Шоу навколо ток-шоу
![](/sites/default/files/main/openpublish_article/19981031/4209-17.jpg)
Тузов брав участь у передачах студії «Гарт», працював у прямому ефірі. Останнім часом робив програму «Година європейська», яка йшла в ефірі відразу трьох каналів: «Інтера», УТ-1 і ICTV.
— Я вперше зіткнувся із ситуацією, — сказав Дмитро, — коли «кидають» не тільки під час купівлі автомобіля або квартири, а й авторів телепрограм. Проект «Ток-ринг» готував я, як автор і ведучий, і режисер Владислав Криворучко, ми принесли його в НТКУ, в ТВО «Громада» наприкінці минулого року. Але, оскільки ми не штатні співробітники цієї телекомпанії, то до нас було приставлено Світлану Карасенко як продюсера. Одразу ж від проекту відлучили мого співавтора Влада Криворучка. Режисером став Віктор Панфілов.
Зйомки програми вiдбувалися ще в березні й квітні, але пішла в ефір вона чомусь тільки у вересні, вже після появи на «1+1» аналогічного ток-шоу Миколи Вересня. Можливо, перші наші записи програм були не зовсім вдалі, зокрема й з моєї вини: до того я ніколи ток-шоу не вів. Під час запису останніх програм я вже почувався набагато впевненіше, та й не тільки я, а всі учасники. Сьогодні маємо накатану технологію, і будь-якій людині, яка приходить в програму, працювати легше, ніж нам, з нуля.
Але потім мене прибрали з ефіру. Зробили це дуже технічно: запропонували такі умови, які я, як нормальна людина, журналіст, автор, ніколи б прийняти не зміг. Я раптом дізнався, що пан Панфілов задаватиме мені теми передач. І взагалі, у нього з’явився ухил у бік такого собі шоу, на яке я піти не міг. Карасенко взяла на себе функції редактора, без мене почали передачу монтувати, у нас почалися конфлікти, і тепер вона взяла на себе право замінити ведучого. Проти тих ведучих, які з’явилися в ефірі, — я нічого не маю. Наталія Кондратюк, наприклад, прекрасно провела свій прямий ефір. А от Ігор Храновський — не журналіст, а представник фірми «Сіменс». Чому він опинився на місці журналіста — про це можна тільки здогадуватися.
За дев’ять місяців роботи команда, яка працювала на програму, не отримала ні копійки, хоча сама Карасенко отримувала зарплату.
Я зараз дивлюся програму, в ній нічого не змінилося: залишилася наша назва, всі режисерські розробки — один до одного! А її авторів з програми вижили.
Коли я відчув, що мене конкретно виштовхують, я пішов і зареєстрував свої права на передачу в Агентстві з охорони авторських прав. Оскільки так зі мною обійшлися, я веду переговори з іншим каналом щодо цього ток-шоу, і маю намір подати в суд про захист своїх авторських прав. Для нашої країни це буде прецедент.
Для того, щоб мати повнішу картину конфлікту, «День» звернувся до протилежної сторони.
Світлана Карасенко, продюсер програми «Ток-ринг» (УТ-1):
— Режисер і творча група вважають, що Тузов як шоумен не відповідає завданням ток-шоу. Він грамотна людина, щоб і надалі робити цей проект — але як журналіст. А в нього позиція одна — він хоче бути ведучим. Після перших програм, не цілком вдалих, ми дали йому можливість спробувати себе ще, записали чотири нові програми. Переглянувши матеріал, ми були змушені пробувати інших ведучих.
Віктор Панфілов, режисер «Ток-рингу»:
— Дмитро хоче сам вести всі передачі, але це так само смішно, як коли б на роль запросили якогось актора, а потім він вимагав, щоб режисер знімав його у всіх фільмах. Тузов не може бути шоуменом. Зараз я взяв Коротича, Наталію Кондратюк. Ігор Храновський прекрасно провів передачу, як актор, як людина, яка відчуває, інтелігентна. Це нове обличчя на українському екрані!
Після передач я проставляю оцінки за трьома критеріями: компетентність, телегенічність, уміння шоумена. Коротич у мене отримав 3-2-3. Більше з ним я не працюватиму. Він добрий газетяр, але не ведучий. Храновський отримав 5-3-5. А Тузов — 2-2-2. І все. Я не можу на всю Україну показувати цю некомпетентність, неартистизм.
— Але ж він ще й автор...
— Та який він автор? Чого? А режисер, художник — ні до чого? Робить — колектив! І в титрах він не зазначений як автор. А піти, оформити такий папірець — раз плюнути. Приходь в Агентство з авторських прав, плати гроші, і тобі випишуть папірця, що ти — автор твору! Якщо він ще не занесений у них у комп’ютер.
— І якою буде ваша подальша співпраця з Тузовим?
— А ми не відмовляємося. Хоча він уже побив усі горщики — своїм гонором. Він з нами працювати не зможе.
Отже, зіткнулися дві амбіції: «Це мій проект!» і «Він не підходить — мені!» У результаті вся творча енергія обох сторін спрямовується на чвари. Історія української журналістики знає подібні спірні ситуації з авторськими правами — «Гала-радіо», що розкололося, програму «Вікна», що розділилася на «Вікна» Княжицького і «Вісті тижня» Канішевського. Всі ці конфлікти свідчать, що нинішнє законодавство з авторських прав у сфері інтелектуальної власності не враховує багатьох реалій. Далеко не завжди, втім, його взагалі дотримуються. Сприймаючи цю ситуацію лише як привід для серйозного аналізу проблеми експертами, «День» запрошує до дискусії всіх, хто професіонально займається ТБ і правом.
№209 31.10.98 «День»
При використанні наших публікацій посилання на газету
обов'язкове. © «День»