Перейти до основного вмісту

Школа та «путяга» Вознесенського

Вчора поету виповнилося 75 років
13 травня, 00:00

Погодьтеся, в цю новину важко повірити: Вознесенському — 75! Можливо, тому важко, що «талант — єдина новина, яка завжди є новою» (Пастернак) і, додам, — дивовижною. А можливо, тому, що ми всі ніби знаємо Вознесенського з його 14 років, коли він прийшов зі своїм першим зошитом віршів саме до Бориса Пастернака.

Ну, а потім була рання приголомшлива слава цієї четвірки: Ахмадуліна, Вознесенський, Євтушенко, Рождественський — яка збирала стадіони, як на Заході — рок-групи. І молоді голоси цих поетів врізалися в пам’ять і залишилися на плівках, та й у кіно — в «Заставі Ілліча» Хуциєва.

Врізалося в пам’ять і інше: як Хрущов кричав і тупав ногами на зовсім молодого Вознесенського на зустрічі уряду з творчою інтелігенцією. Чому саме на нього? От у Євтушенко, наприклад, були у віршах і більш різкі публіцистичні висловлювання...

Гадаю, причина в глибоких естетичних розбіжностях Андрія Андрійовича з радянською владою. Сама його поетична мова була категорично далекою від «великого стилю» і псевдонародних імітацій, які іменувалися соцреалізмом. Та й взагалі на сірому тлі політично і стилістично «правильних» поетів метафори Вознесенського виглядали до непристойності дратівливо яскраво.

Навіть у поемі про Леніна «Лонжюмо» (1962 — 1963) він ухитрився намалювати таку от еротично-метафоричну картинку:
«Земля,
ты нас взглядом апрельским проводишь,
лежишь на спине,
по-ночному безмолвная.
По гаснущим рельсам
бежит паровозик,
как будто сдвигают
застежку на «молнии».

А ще в цій поемі Вознесенський поставив кілька крамольних для того часу запитань: «Скажите, Ленин, где победы и пробелы? \ Скажите — в суете мы суть не проглядели?», «Скажите, Ленин, у нас идея не ветшает?»

Це в 1990-ті новоявлені демократи, які щойно сховали свої партбілети, улюлюкали вслід безпартійному поету: ату його, він про Леніна поему написав. А от у сімдесяті мій особистий стукач Анатолій М., повертаючи пластинку із записом «Лонжюмо» в авторському читанні, не міг приховати потрясіння: як таке могли видати, і чому цей Вознесенський не сидить у в’язниці чи психлікарні.

Дратував Вознесенський і колег по цеху — ну як можна так нескромно писати:
«...в прозрачные мои лопатки
входило прозренье, как
(був навіть варіант «вошла гениальность, как»)
в резиновую перчатку
красный мужской кулак;
«Андрей Вознесенский» —
будет,
побыть бы не словом,
не бульдиком,
еще на щеке твоей душной —
«Андрюшкой»...

А річ уся в тому, що його дар дійсно не скромний, а великий, і — прозріння підтвердилося — «Андрій Вознесенський» вже є і, безсумнівно, буде в російській літературі. Як, до речі, і в російському театрі.

У довготривалому житті на сцені нашої найкращої рок-опери «Юнона і Авось» абсолютно упевнений (вже більш ніж чверть століття вона є візитною карткою «Ленкома»). І всі нові покоління закоханих будуть слухати і співати «Ты меня на рассвете разбудишь...» і «Красный шиповник». Має ж молодь відповідати поету взаємністю!

Він сам, скільки років я з ним знайомий (а це вже тридцять три), завжди цікавився молодими — насамперед поетами й рокерами. Коли в 18 років я приїхав до Москви, тогочасний капітан «Алого паруса», сторінки для тінейджерів «Комсомолки», Юра Щекочихін сказав, що мене просить зателефонувати Вознесенський, — о, це було схожим на диво!.. (Виявилося, що Андрій Андрійович регулярно цікавився, «не пошли ли маленькие».) Звісно, я негайно подзвонив. Відтоді ми й товаришуємо. А одного разу я процитував Андрію Андрійовичу нову пісню Гребєнщикова, якого він тоді не знав. Буквально через кілька днів Вознесенський зателефонував мені з проханням повторити йому цитату — він вже писав статтю в «Літературку», першу про БГ в офіційному й такому авторитетному виданні.

І сьогодні його увага до молодих не послабшала. У лютому Вознесенський вів вечір, присвячений дню народження Пастернака. А після закінчення підійшов до мене й ледь чутно прошепотів — у нього майже зовсім пропав голос, — що юний поет з Харкова, що сором’язливо виступив на вечорі, здається йому цікавим і чи не попросити мені його вірші для газети. Можливо, так Андрій Андрійович повертає борг Пастернаку? І хоча вірші харків’янина виявилися такими, що не дозріли поки що для «Нової», хто знає, як швидко він зростатиме, якщо вже поступив до школи Вознесенського.

А така школа, чи, точніше, ремісниче училище («путяга») дійсно є. Ті, хто тут вчився, безумовно, оволоділи ремеслом, технікою віршування. Інше вже є справою долі та рівня обдарованості кожного.

Поки що жоден учень вчителя не перевершив. Вознесенському, незважаючи на 75, рано надписувати свої книги знаменитим «переможцю учню від переможеного вчителя».

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати