«Одна ікона – два образи»
У Львові реставраторам удалося розкрити автентичне зображення Пресвятої Богородиці з Унівської обителі 1696 року і зберегти запис ХІХ століття![](/sites/default/files/main/articles/31052017/12ikona.jpg)
В експозиції у Національному музеї ім. Андрея Шептицького — ікона Пресвятої Богородиці з Унівської обителі, датована XVII століттям — 1696 роком.
Як розповів «Дню» директор установи Ігор Кожан, до Львова лик привезли 1950 року — після закриття Свято-Успенської Унівської лаври, що в селі Унів Перемишлянського району Львівської області. Причому пам’ятка перебувала під записом ХІХ століття, майже 60 років зберігалася у фондах Нацмузею і лише 10 років тому вперше потрапила до реставраційної майстерні.
Над відновленням образа «Богородиця Одигітрія» працювали художник-реставратор темперного живопису науково-дослідного реставраційного відділу НМУ Ірина Мельник та викладач Коледжу ім. Івана Труша Андрій Почеква. А головне завдання, за словами Ірини Мельник, полягало в тому, щоби «розкрити оригінальний малярський шар з-під запису ХІХ століття».
Реставратор розповіла, що під час техніко-технологічних досліджень вдалося чітко розрізнити дві верстви малярства — автентичну (1696 року) та пізнішу (середини — 2-ої половини ХІХ ст.). Згодом рентгенологічне обстеження «Богородиці» підтвердило наявність авторського малярства під записом та присутність реставраційних доповнень.
Після завершення процесу розшарування ікони Ірина Мельник відновила обидва твори. Верхню верству було перенесено на нову основу, а втрати живопису і тла були доповнені. Отож вдалося одержати близьку до оригіналу копію ікони, котру передали до Унівської лаври, і тепер вона є доступною для вшанування.
Представлення образа «Богородиця Одигітрія», котрий відтепер перебуватиме у постійній експозиції Національного музею, відбулося за участю мистецтвознавців та священнослужителів, в тім числі тих, котрі приїхали на відкриття виставки зі Свято-Успенської Унівської лаври.