Перейти до основного вмісту

«Неемоційні» аргументи Райхеля

Експерт: Підтримуючи Nord stream 2 Німеччина брутально ігнорує енергетичне законодавство ЄС
26 травня, 20:23
Фото: Reuters

Днями відбулась досить цікава публічна дискусія під назвою «Як Україні співпрацювати з Німеччиною за нової-старої коаліції», яку організував Центр «Нова Європа» в Українському кризовому центрі. Це пояснювалось, перш за все, тим, що німецькому послу в Україні Ернсту Райхелю довелось виправдовуватись, пояснюючи позицію Берліна щодо підтримки федеральним урядом будівництва Nord stream 2. Нагадаємо, що «День» уже писав на цю тему, даючи аналіз іноземних експертів, щодо загрози безпеці країн Центральної та Східної та України у випадку будівництва цього проекту «Пастка для Європи. Чому Німеччина наполягає на будівництві Nord Stream 2, попри спротив східноєвропейських країн і можливі санкції США?»

Зі слів посла стало зрозуміло, що йому не подобається емоційна аргументація засудження Берліна за підтримку проекту, який несе загрозу національній безпеці України і завдає загрозу інтересам країн Центрально-Східної Європи та Балтії, які теж виступають проти Nord stream 2. Зокрема підкреслив дипломат, його турбує зростання тенденції бачити відносини між країнами через призму друга чи ворога».

Німецького посла також тривожить фраза «шредеризація», яка використовується в Україні в оцінках політики Німеччини. «Шредер – це політик минулого, який не представляє майбутнього і сприйняття його як агента гібридної війни Росії – і таке представлення Німеччини не виграє серця тих людей, які мають сумніви в Німеччині», - наголосив він.

«Меркель намагається організувати дискусії, щоб Україна не втратила статус крани-транзитера»

Політика починається з огляду на факти, зазначив пан Райхель, які полягають у наступному: По-перше, це не проект німецького уряду, а Росії за підтримки п’яти європейський компаній, дві з яких є німецькими.

По-друге, наголосив посол, німецьким законодавством не передбачено можливість заборонити цей проект, якщо Газпром піде в німецький суд і виграє позов.

По-третє, додав він, Меркель намагається організувати дискусії, щоб Україна не втратила статус крани-транзитера.

Водночас Райхель наголосив на важливості укладення контрактів з Росією, яким, на його думку, російська сторона буде юридично зобов’язана їх виконувати. «Якщо немає такого контракту, то як Україна може стати транзитною країною», - підкреслив він.

Досить дивна логіка виходить. Росія останнім роками порушила купу міжнародних договорів, Великий Договір з Україною, Будапештський меморандум, Гельсінський заключний акт, у тому числі і контракт, який Газпром підписав з Нафтогазом, а в посла Німеччини є віра, що Росія буде виконувати підписані контракти. Але хіба німці забули відому всьому світу фраза канцлера Отто фон Бісмарка, що будь-який договір, підписаний із Росією договір, не вартий навіть паперу, на якому він був підписаний!».

Пан Райхель декілька разів підкреслив, що Німеччина є другом України, найбільшим донором в Європі, надавши майже 1,5 млрд. євро допомоги і Меркель потратила багато часу та зусиль на підтримку територіальної цілісності та суверенітету України.

Щоправда, президент Центру глобалістики «Стратегія ХХІ» Михайло Гончар зауважив на це, що після введення в дію Nord stream 2 Україна щороку втрачатиме 2 млрд. доларів.

«У відносинах України та Німеччини на перший план вийшла тема, яка роз’єднує: Nord stream 2»

Тим часом директор Центру "Нова Європа" Альона Гетьманчук зауважила, що у відносинах України та Німеччини на перший план вийшла тема, яка роз’єднує: Nord stream 2. На її думку, це вимагає нових зусиль і підходів у відносинах між країнами. «У Німеччині кажуть, що вони бачуть цей газопровід як важіль вплив на Росію, а ми навпаки як важіль впливу на Німеччину і Європейський Союз.

