Перейти до основного вмісту

«Японська культура в тонах і обертонах»

Так називався концерт циклу «Елітні вечори камерної музики Євгенії Басалаєвої»
25 травня, 00:00

У Національній філармонії України відбувся вже 20-й — ювілейний концерт Міжнародного проекту «Елітні вечори камерної музики Євгенії Басалаєвої». Водночас цей вечір презентував створений відомою піаністкою п’ять років тому щорічний Міжнародний фестиваль мистецтв «Діалоги культур». Проведення ювілейного концерту відбулося за підтримки Українсько-японського Центру в Києві, посольства Японії в Україні, президентського фонду Л. Кучми «Україна» та Фонду Є. Басалаєвої «Київ-Класік».

Свій авторський філармонічний цикл «Елітні вечори камерної музики» народна артистка України Євгенія Басалаєва розпочала десять років тому. Тоді ж вона створила камерний ансамбль «Контрасти Київ-Класік», який за своє десятирічне існування став відомим у багатьох країнах. Біографія «Елітних вечорів» є частиною вже новітньої історії музичного мистецтва України, а сама діяльність Євгенії Басалаєвої демонструє досить поширений у сучасній культурі тип творчої постаті. Дійсність вимагає нині від митця не лише володіння своїм професійним мистецтвом, а й уміння поєднувати діяльність менеджера, організатора, дипломата (всі концерти Басалаєвої відбуваються спільно з міжнародними представництвами та за сприяння посольств), а також навички бізнесмена: для організації своїх заходів вона створила власний фонд, який допомагає творчій молоді і тяжкохворим дітям. Ці всі іпостасі вдало поєднує в собі пані Євгенія, а вихована нею публіка (справді елітна) розуміє, на що спрямовані її творчі амбіції — залучати слухачів до мистецьких скарбів, сприяти єднанню музичних культур і входженню української музики у світовий простір ХХІ століття.

Нагадаю, попередні вечори Є. Басалаєвої представляли музику України, Франції, Росії, Австрії, Литви, Німеччини, Латвії та Польщі. Складаючи програми, піаністка вишукує твори, які ще не звучали в Києві, віднаходить невідомі музичні сторінки. Справжнім відкриттям, зокрема, стали концерти, присвячені забутому в Україні композитору Федору Якименку — професору Петербурзької, Празької і Паризької консерваторій, в якого свого часу навчався Ігор Стравінський, рідному брату класика української музики Якова Степового. Кілька концертів озвучили також зразки унікальної нотної колекції Розумовських.

Ювілейний вечір Євгенії Басалаєвої відкрив слухачам сторінки майже незнаної в нашій країні японської музики. На прохання піаністки директор Українсько-японського центру в Києві Осаму Мідзутані привіз зі своєї батьківщини нотні збірки японських композиторів. Мистецький захід розпочався з виставки у фойє японських книг у перекладі українською мовою, яку представило видавництво «Грані-Т», виробів японського декоративного мистецтва, орігамі, національного одягу кімоно, а також демонстрації чайної церемонії...

Мистецькому дійству, що відбувалось на сцені філармонії, відповідала назва — «Японська культура в тонах і обертонах». Напрочуд витончена музика класика японської культури ХХ ст. Тору Такіміцу та композиторів наступних поколінь — Шінічіро Йокойоми, Нобуя Сугави, Ісіда Рокзаемона, Мінору Мікі й ін., немов старовинні японські гравюри, заворожували своїми світлотінями і рафінованими мелодичними візерунками. Ця музика — неспішна, медитативна — наче примушує нас зупинитися й відчути красу навколишнього світу, «сумну чарівність і єднання з Природою», висловлюючись словами видатного японського поета і буддійського монаха Мацуо Басьо. У цю музичну канву органічно вплелися «Три хокку» на слова Басьо українського композитора Валентина Сильвестрова у чудовому виконанні співачки Інни Галатенко.

Більшість з почутих творів японських композиторів насправді є досить популярними у світовій музичній мережі, як, наприклад, пісні «На березі моря» Наріта Тамесо і «Лілія» Куміко Номи. У Києві вони прозвучали в аранжуванні для хору, солістів, фортепіано та струнних молодої української композиторки Богдани Працюк. Співали їх мовою оригіналу відомий дитячий хор «Дзвіночок» (художній керівник Рубен Толмачов) і солістка Маша Усіченко, які є стипендіатами президентського фонду Л. Кучми «Україна».

Концерт продовжив традицію Басалаєвої представляти у своїх вечорах музику у синтезі мистецтв. Вірші з «Антології давньої японської поезії» озвучували японською і українською мовами Катаока Хіроші і Вікторія Король. Поезія, спів, гра солістів і камерного ансамблю «Контрасти Київ-Класік» підкреслював відеоряд Олександра Діордовського, а виступи чергувалися з фантастичним звучанням перкусій у виконанні Ансамблю ударних інструментів «Арс Нова» (художній керівник Георгій Черненко), створюючи враження безперервного мистецького дійства. Головною ж дійовою особою була, як і завжди, Євгенія Басалаєва: вона виступала і в ролі солістки, і в складі ансамблю, і в якості концертмейстера й навіть диригента...

Свій концерт Євгенія Басалаєва присвятила 40-річчю надання Києву і Кіото статусу міст-побратимів. Але передусім цей вечір став знаком духовної підтримки і проявом солідарності з мужнім народом Японії, який долає наслідки страшного стихійного лиха. Саме це відзначив у своєму виступі перед концертом Посол Японії в Україні пан Ідзава Тадаші.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати