Марк ВIЛЬЯМС: Головне — співати серцем...
Завтра у столичному Національному будинку органної та камерної музики відбудеться єдиний концерт відомого Хору Коледжу Ісуса при Університеті Кембриджа
Уперше українські слухачі мають змогу вживу почути програму славнозвісного хору (історія якого налічує п’ять століть) — «Музика пришестя та Різдва». Їхній приїзд до України організувала Група компаній Group DF спільно з благодійним фондом Дмитра Фірташа, а інформаційним партнером заходу виступила газета «День». Напередодні концерту ми поспілкувалися з директором Хору Марком ВІЛЬЯМСОМ.
— Розкажіть, як протягом п’яти століть вдавалося зберегти унікальність хорових традицій колективу і виборювати дедалі більше визнання?
— Історія хорового співу в Коледжі Ісуса починається 1496 року (з дня заснування цього навчального закладу). Саме тоді було зведено каплицю, в якій співали перші студенти. Так виник перший колектив — хор Каплиці, в якому співали тільки хлопчики та дорослі чоловіки. Пізніше (в 1849 році) його реформували. А 1982 року, після дозволу жінкам навчатися в коледжі, виникає ще один — Хор Коледжу. Причому кожен із цих двох хорових колективів має відмінну репутацію, а їхній репертуар звучить як під час найвизначніших подій у Великобританії, так і масштабних міжнародних проектів. На додаток до щотижневих церковних служб члени хорів виступають з концертами, записують пісні, беруть участь у передачах та закордонних турах. За останній рік Хор Коледжу виступав у Бельгії, Естонії та США, заплановано гастролі до Німеччини, Африки, Індії та повернення до США. Зараз ми вперше приїхали з сольною програмою до України.
Щодо збереження традицій скажу так: Хор Коледжу — це частина культури британської нації. Він змінювався разом із суспільством. Можна сказати, що його історія — це міні-енциклопедія розвитку самої Великобританії, що ілюструє питання зміни поглядів та відносин усередині самого суспільства.
— Як ви добираєте учасників хору? Якою має бути головна риса майбутнього хориста?
— Засади хорового співу нашого ансамблю формувалися в XVI столітті на основах римо-католицького обряду. Тож у ті часи студентом і, відповідно, хористом міг бути тільки той, хто вчився на священика. Сьогодні ж у хорі можуть співати студенти Кембриджського університету чи Коледжу будь-якого фаху, національності та релігійних переконань. Для цього їм потрібно пройти відбір. Скажу, що кількість претендентів на одне з 26 місць у хорі не менше, ніж загалом на одне місце в Кембриджському університеті — 10:1. Наразі у складі хору співає навіть студент зі Шрі-Ланки, є один напівіранець, декілька шотландців, а решта — англійці. Хористів-українців поки що не було, але сподіваюся, вони скоро з’являться. Склад хору оновлюється щороку на третину.
Стосовно основних вимог до майбутнього претендента — їх не так уже й багато. Звичайно, потрібно наполегливо вчитися, багато працювати над собою, знати кілька мов, мати хист до музики. Але головне — співати душею, бо в цьому криється магічний сенс музики. Від цього залежатиме, який месидж отримають люди від музики .
— Ви вперше в Україні. Чи чули щось про нашу державу? І які враження від побаченого?
— Я чув, що тут холодно. Але коли приїхав, то побачив, що тепло і туманно — як вдома у Великобританії (сміється). Якщо серйозно, то, звичайно, я чув про Україну — найбільшу країну Європи — ще до візиту сюди. До того ж, у Кембриджському університеті навчається багато українських студентів та діє спеціальна програма україністики, заснована Дмитром Фірташем, у рамках якої постійно відбувається багато цікавих культурних заходів, пов’язаних із побутом та звичаями українців.
До приїзду в Україну я вже побував у багатьох країнах Європі та США. Однак тамтешні традиції хорового співу схожі із британськими. А в Україні, я чув, що вони інші. Мені дуже цікаво з ними познайомитися. У вас співають низькими, багатими голосами. Я з нетерпінням чекаю на зустріч зі студентами консерваторії, аби почути, як саме вони співають, поділитися з ними досвідом та почерпнути українського. До того ж в Україні жили та творили багато відомих співаків, таких, наприклад, як Борис Гмиря.
— Які практичні кроки можуть стати продовженням вашої поїздки?
— Сподіваюся, що вдасться встановити більш тісні зв’язки між студентами українських вузів та Кембриджським університетом, які надалі можуть вилитися у програми обміну. На мій погляд, цього треба прагнути, бо поєднання культур не залежить від національності та релігійних поглядів, а музика прискорює цей процес.