Пристрасті в опері
Гендиректор Одеського національного академічного театру опери та балету Сергій Проскурня отримав офіційне повідомлення про звільнення, і залишив посаду. «У зв’язку з цим я заявляю, що всі справи я передам Анатолію Дуді, звільню кабінет, і зможу зайнятися відстоюванням своїх прав на роботу у цьому колективі. Я подам скаргу до суду й оспорюватиму даний наказ», — заявив він, додавши, що його нова постановка «Кармен» встигла принести театру чверть мільйона прибутку.
Як повідомив голова незалежної профспілки Одеського оперного театру Віталій Сивоглаз, частина колективу, яка виступає проти звільнення Сергія Проскурні, направила листи Президенту України Віктору Ющенку, міністру культури Василю Вовкуну, губернатору області Миколі Сердюку, голові облради Миколі Скорику та багатьом іншим чиновникам і депутатам із проханням скасувати розпорядження щодо звільнення директора. «Нехай спочатку прокуратура й аудитори перевірять театр, усі артисти повернуться з відпустки, і тоді, влаштувавши загальні збори колективу й усіх зацікавлених сторін, проведуть таємне голосування щодо кандидатури директора», — зауважив Віталій Сивоглаз. За його словами, та частина колективу, яка була на прийомі у прем’єр-міністра України Юлії Тимошенко, дезінформувала її, повідомивши про порушення з боку Сергія Проскурні, і про те, що представляє весь колектив театру.
«Вони не мали права говорити від імені всього колективу, оскільки їх на це ніхто не вповноважував», — заявив голова профспілки. На думку Віталія Сивоглаза, Юлія Тимошенко ухвалила рішення про звільнення директора, не розібравшись у ситуації. Він також наголосив: «Заява деяких особистостей про те, що театр — не місце для експериментів — просто дурість. У театрі варто експериментувати». Голова профспілки повідомив, що контракт на постановку опери «Кармен» був підписаний на чотири вистави.
Як повідомляв «День», Міністерство культури та туризму 23 квітня призначило виконуючим обов’язки директора Одеського національного академічного театру опери та балету Сергія Проскурню. 26 травня поточного року Міністерство культури видало наказ про реорганізацію Одеського оперного з культурної установи на державну. Колектив театру висловив невдоволення тим, що дане нововведення випробують саме на Одеському театрі, а не на Львівському або Київському. Голова міністерства Василь Вовкун підписав 1 липня наказ про призначення Сергія Проскурні на посаду директора Одеського національного академічного театру опери та балету. Контракт був підписаний на 5 років. За словами голови незалежної профспілки Одеського оперного театру Віталія Сивоглаза, частина колективу театру була проти кандидатури Сергія Проскурні, оскільки, на їхню думку, «багато хто хоче нічого не робити та отримувати гроші, тому й виникають конфлікти». Віталій Сивоглаз наголошував, що у колективу є ряд претензій до директора. «Люди хотіли, щоб спочатку їм підняли зарплати, зробили кілька постановок, звозили на гастролі, — і тоді вони могли б підтримати свого директора», — заявляв він. Сергій Проскурня 8 липня повідомив про намір обговорити з прем’єр-міністром конфлікт, який виник, і висловив надію, що в обговоренні візьмуть участь «усі зацікавлені сторони». 9 липня прес-служба Кабінету Міністрів України повідомила, що Юлія Тимошенко призначила на посаду виконуючого обов’язки директора театру Анатолія Дуду замість затвердженого Міністерством культури Сергія Проскурні. Сергій Проскурня назвав дану заяву політичною і зазначив, що звільнити його може лише Міністр культури. Міністр культури України підписав наказ про звільнення Сергія Проскурні 10 липня, а наказ щодо призначення на посаду виконуючого обов’язки директора театру Анатолія Дуди був підписаний 13 липня.
КОМЕНТАР
«День» попросив роз’яснити виниклу ситуацію самого винуватця конфлікту — Сергія ПРОСКУРНЮ:
— На посаді генерального директора — художнього керівника Одеського Національного академічного театру опери та балету я перебував усього десять днів, а виконуючим обов’язки керівника Опери був призначений у квітні, але за такий недовгий термін виявилося, що «збаламутив творче болото» і піднялася піна ретроградів. «Розганяти трупу», як стверджує частина моїх недоброзичливців, я не збирався, але реформи в колективі обов’язково потрібно було провести, бо вони давно назріли. Без глядачів театр — «футляр для баяна». Я вважаю, що Одеська опера — це бренд не лише міста, але й України, і бачив своїм головним завданням залучити публіку до театру. Мені хотілося, щоб глядач нас полюбив. Постановка опери «Кармен» — творчий експеримент і одна зі сходинок креативного підходу до «прочитання» класики... Частина колективу розуміє, що потрібно шукати нові шляхи, які зацікавлять сучасного глядача, а деякі артисти нічого не хочуть змінювати. Наш так званий конфлікт має два боки: політичний і економічний. Тому я хочу домогтися особистої зустрічі з прем’єр-міністром Юлією Тимошенко, щоб самому розповісти їй про те, які бачу шляхи виходу з творчого глухого кута, в якому нині опинилася Одеська опера. Так, мене звільнили, але якщо звернуся до суду, то юридично я маю всі підстави відновитися на колишній посаді. Тому, передуючи можливій юридичній тяжбі, хочу всі крапки над «і» поставити, розмовляючи з Юлією Володимирівною, бо вважаю, що її навмисно ввели в оману щодо моїх новацій у театрі. Я не руйнівник, а будівник... (докладне інтерв’ю з Проскурнею читайте в найближчих номерах «Дня»).