Готуйте «банани»!
Підсумки Українського тижня моди![](/sites/default/files/main/openpublish_article/20080325/454-8-1.jpg)
Проаналізувавши всі побачені на Українському тижні моди колекції, ми все ж таки спробували зрозуміти, що для дизайнера важливіше — комерційний успіх колекції чи її реалізована ідея?
ОТЖЕ, ІДЕЯ ЧИ ПРОДАЖ?
— Мода повинна бути цікавою, — стверджує редактор моди журналу «Сезони моди» Тетяна Хмелівська. — Комерційною — так, бо людям же потрібно щось носити. Концептуальною — так, тому що цікаво бути несхожим на інших, цікаво за допомогою одягу демонструвати свою індивідуальність. Наприклад, японські колекції абсолютно не комерційні, тобто вони роблять якісь шалені речі, які при цьому активно продаються, на них існує шалений попит. Тому що вони яскраві, це мода поза сезонами. Таку річ можна одягти через п’ять років і ніхто не скаже, що це, мовляв, жах, бо ця річ була на обкладинці дуже давно. Узагалі, обкладинки — це жах, це катастрофа, їх потрібно робити просто чорними або білими... Бо як тільки сукня потрапляє на обкладинку, її носити неможливо.
Зовсім іншою, на думку Тетяни Хмелівської, є українська мода. Хоча одним словом чи ознакою схарактеризувати її неможливо, але вона самобутня:
— Не можна сказати, що наша мода — етнічна чи ще якась, але вона самобутня. У нас є дизайнери, які працюють у європейському ключі. Є дизайнери, які не потрапляють у тренди, але разом із тим вони дуже цікаві... До речі, Лондонський і Український тиждень моди — однолітки, але бізнес наших дизайнерів не такий успішний, тому що там є державна підтримка, вони можуть розвиватися, дозволяти собі самовиражатися. У них немає таких грошових перепон, як у наших дизайнерів. А в нас люди можуть робити класно, але на це у них немає грошей.
Дизайнер Ольга Громова, яка показала одну з найідейніших колекцій, натхненну архітектурними формами, вважає, що концептуальність і комерційність — це два абсолютно різні аспекти:
— Концептуальність — це одне, а комерційний успіх або неуспіх — це абсолютно інше. Концептуальна колекція чи ні — це залежить від бажань і умінь дизайнера. Тому тут особливого зв’язку немає. Так само як неконцептуальні колекції можуть бути абсолютно не комерційними.
Ольга Громова п’ять років тому пішла з української моди. На цьому Тижні моди вона знову представила свою нову колекцію. Як змінився український фешн за ці роки?
— Українська мода змінилася в першу чергу в бажанні партнерів співпрацювати з дизайнерами. Мене ця тенденція дуже радує, я бачу, що почали оцінювати українську моду як явище серйозне, з яким серйозні компанії готові співпрацювати. Добре ще й те, що дизайнеру вірять і дають йому право на самовираження.
Мені складно говорити про якість роботи дизайнерів, бо я бачила не всі колекції. Але такий параметр, як якість роботи, залежить виключно від дизайнера. Дехто як п’ять років тому працював неякісно — маю на увазі підхід до роботи — так і зараз. Дехто — виріс. Дехто просто не звертає на це уваги. Я дивлюся на колекції молодих дизайнерів, і деякі з них є дуже серйозним стимулом або навіть докором дорослим дизайнерам, тому що роботи молоді бувають дуже прогресивними, професіональними, із дуже серйозною заявкою на успіх.
МОЛОДА ВЕРТИКАЛЬ
Безумовно, свіжа кров для української модної індустрії — надважлива. Останні кілька днів частково були віддані на відкуп «Нових імен» і Fresh Fashion. Різниця між цими двома проектами в тому, що другий представляє майже повноцінні колекції молодих дизайнерів, які вже пройшли початкові етапи своєї кар’єри — конкурс «Погляд у майбутнє» і проект «Нові імена» — і мають певний досвід і невелике коло клієнтів-прихильників. Між іншим, Ірина Данилевська постійно наголошує на тому, що команді організаторів Українських тижнів моди вдалося вибудувати вертикаль, завдяки якій кожен молодий талант може потрапити до професійної дизайнерської ліги. Молодий дизайнер Артем Климчук підтверджує це:
— Звісно, підтримка є. Це особливо відчувається з фінансової точки зору. Я починав з «Погляду в майбутнє». Там треба було представити тільки п’ять моделей. Звичайно, шили ми їх за свої кошти, але витрачатися на показ не потрібно було, бо захід відбувався на конкурсній основі.
