Подарунок видавцеві й читачеві
У Національній спілці художників України триває II Трієнале книжкової графікиНа Трієнале глядач може ознайомитися з творами художників різного віку — від студентів до майстрів з багаторічним стажем. В експозиції представлено й реалізовано проекти (примірники книг), і авторські ідеї, які чекають свого видавця.
Різноманітність виставкового діапазону позначили такі оригінальні примірники, як арт-бук — так звана авторська книга художника, що створюється за принципом вільного польоту фантазії в одному-єдиному примірнику. Варто також додати, що за кордоном арт-бук прижився вже досить давно, має своїх шанувальників і колекціонерів, а для України цей вид мистецтва все ще в новинку, тому — терпляче чекає свого визнання. Як приклад арт-бук можна згадати про об’ємний різноколірний текстильний об’єкт художника П.Дорошенка, що ілюструє «День» Д.Хармса, і «Авторську книгу» І.Озаринської.
Окремий розділ виставки присвячено виключно шрифту, як цілком самостійному, тонкому і складному мистецтву.
Найбільш прискіпливого глядача потішить той факт, що ілюстрації на Трієнале — на будь-який смак. Є і класичні (туш, перо, акварель), і об’ємні, зовсім маленькі і велетенські — метр завдовжки... Строгі і розкуті, сюрреалістичні і наївно-дитячі. Зважаючи на таку різноманітність, неважко дійти висновку, що книжкова графіка на Україні дійсно здатна бути конкурентоздатною щодо західних зразків. Єдине, що викликає жаль — художників з прекрасними ідеями значно більше, ніж видавництв, здатних їх реалізувати у вигляді конкретних проектів.
Та все-таки, навіть за згаданої різноманітності, хотілося б назвати імена кількох художників, чиї роботи відразу привертають до себе увагу. Це ілюстрації Р.Кутальової до твору Олекси Росича «Отто, принц Львівський», виконані в авторській техніці з приголомшливим «ефектом вітражного скла», хоча матеріалом слугував папір. А.Бабак презентував брутально-гротескові ілюстрації до своєї власної казки «Пригоди капітана Врубеля». Е. Четвертак — автор оформлення до інтернет-книги «Історія маленького пінгвіна».
Дитячі казки — особливий теплий світ, що огортає нас атмосферою радості, фантазії, наївної відкритості до незвіданого Великого Світу. Глядач зможе ознайомитися з дуже зворушливими ілюстраціями художника В.Штанка до повісті Яна Улофа Екгольма «Людовігу Хитрому — ура, ура, ура!», у техніці перо, туш, акварель. Чудово оформлений К.Матвєєвою роман Льюїса Керролла «Аліса в країні чудес». Контраст світла-тіні, вишуканість ліній і ніжна ліричність пронизують ілюстрації В.Анікіна до повісти Астрід Ліндгрен «Міо, мій Міо».
Талант українських художників робить читання справою захоплюючою для будь-якого віку, і нинішня Трієнале — переконливе тому підтвердження.
З оформлення книги Яна Улофа Екгольма «Людовігу Хитрому — ура, ура, ура!» з особистого архіву художника В.Штанка.