Мавпа й суть
У прокат вийшла нова картина культового режисера Дені БойлаЄ таке, вже доволі заяложене, але досі чудодійне слово «психоделічний». Тобто, якщо треба описати якесь чудне, строкате, страшненьке явище реальності або мистецтва, його називають психоделічним. Найчастіше психоделічною є музика. Є й відповідна література, й навіть спосіб життя (наприклад, людину, яка свідомо поводиться неадекватно, на початку 90-х називали психоделічним більшовиком), й, звісно, кіно.
У поп-культурі хвилі психоделії здіймалися двічі. Найбільша спостерігалася в 60-ті — час ЛСД, Тімоті Лірі та кислотного рока. Друга, менша, дісталася до колишнього СРСР у 90-ті, зі схожим набором — ЛСД (іноді ще й екстазі), Тімоті Лірі та кислотний рейв. Екранним кумиром нових воїнів підсвідомості став шотландський режисер Дені Бойл. За всього один, але ефектний для свого часу фільм — «Трейнспоттінг», який наші пірати й прокатники для більшої дохідливості охрестили «На голці».
Власне психоделічного там мало — за винятком декількох галюциногенних епізодів. По суті, це добротна соціальна стрічка про будні молодих шотландських торчків, посаджених додатково на героїн, який не є психоделіком. Але «Трейнспоттінг» сприйняли як заклик до дії, й відтак виросла генерація режисерів, які створили цілий напрямок англійського «клубного» кіно, густо здобреного техно, фриками обох статей і сценами вживання психоактивних речовин.
Сам Бойл у минулі відтоді роки активно позбувався мимовільної ролі наркоїдного фільммейкера, результатом чого стали невдалий «Пляж» з Леонардо ді Капріо й досить посередній «Звичайніше не буває» з Івеном Макгрегором і Кемерон Діас. Про автора «Трейнспоттінга» вже почали забувати, аж раптом сінефільське співтовариство заполонили чутки: Бойл зняв... фільм жахів.
Новина не така вже й неймовірна — Бойл лякати вміє, варто пригадати дитину, що падає зі стелі в «Трейнспоттінгу». Проте «Через 28 днів» важко назвати хорором у чистому вигляді, скоріше, — ретельно збитою сумішшю жалхивчика, антиутопії й фільму катастроф. Але головне, це фільм, у якому Бойл згадав своє «психоделічне» минуле. Що підтверджує не лише фабула, що відгонить страшненькою галюцинацією, або настирливі, яскраві кольори, що переповнюють екран, а й вибір виконавця головної ролі: Філіан Мерфі дебютував у типово «клубній» мелодрамі «Диско-свинки».
Хороший зачин «28 днів». Спочатку — стилізація під телехроніку, сцени неймовірної вуличної жорстокості, які, як виявляється, на декількох моніторах змушений дивитися оплутаний дротами шимпанзе. Далі типова зав’язка жанру жахів — група телепнів-екологів, незважаючи на застерігаючі крики лаборанта, звільняє прикутого до екрана примата. Й таким чином випускають на волю надпотужний вірус.
Герой Мерфі, Джім, саме оговтується через чотири тижні після інциденту з мавпою. Один, у залитій сонцем лікарняній палаті. В абсолютно порожній клініці. У вимерлому Лондоні.
Безлюдна столиця Королівства — найвдаліший образ картини. Бойл, по суті, реалізує одну з найбільш поширених дитячих фантазій — про порожнє місто, в якому можна робити все що завгодно — перетворюючи її на кошмар. Перевернутий двоповерховий автобус посеред вулиці, здичавілі Пікаділлі, Трафальгарська площа, набережна Темзи, косматий і бородатий одинак, що волає у кам’яній пустелі, — все це, дійсно, здається суцільною параноїдальною марою, жахливо реальною галюцинацією. Хто зна, якби Бойл насмілився розвинути сюжет про бродягу, який вештається смертельно порожнім мегаполісом, може вийшло б жорстке, дійсно лячне й непередбачуване кіно.
Але він вибрав інший шлях — атракціон. Як наслідок прямо пропорційно збільшенню кількості дійових осіб у кадрі зростає порожнеча всередині самого фільму.
Рятуючись від зграї заражених (вірус перетворює людину на кровожерливого зомбі), Джім стикається з кількома живими й нормальними, від яких і дізнається про катастрофу — населення Британії, ті, хто ще залишився живим, просто втекли. Тепер кожний — сам за себе. Вірус потрапляє в кров через подряпини, слизову, навіть рогівку ока. Інкубаційний період менший за хвилину. Після чого у вас червоніють очі, ви починаєте гарчати, швидко бігати й кидатися на здорових не гірше за Куліка.
Після з’ясування всіх обставин твір Бойла сам інфікується старою хворобою розважальності й стрімко мутує в тривіальний бойовик із біфштексним насильством, ріками кетчупу та погонями. І хепі-ендом, звісно Джіма та його двох нових подруг помічає з небес реактивний винищувач, що невідомо звідки взявся.
Після чого постає питання: навіщо все це було?
Звісно, Бойл довів свій комерційний потенціал, довів, що може зняти з розмахом, з масштабною постановкою, вгадати потенційну зірку — Мерфі, з його ясно-блакитними очима й обличчям жорстокого пупса. Але фільм від цього чомусь кращим не стає. Якщо хотіли налякати — то не страшно. Якщо хотіли донести якесь гуманістичне послання — то воно потонуло в гарчанні, пурпурній блювоті й вибитих бейсбольною бітою мізках. Прикре відчуття порожнечі, наче проїхався на Колесі Тисячоліття в Лондоні в густий туман — нічого не побачив, тільки час згаяв. І напевно, через кілька років у Голлівуді знімуть щось подібне — може, не таке яскраве, але точно більш захоплююче.
Однак Бойлу все-таки вдалося зробити щось значуще. Адже кінематограф Сполученого Королівства досі славиться своєю млявістю, черпаючи теми виключно в сімейних сварках і, останній десяток років, — в нічному житті Лондона. Відповідно виходять тягучі сімейні драми, нудно схожі одна на одну, або «клубна» продукція з тим же градусом нерозрізнення. А Бойл нагадав про славну, породжену саме в Англії, традицію апокаліпсичного сюжету. Адже саме «обдумані кошмари» (за визначенням Борхеса) стовідсоткового британця Герберта Уеллса колись вразили весь світ. І англійський бестселер «День трифідів», у якому людство гине від зелених метеорів і хижих рослин, також побував у списку бестселерів 80-х. Екранізації, до речі, також вдалися.
Невелика доблесть — знімати щось катастрофічне в павільйонах на Тихоокеанському узбережжі. Лише на Островах із їхніми традиціями, пейзажами, природженою мізантропією тубільців, подібні фільми можуть сповнитися вражаючою похмурістю — якої в інших куточках Землі просто не знайти. Бойлу вже одного разу вдалося вплинути на ситуацію в національному кінематографі, можливо, вдасться й цього разу. Самих лише постановок і римейків за мотивами Уеллса вистачить, щоб змусити світ здригатися перед новим грізним ликом британського кіно.
Отож, цілком імовірно, «Через 28 днів» — провал, здатний викликати подальший тріумф. Якщо, звісно, на півночі від Ла-Маншу достане сміливості випустити на волю всіх глибоко схованих мавп.