Цього разу Артем Климчук брав участь у Fresh Fashion. Він обіцяє, що наступного сезону ми побачимо його вже з повноцінною колекцією, а його ім’я не стотиме поруч зі словами «fresh» або «новий». Про свою творчість Артем розповідає так:
— Я вважаю, що канонів немає. Єдиний канон — це якість речей: тканина, пошив... Я люблю використовувати нетрадиційні матеріали. Мої потенційні клієнти — це ті люди, які не бояться ці речі вдягти, для яких існує не тільки Лілія Пустовіт, Dolce & Gabbana, Dsquared, а вони люблять також такі нестандартні бренди, як Vivienne Westwood.
Відхід від канонів, любов до нетрадиційних матеріалів і образів Артем продемонстрував своєю колекцією, де нетрадиційний крій поєднався з модними музичними напрямками і свободою. Шовк і шифон вечірніх суконь був позначений відвертими панківськими мотивами, на моделях дзвеніли ланцюги, а на свободу натякали прозорі спідниці з поліетилену.
ДЛЯ ЧОЛОВІКІВ — ХУТРО Й КЛІТИНКА
Останній день відзначився також декількома показами чоловічої моди. Сергій Смолін для Idol показав колекцію дуже комерційну, дуже чоловічу, дорослу та якісну. З одного боку, створений ним образ тяжіє до класики, про що свідчать костюми, джемпери, брюки, а з іншого боку — Сергію Смоліну вдалося створити модний і оригінальний силует.
Фаворит української чоловічої моди Олександр Гапчук орієнтується на більш екстравагантних чоловіків. Особливо впадають в око піджаки, кожен з яких настільки віддалений від класичного уявлення про це традиційне чоловіче вбрання, що його взагалі навряд чи можна назвати піджаком.За словами Олександра Гапчука, топовими у сезоні осінь-зима 2008—2009 стануть клітинка, на яку і зробив акцент дизайнер у своїй колекції, і мінімалізм. Окрім того, дизайнер пропонує чоловікам активно використовувати в гардеробі хутро.
Кульмінацією останнього дня став показ нової колекції Лілії Пустовіт (детальніше про це читайте у попередньому номері).
МОДНИЙ ВІЗИТ
Одна з найприємніших новин, озвучених організаторами під час проведення цього модного тижня, — успіх показу укранських дизайнерів під час візиту у Вашингтон (США) для участі в місцевому тижні моди — DC Fashion Week. Голова оргкомітету Ukrainian Fashion Week Ірина Данилевська розповіла, що інформацію про наших дизайнерів організатори Вашингтонського тижня моди знайшли в інтернеті. Їм сподобався креатив українців, і вони запросили їх взяти участь у DC Fashion Week. Поїхали ті модельєри, у яких питання тиражування одягу не викликає жодних труднощів, бо вони мають серйозні виробничі потужності. П’ять дизайнерів — Лілія Пустовіт, Оксана Караванська, Олексій Залевський, Тетяна Земськова і Олена Ворожбит, а також молодий дизайнер Олена Буреніна їхали в США не стільки для того, щоб себе показати, скільки для того, щоб вивчити, як працює місцевий модний ринок.
У Вашингтоні відбувся навіть не один, а три покази. У рамках DC Fashion Week свої колекції дизайнери продемонстрували у посольстві України у Вашингтоні, де, за свідченням Ірини Данилевської, не бракувало преси і представників модного бізнесу. На наступний же день український модний десант усім складом був запрошений у величезний маєток світської левиці пані Естер Коперсміт, щоб влаштувати показ спеціально для вашингтонського істеблішменту.
— Гостями були 60 дам у діамантах і капелюшках, одягнені в стилі Жаклін Кеннеді, — ділиться враженнями Ірина Данилевська. — Прагматичні американці, які люблять комфорт, скучили за цікавим жіночним красивим одягом. Коли вийшла перша модель Олексія Залевського, усі ці пані просто заревли, вони аплодувати, улюлюкали, фотографували на мобільні телефони. На таких емоціях пройшов весь показ. Вони були в захваті.
