«Шляхи»-дороги Олександра Миловзорова
У Київському національному музеї російського мистецтва відкрилася виставка відомого українського художника
Сама звістка про вернісаж Олександра Петровича Миловзорова не була несподіваною. Петрович, Сашко, як зазвичай називають художника люди різних поколінь, людина активна, діяльна, його шляхи-дороги простежити непросто. Місяць не побуваєш у затишній, гостинній Галереї «36», що на Андріївському, де Миловзоров багато років художній керівник, і вже відірваний від життя. Виявляється, Петрович у Чехії. Відкриває там персональну виставку. Приїдеш дізнатися про празьких знайомих через кілька тижнів, Сашко виїхав на пленер до Німеччини. Зачекаєш ще місяць, а Миловзоров вже підкорює Італію, де у нього живе красуня донька Оксана, теж художниця. І солодкоголоса онука Ліза, співачка. Потім ненадовго кидає якір у Києві. Щоб розповісти про враження. На полотні, звичайно. Або у графічних роботах. Інколи в кераміці і скульптурі. Презентує чергову, майже завжди несподівану за задумом і втіленням експозицію.
Цього разу все виявилося не так просто. Олександр Петрович Миловзоров зібрав друзів і колег у такому знаковому і престижному місці, як Київський національний музей російського мистецтва, не випадково. Річ у тім, що цього року заслужений художник України відзначив 75-річний ювілей. Про це багато хто пам’ятає, оскільки народитися Петрович примудрився 22 квітня, в один день із «вождем усіх народів». Тоді і поздоровляли. Але оскільки такі дати у людей мистецтва заведено відзначати протягом усього року, Олександр Миловзоров вирішив підсумувати прожите масштабною персональною виставкою, якій дав оглядову назву «Шляхи».
У кількох залах музею він представив живописні, графічні серії робіт, що створені за останніх 10 років і до сьогодні майже ніде в Києві не виставлялися. Це «Тора, дні творіння і буття» — спроба осмислити витоки людства, докопатися до суті походження релігії, зрозуміти, хто ми такі — сучасні люди, що на короткій низі з хитромудрими технічними ґаджетами, звідки родом. Миловзоров не просто фантазує на тему, він прискіпливо вивчає Біблію, Старий Завіт. У своїй майбутній книжці, яка також зветься «Шляхи», художник щиро зізнається: «Мені читати Біблію важко. Я сприймаю її як істину і ставлю нескінченні запитання. Наприклад, якщо першими нащадками Адама і Єви були Каїн і Авель, то від Каїна, що убив Авеля, пішли всі, навіть і ми з вами, тобто від убивці?!. Слава Богові, він дав Адамові і Єві ще одного сина — Сіфа, не заплямованого вбивством. Тому, можливо, ми — його нащадки?..» Охоплений суперечностями, що майже роздирають його фізично, Олександр Миловзоров випліскує їх на полотні: герої серії «Тора...» — не безликі казкові персонажі, а замасковані під художній наїв живі люди, із властивими їм пристрастями, характерами і вадами. Ця серія робіт — велика і детальна, і коли починаєш замислюватися, яку цитату з Вічної книги закодував в тій чи іншій картині художник, хочеться «читати» її довго й уважно.
Зовсім інший, зовсім чарівний післясмак залишає серія графічних робіт «Моя Шевченкіана». Це саме його, художника Олександра Миловзорова, Шевченка, і нічия інша. Не забронзовілий геній із впізнаваним обличчям без емоцій, а дотепні, пустотливі варіації на тему життя і творчості видатного поета, що не нехтував простими життєвими радощами. Роботи яскраві і легкі, ніби написані одним розчерком пера, не відриваючись від аркуша паперу. Що за стилем дуже нагадують одну з попередніх, моїх улюблених, серій графіки Олександра Петровича — «Вакханалію». Вона експонувалася давно, але я досі пам’ятаю веселих захмелілих кентаврів, підбурюваних Діонісом, що ніби підморгують нам зі стіни, мовляв: «Посміхайтеся, панове! Ніщо людське і нам не чуже!..»
Місцями у залах музею, перебиваючи конкретику живописних і графічних полотен, художник представив пластичні скульптури, виконані з нетрадиційних матеріалів і побутового сміття. Багато відвідувачів надовго затримувалися біля них, певно, намагаючись розгадати сенс і тему експонатів. Професіонали, напевно, сказали б, що це концептуальне мистецтво. Я обмежуся визначенням — експромти талановитої людини, яка уміє працювати в різній техніці і матеріалах, жанрах і напрямах, і ще раз хотів натякнути: «Світ загадковий і прекрасний! Не шукайте другого дна. Насолоджуйтесь і фантазуйте!»
На відкриття виставки Петровича прийшло дуже багато людей. Були помічені мистецтвознавець Світлана Чорнобородова, дружина і друг автора, її колеги Сергій Тернавський, Наталія Кривуца і Олексій Роготченко, режисер Олексій Кужельний, архітектор і мистецтвознавець Юлік Ліфшиц, художники Микола Грох, Дмитро Корсунь, Віктор Хоменко та інші. Виголошували теплі й небанальні слова, тому що інакше про Олександра Петровича Миловзорова — Петровича, Сашка — якось і говорити незручно. Не любить і не зрозуміє. Тому що він — не ювілейна, жива людина. Дотепний епікуреєць, привітний господар завжди заповненої гостями галереї, невтомний мандрівник і затятий сперечальник, винахідливий кухар і любитель російської лазні. Який вирішив, що 75-річчя — непоганий привід зібрати друзів. Отже, «Шляхи» — аж ніяк не підсумок творчості, а так — привал на узбіччі. І я не здивуюся, якщо, зазирнувши завтра в Галерею «36», дізнаюся, що Петрович десь за Полярним колом чи в Аргентині.
До речі, у найближчих номерах газети «День» читайте інтерв’ю з винуватцем торжества, заслуженим художником України Олександром Миловзоровим.