«День» звернувся до німецького та українського експертів з проханням пояснити, чому  відбувається таке непорозуміння між сторонами щодо проекту Nord stream 2 і чи справді німецький уряд не має важелів, щоб заборонити цей проект.   

«Берлін підтримує газопровід, тому ще це добре для бізнесу, дехто навіть сподівається, що це може поліпшити відносини з Росією»

Штефан Майстер, Німецького товариства зовнішньої політики (DGAP)

«Це пояснюється тим, що німецька сторона добре не комунікувала в минулому і в німецького уряду загалом не було стратегії комунікації за винятком того, що це чисто економічний проект.

А тепер оскільки Вашингтон почав чинити тиск на Берлін через цей газопровід, німецька публічна дипломатія починає посилати певні нові сигнали, не змінюючи німецький підхід: Берлін підтримує газопровід, тому ще це добре для бізнесу, дехто навіть сподівається, що це може поліпшити відносини з Росією.

-Чому Німеччина не враховує позицію країн Центральної та Східної Європи, які сильно виступають проти цього проекту?

-Тому що в Німеччині їх розглядають перш за все як таких, хто панікує і переоцінює вплив залежності ЄС від Росії.

- Чи справді німецький уряд не може вплинути на німецькі компанії, щоб вони відмовились від участь у будівництві Nord stream 2?

-Ні без німецької політичної підтримки не можлива реалізація Nord stream 2.

Що стосується розвитку майбутніх відносин між двома країнами, то потрібен відкритий і чесний діалог щодо цього проекту, українська еліта як і німецька також слідує чи відстоює свої інтереси. Але я не думаю, що це збентеження скоро зникне, якщо німецька еліта не буде по справжньому транспарентною у своїх аргументаціях.

«Проект наочно суперечить принципу диверсифікації, закріпленому в документах Енергетичного Союзу ЄС»

Михайло ГОНЧАР, президент Центру  Стратегія ХХІ

В Німеччині, в офіційних колах, чомусь вважається, що їхня оцінка Nord stream 2 як бізнес-проекту є єдино вірною і непомильною. У цьому німецький офіціоз зовсім не оригінальний. Саме так говорять і в Росії. Тобто, німецькі тези є ретрансляцією російських.

Чого бракує німецькому підходу так це комплексності в оцінці проекту. Мають оцінюватися не тільки бізнес-переваги, але й критерії відповідності безпеці постачань, диверсифікації джерел, маршрутів та постачальників, можливі альтернативи, збереження єдності ЄС та енергетичної солідарності, ймовірність використання інфраструктури для непрофільної діяльності, що особливо важливо в умовах посилення загроз гібридного характеру, основним джерелом яких у Європі є Росія.

Проект наочно суперечить принципу диверсифікації, закріпленому в документах Енергетичного Союзу ЄС і який тлумачиться триєдино як урізноманітнення джерел, шляхів та постачальників. Нічого цього і близько немає у випадку Північного потоку, як існуючого, так і його можливого аналога.

Отже, Німеччина брутально ігнорує енергетичне законодавство ЄС, вивищується над десятком країн-членів в Центрально-Східній Європі, які ще у 2016 році заявили про свою незгоду з пропонованим РФ проектом. Усе створює потужний розкол в ЄС, який на руку тільки Москві.

Діалог Берліна з Києвом щодо Північного потоку -2 має бутафорський характер. За ним не стоїть нічого, окрім пустопорожніх консультацій. Недаремно не називаються жодні цифри, коли мова заходить про гарантії збереження транзиту через ГТС України у випадку побудови та запуску в експлуатацію трансбалтійського газопроводу. 

Тому, важливо Україні та Польщі комунікувати з Вашингтоном, Лондоном та Стокгольмом задля протидії цьому проекту. Тільки загроза потужних американських санкцій може зупинити його. І, здається, США готові до жорстких заходів, хоча діють неквапно й незграбно.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати