Місячний Принц Гребенщиков
або Приємного польоту на крилах музичної фантазії
Прорватися на концерт Бориса Гребенщикова було непросто. На кордоні біля «воріт» актового залу КПI, несли вахту ОМОНівці (з лютими виразами облич і тугими голеними потилицями) і проводили подвійну фільтрацію. Тобто, якщо хтось вдирався через одні-однісінькі відчинені двері без квитка, його зупиняли біля інших і супроводили у міждверний простір. Троє очкариків, безглуздо витріщалися по боках, уже там курсували межи скляних стін, ніби риби-телескопи в акваріумі. Нарешті величезний сірокомбінезоновий воїн, який уважно оглянув наші з приятелем запрошення (і мало не спробував їх на зуб), впустив нас всередину.
У залі нас чекав інший сюрприз. По- перше, там було темно, а по-друге, по рядах крісел від сцени клубочився дим. «Слабкувато у них з протипожежною безпекою», — обмовився приятель. Принюхавшись, ми визначили, що дим був не гірким, а пряним. Це були пахощі! Пройнявшись Індією, Борис Борисович вирішив перетворити актовий зал КПІ на один з її філіалів. По боках сцени стояли дві підозрілі тумби, які викидали фіолетові клуби диму. Крізь туманне марево ледве прорізалися різнокольорові прожекторні промені.
Між рядами крісел із темряви з'явилися тіла безбілетників — в охороні з суворим виглядом знайшлися ніжні, чутливі душі...
Коли мій приятель під впливом темряви і пахощів почав клювати носом — на перехресті променів і в переплетенні димів у центрі Всесвіту з'явився чародій, маг і чарівник пісенного Слова Борис Гребенщиков, або (традиційно — коротше) Б.Г.
На ньому були круглі коричневі окуляри, чорні сорочка і брюки. Б.Г. став віддавати перевагу чорному, як Джо Коккер (втішне порівняння) або як Михайло Боярський (порівняння так собі).
Підборіддя Гребенщикова ділила на дві половини охайна мушкетерська борідка, а на голові кучерявилась пишна з проділом шевелюра. Незначний відблиск задньої частини голови Бориса Борисовича здавався або легким натяком на лисину, або німбом (з 24 ряду, де ми сиділи, дуже важко було точно розібратися).
Фани з появою рок-міфу заревли, мов ті реактивні двигуни! За його спиною розташувалися музиканти «Акваріума» і покотилася нова програма з останнього альбому Гребенщикова « Y » («Псі»).
Серед музикантів надзвичайно потішив експресивністю одягнутий у пурпуровий одяг молодий чоловік, який барабанив у тамтам (чи щось подібне). З імпульсивністю дитячої заводної іграшки він перескакував від одного барабана до іншого. Жваві рухи ніг робили його схожим на грузина, що танцює лезгинку, і від старанності поступово впадає у транс...
Повільні твори Гребенщикова звучали прекрасно.
Умовно кажучи, його «романси», навіяні народною кельтською музикою, протягнули до кожного глядача тоненькі ниточки, що ведуть до серцевих клапанів. У такі моменти встановлювалася абсолютно надзвичайна атмосфера взаємопроникнення між публікою й артистом.
Чим сильніше ці «ниточки» натягалися, тим більше шанувальників тягнулося до Майстра. Вони, захоплено помахуючи маківками в такт музиці, окупували всі підходи до сцени. Гіпноз мистецтва діяв справно.
Тріщину в гармонію вносила тільки дуже гучна настройка бас-гітари. Глухуваті професійні звукооператори можуть довести будь-який інструмент (зокрема, акордеон) до божевільної децибельності. Виникає враження, що у звукооператорів внаслідок профнавантаження органи слуху стають бетонними.
Баси гули так, що годі було розчути тексти багатьох пісень Б.Г. А що таке Поет, позбавлений Слова? Наприклад, в однієї з невідомих мені речей був інтригуючий початок: «Встретились ангел-алкоголик і демон-героин...». На жаль, про наслідки цієї зустрічі можна було лише здогадуватися. Та ж сама звукова розбалансованість інструментів особливо давалася взнаки в пісні «Луна, успокой меня» («...Луна, я знаю тебя, я знаю твои корабли, с тобой легко, с тобою не нужно касаться земли»). У ній повністю зникло особливе звукове вираження місячного світла, яке вдалося Гребенщикову (і його клавішникові) в записі і начисто зникло у концертному варіанті.
Борис Борисович чесно відспівав дві з половиною години і цілком заслужено розлігся на сцені, щоб кінцівку одного зі своїх хітів виконати в горизонтальному положенні. А, може, для Гребенщикова саме це положення і є ЩОНОРМАЛЬНІШИМ, оскільки він своїми чудовими витворами створює ілюзію міст, які складаються з осяйних повітряних (чи космічних?) замків, для мешканців яких політ — звичайний стан? Саме з відчуттям польоту (на якийсь час перерваним звалищем у гардеробі) зачарований народ розбігався після виступу свого кумира. Та й мій приятель, який майже не був знайомий із творчістю Гребеня, навіть у найзрозуміліших місцях концерту здивовано повторював: «Чогось я не второпав?», — навіть він зібрався накупити касет «Акваріума». Тобто політ він відчув — тепер тiльки залишилося в ньому розібратися.