти відкриваєте.

«В УКРАЇНІ НЕДОСКОНАЛА ЕКОЛОГІЧНА ПОЛІТИКА»

— Як, на вашу думку, живеться птахам в Україні, з огляду на ваш досвід спостереження за ними?

— «День» активно інформував минулого року про загибель сотень журавлів у заповіднику «Асканія-Нова». Птахи отруїлися зерном, обробленим пестицидами. Такі ситуації неприпустимі, й на них потрібно реагувати гостро. Загалом в Україні недосконала екологічна політика: люди мало знають про рідкісні види тварин і про загрози, що їх урбанізація й несвідома поведінка несуть для біорізноманіття і розмноження тварин, зокрема птахів. «Пасічники», наприклад, відстрілюють бджолоїдок лише через назву птаха. Насправді бджоли в раціоні золотистої щурки становлять лише невелику частину. Крім того, є раціональні наукові способи «віднадити» цих птахів від пасік — варто просто дослідити це питання, перш ніж братися за рушницю.

Слабко в Україні розвинута підтримка кільцювання й дослідження міграційної поведінки птахів. Варто підвищувати увагу до рідкісних популяцій — Червона книга, на жаль, лише розширюється. Наприклад, позаминулого року на річковій косі завдовжки максимум 600 метрів я зустрів на гніздуванні пари рідкісних куликів-сорок, пісочників великих, численне представництво крячків малих. А вже минулого року пів коси затопило й більшість птахів, на жаль, не приступили до гніздування. Збереження місць гніздування, створення екологічних коридорів, відстеження популяцій мають велике значення для екологічної стійкості. Варто розповідати про екологічно свідомі обов’язки ще з дитячого садочка.

Фотовиставка «Дня» відкрита до 6 лютого 2022 року в Українському домі (вул. Хрещатик, 2). Вхід вільний за умови наявності «зеленого» COVID-сертифіката або ж негативного результату ПЛР— чи експрес-тесту, зробленого не пізніше ніж за 72 години.

Виставка працює з 11.00 до 18.00. Встигніть проголосувати за найкращу, на ваш погляд, світлину!

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати