Львівський автоклуб «ЗАЗ-Козак» здійснив фурор
Австрійський приватний музей техніки зацікавився нашим Запорожцем![](/sites/default/files/main/openpublish_article/20080610/4101-8-1.jpg)
Маленьке австрійське містечко Кляйневетсдорф, що знаходиться в 70-ти кілометрах на захід від Відня, мало чим різниться від тисячі охайних міст. Проте, останнім часом саме сюди до нового й найбільшого в Австрії приватного музею техніки, неначе магнітом, тягнуться тисячі туристів. Велетенський сучасний двоповерховий корпус дивує великою кількістю відполірованих до блиску автомобілів — автоветеранів.
У музеї зберігаються та експонуються понад 300 експонатів технічного спрямування: окрім автомобілів, тут можна оглянути стародавні дерев’яні велосипеди, їхніх попередників — самокати, трактори, автомобільні мотори, мотоцикли. До речі, найкращим автомобільним двигуном ХХ століття тут вважають Порш повітряного охолодження. Найбільшу увагу серед «двоколісних» привертають військовий велосипед австрійської армії з спеціально вмонтованою шаблею. Спеціальні велозагони, поряд iз кіннотниками, успішно здійснювали атаки на ворога в роки Першої світової війни. Значну увагу в музеї присвячено легендарній американській мотомарці Harley-Davidson. Проте, найбільше в Кляйневетсдорфі пишаються своєю автомобільною колекцією. Експозиція розпочинається з раритету — французького Renault CE Kaiserwagen 1911 року випуску. Поруч, для порівняння, перший у світі автомобіль з дверима-крилами Mersedes 300 SL GULLWING.
Цікаво, що, окрім власних (переважно куплених уже відреставрованими), в музеї тимчасово зберігаються та експонуються супер-раритети інших приватних осіб. Спеціальний договір регламентує, скільки часу протягом року те чи інше авто може покинути «гараж» для участі в найпрестижніших європейських фестивалях старовинної автотехніки. На сьогодні найціннішим приватним екземпляром музею вважається Мерседес 500 K Cabriolet A 1935 року вартістю понад 3 мільйона євро. Спеціально для таких раритетів у музеї сконструйовано «дзеркальний» бокс.
Музей може похвалитися кількома тематичними автоколекціями. Поруч із фігурою найбільшого сухопутного звіра — макета слона — розмістилися для порівняння найменші машини планети. Колекція автокарликів нараховує близько 20 моделей. Поруч із знаменитими італійськими фіатами- 600, англійським міні-купером, однодверним одноциліндровим гібридом авто-мотоколяскою BMW Isetta 300 та малям Messerschmitt Kabinenroller (саме ця модель стала натхненником створення відомого диснеївського мультяшного героя-рака в «Русалочці»), а через два роки, запевняють австрійці, після 50-річного ювілею, стоятиме й первісток українського міні-автомобілебудування Запорожець ЗАЗ-965. Власники готові «виложити» за «ідеальний» екземпляр до 20 тис. євро. Наразі львівський автоклуб подарував музею оригінальний (австрійці довго кумекали, навіщо автомобілю така деталь) так званий «кривий стартер» — лише автомобілісти із стажем знають, навіщо в комплект запчастин перших радянських автомобілів входив цей предмет. А для «авточайників» пояснюю — щоб вручну крутячи заводити двигун у разі поломки стартера чи розрядки акумуляторної батареї...
Особливого статусу любителі автостарини надають екземплярам, випущеним з конвеєра понад півстоліття тому. В 1984 році своє 50-річчя відсвяткував легендарний французький Сітроен I, проте чи не найбільше цінують в Європі великі американські автомобілі: потужні великі із двигунами об’ємом понад п’ять літрів (таке авто «з’їдає» щонайменше 25 літрів пального на 100 кілометрів автопробігу). Австрійський музей в Кляйневетсдорфі може похвалитися цілим сімейством «американців». Шевроле, лінкольни, форди та каділаки поважно виблискують дорогою фарбою, відполіровані найкращими ваксами...
Гордістю музею є зал автомобільної слави: великим півколом розставлені перші автомобілі світу. Найстаріші моделі різних країн, починаючи з 1880-го, за твердженням власників, можуть власним ходом колесити сучасні дороги. Цікаво, що принаймні двічі на рік музей організовує невеличкі автоперегони стародавніх авто. У колекції музею два автомобілі, нагороджені найвищими відзнаками міжнародних ретрофестивалів — «Золотою» та «Срібною» трояндами. Відзнаки красуються, наприклад, поруч Bugatti 57... Тут є на що подивитися: прадідусь автомобілебудування BENZ 1886-го року випуску, англійський JEWEL 1898-го, італійська 100-річна STIMULA чи американський FORD T — мрія будь-якого музею ретроавтомобілей.
Ще однією ексклюзивною цікавинкою музею, гідною відзнаки, є майже повна колекція моделей марки Порш. Мабуть, хоча фахівці сумніваються, більш повна колекція цієї марки може бути лише у музеї заводу-виробника. Поруч із хітом Порш-911 із звичною для австрійців охайністю розмістилися ще три десятки різних, переважно спортивних, модифікацій...
До речі, багаті австрійці можуть замовити в музеї автомобіль для тимчасового користування — весільний кортеж на розкішному лімузині, який обійдеться вам «лише» у 300— 500 євро (залежно від моделі) за годину — водій-механік додається безкоштовно. Звісно, усі автомобілі застраховано.