— Справа в тому, що Вашингтону з погляду організації модних тижнів дуже далеко до нас. Я була до цього готова морально, бо близько чотирьох років тому в мене був показ у Вашингтоні, — розповідає дизайнер Оксана Караванська. — Я була майже на сто відсотків упевнена, що з тих часів мало що змінилося... Порівняно з Нью-Йорком, Вашингтон — це провінція. Українські дизайнери були чудовими, ми зробили все, що могли, і виглядали там бомбою. Українці так всіх вразили завдяки ідейності. Креативність українських дизайнерів на порядок вища за тих, хто представляв США. І ця креативність дуже затребувана в США.
Свій успіх наш десант підтвердив участю у завершальному гала-показі DC Fashion Week поруч із дванадцятьма іншими дизайнерами-учасниками.
MUST HAVE
Українські дизайнери і модники радять читачам «Дня» модні деталі, якими повинен поповнитися гардероб улітку.
Ольга ГРОМОВА , дизайнер:
— Мають бути яскраві кольори: багато рожевого, жовтого, зеленого. Обов’язкова наявність білого кольору, це константа в будь-якому гардеробі, присутність яскравих сумок, можливо, навіть вінілових або пластикових, анімаційність у графіці. Дуже жіночі силуети, girlish look — дівочий стиль — це один із основних трендів. І дуже багато іронії.
Ірина ГЕРАЩЕНКО , народний депутат:
— Мені здається, що головна теза сезону та сама, що була і в попередньому. По-перше, це сукні — дуже різні, як романтичні, так і аскетичні. По-друге, рукави три чверті. Мені надзвичайно подобається ця тенденція сезону, яка також перейшла з попереднього і залишається актуальною. Такі рукави дозволяють цікаво комбінувати речі й використовувати багатошаровість.
Артем КЛИМЧУК , дизайнер:
— Речі з зірками. Зірки — це тренд. Я тяжію до класичних кольорів, до всього чорно-білого, сірого, але яскраві великі аксесуари обов’язково повинні бути.
Ірина ДЮДЕНКО , режисер- постановник:
— Влітку фаворитом буде жовтий колір. Тому пояс, сумка, капці, в’єтнамки, шалик — усе що завгодно жовтого кольору, усе що завгодно — блакитного, а також нахабні поєднання — блакитний із зеленим, помаранчовий із рожевим. Із конструкцій залишається силует «А»-подібний, завищена талія, широкі спідниці, шорти, комбінезони, капелюшки.
Тетяна ХМЕЛІВСЬКА , редактор моди журналу «Сезони моди»:
— Це, звичайно ж, колір: помаранчевий, жовтий, фуксія, зелень. Білий також актуальний. Особисто для себе я хочу майку, заляпану фарбою, у стилі Джексона Поллока. Самому зробити таку річ просто, але якраз вона буде наймоднішою. Прозорі штуки — це третя тенденція. Один із найпотужніших трендів — це квіти, починаючи від маленьких букетиків і закінчуючи великими. Там, де жіночність, — там завжди будуть квіти. Але варто пам’ятати, що якщо сукня ніжна, то грубе взуття врівноважує образ. Бо якщо ви занадто ніжно виглядаєте — можна полетіти кудись із вітром... Із приводу аксесуарів — це можуть бути гладіаторські сандалі з великою кількістю ремінців. І оскільки знову актуальний стиль «сафарі», то раджу вам льон, плетені пояси зі шкіри і мотузок.
Оксана КАРАВАНСЬКА , дизайнер:
— Треба мати в гардеробі сукню, яка б мала такий вигляд, наче ви її самі розписали. Це може бути розпис як на шифоні, так і на джинсовій тканині. На літо в гардеробі повинен бути білий колір. Взуття залишається на високих підборах, платформах, словом, нічого нового. Треба також мати сукню-туніку й носити її як вільно, так і підперізавшися широчезним поясом.
Валерій ХАРЧИШИН , фронтмен гурту «Друга ріка»:
— Ви ще не протерли свої вузькі штани? Добре, бо вони ще будуть у моді, протирайте їх і далі. Але готуйте вже «банани»!
Олександр «Ангел» ПЕДАН , резидент «Comedy Club UA»:
— Я не настільки стежу за модними тенденціями, щоб сказати конкретно, що буде наймоднішим. Кожен повинен мати власні нові цікаві рішення. Особисто я зараз переходжу на брюки. Зовні вони виглядатимуть як джинси, але тканина буде брючною.