Перейти до основного вмісту

Магія зірок

Вірити чи ні гороскопам?
26 грудня, 00:00
МАЛЮНОК IГОРЯ ЛУК’ЯНЧЕНКА

Гороскопи, що часто публікуються в ЗМІ, — це не астрологія. Проте вони завжди, як- то кажуть, влучають, пише inopressa.ru. Чому так відбувається, розповідає лінгвіст і соціопсихолог Катя ФУРТМАН.

— Багато хто висміює гороскопи, та все ж їх скрізь публікують. Чи не є гороскопи вигадкою, від якої можна запросто відмовитися?

— Гороскопи налагоджують важливий комунікативний контакт, заохочують і втішають читача, який отримує підтвердження, мотивацію й відчуття, що його життя когось цікавить. Він читає гороскоп, хоча добре розуміє, що його не складали для нього особисто.

— Чому, однак, гороскопи завжди так чи інакше влучають у ціль?

— Існує багато трюків: формулювання на кшталт: «Ви маєте прийняти рішення, на вас очікують зміни, ви матимете перевагу» — це ті рамки, які охоплюють усі ситуації. У гороскопах не зустрічається конкретних вказівок, там не буває таких однозначних прогнозів, таких як «вам не поталанить у коханні». Замість того зустрічається щось невизначене, наприклад: «У любові, в професійній діяльності ваші справи підуть угору». У чомусь такий прогноз збігається обов’язково.

— Але про те, що незабаром ти зустрінеш велике кохання, доводиться читати нерідко — й це конкретика.

— Так, але що таке «незабаром»? Для одного це — наступний тиждень, для іншого — наступний рік. І в цьому випадку ніколи не можна довести зворотне.

— Чи зустрічаються ще якісь типові прийоми?

— Часто зустрічаються формулювання, які суперечать одне одному: «Вам потрібно менше роздумувати, а більше діяти». Тут формується шкала настрою, на якій кожний читач знаходить свою власну позицію. Протиріччя в гороскопах зустрічаються досить часто. Наприклад, вам дається порада, що потрібно активно використати шанси й можливості кар’єрного росту, висувати вимоги керівництву. З іншого боку, пропонується запастися терпінням, зайняти вичікувальну позицію в конфліктах, перевіряти все по десять разів і тримати себе в руках.

— Хіба це не повна плутанина?

— По суті, йдеться про заборону, про те, щоб уникати крайнощів. Самі по собі гороскопи нейтральні — кожний сам знаходить у них щось своє. У них багато пустих і шаблонних визначень і метафор: «ви на правильному шляху», «перед вами пряма дорога», «ви на роздоріжжі», «Зупиніться!» — усі вони залишають свободу для дій, читач може за власним бажанням приміряти їх на себе. Також поширені приказки й загальні фрази, тому що їх не можна спростувати: «Не відкладай на завтра.., «Кожна медаль має два боки» — тут не помилишся.

— Тоді чому кожен, наприклад Овен, інтерпретує гороскоп по- своєму?

— Ви абсолютно маєте рацію. Лінгвістичні прийоми мають універсальний потенціал, який кожна окрема людина інтерпретує по-своєму. Це означає, що ступінь збігу гороскопа з реальністю залежить від читача. Психологічні дослідження свідчать, що людина, якщо вона в це вірить, часто знаходить у собі ті чи інші якості.

— Те, про що ви говорите, зовсім не схоже на магію зірок...

— Певною мірою так. Астрологічні терміни, наприклад, «планети» й «констеляції» (розташування зірок під час народження людини). — «Марс відповідає за.., — «апелюють до сучасної людини, яка завжди та всьому прагне знайти пояснення. З іншого боку, при цьому виникає наліт таємничості, й людина відчуває на собі вплив вищих сил.

— ЗМІ використовують цей наліт таємничості для залучення читачів?

— Саме так. Багато журналів приділяють велику увагу оформленню гороскопів. Гороскопами вони надсилають своїй читацькій аудиторії сигнал, який спонукає купувати їхню продукцію. Саме в річних гороскопах це виходить найкраще: мотивація читача оформлена в них у привабливих формулюваннях, наприклад: «Ви гарні й розумні, ви можете всього досягнути». Частіше за все таке друкується в жіночих журналах. Жінкам дуже подобаються компліменти.

— Чи свідомо журнали, газети звертаються до своєї цільової аудиторії через гороскопи?

— Дослідження, що проводилися на англомовному матеріалі, засвідчили, що гороскопи в журналах часто націлені саме на певну читацьку аудиторію. Гороскоп у глянсовому журналі радитиме читачам: «Зарядіться енергією, дозвольте собі відпустку у велнесс-готелі», адже журнал і готель мають однакову аудиторію. Таким чином, гороскопи відображають суспільні реалії.

— Чи змінилася слідом за змінами в суспільстві, які відбувалися в останні десятиріччя, форма подачі гороскопів?

— Звичайно, раніше формулювання були більш консервативними, до того ж змінилися й теми. Але астрологія як культурна система — матеріал для окремого аналізу. Єдине, що не зазнало змін, це той самий наліт таємничості, який супроводить гороскопи. Тому жінкам частіше властиво вірити в зірки.

— Виходить, що гороскопи не для чоловіків?

— Різні дослідження свідчать, що чоловіки ставляться до гороскопів, швидше за все, скептично. Вони менше вірять в астрологію, ніж жінки.

— Ви особисто не вірите в гороскопи. Але чи читаєте ви хоча б деякі з них?

— Так, до того ж регулярно. Навіть якщо не брати до уваги науковий інтерес — мені подобається, якщо я знаходжу підтвердження принципам, які я відкрила в результаті власних досліджень. Крім того, я постійно у формі й відкрита для вдосконалення.

— Я — Стрілець. Саме з гороскопа я дізналася, що мій партнер, з яким ми разом живемо вже десять років, мені не підходить, оскільки він Риба. Але я з цим зовсім не погоджуюсь.

— Можливо, ви нетиповий Стрілець. Або ваш партнер — нетипова Риба. Є багато інших констеляцій, наприклад, місцезнаходження Місяця або асцедент (той зодіакальний знак, який у момент досліджуваної події сходив над горизонтом), які впливають на сумісність. А вони не враховуються в гороскопах, що публікуються в ЗМІ.

— Тоді гороскопи в ЗМІ — це «несправжні» гороскопи?

— Гороскопи в засобах масової інформації — це так звані вульгарні гороскопи... (від лат. vulgaris — «спрощений», «звичайний»). Гороскопи, що публікуються в ЗМІ, це не астрологія. Багато хто цього не знає. Ці гороскопи обмежуються лише сонячним знаком, тобто знаком зодіаку. Серйозна астрологія враховує також час і місце народження людини. А ті гороскопи, що публікуються в пресі, орієнтуються лише на тенденцію, що диктується сонячним знаком.

— Виходить, що ці «вульгарні гороскопи» готуються не астрологами?

— Лише певною мірою це так. Здебільшого гороскопи складаються в медіа-агентствах, які у свою чергуи залучають астрологів. Астрологи надають їм сирі дані, агентства їх творчо опрацьовують і направляють у засоби масової інформації.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати