Перейти до основного вмісту
На сайті проводяться технічні роботи. Вибачте за незручності.

Життя без страховки

Дев’ять днів тому загинув знаменитий актор і режисер Андрій РОСТОЦЬКИЙ
14 травня, 00:00
Він приїхав на кілька днів із друзями до Сочі — вибрати місце для зйомок свого нового фільму «Мій кордон». Ніхто не міг собі уявити, що ця поїздка стане для нього фатальною… Насправді він мало був схожий на артиста. Швидше, на мандрівника чи вченого. І недовге життя його було низкою експериментів, вічною перевіркою власних можливостей. Він завжди володів приголомшуючою інтуїцією — дивно, що вона не врятувала його у фатальний день. Ми познайомилися на одному з кінофестивалів, домовилися про інтерв’ю по телефону. При зустрічі він мене підкорив тим, що вмить віднайшов у фестивальному натовпі: «Відразу зрозумів, що це ти».

Я НЕ ГРАЮ В ІГРИ, ЯКІ ПОДОБАЮТЬСЯ БІЛЬШОСТІ

— Андрію, чим займаєшся в умовах розвалу кіно і прокату?

— Я зараз не знімаю. Проекти є і бажання є, але якесь уже кволеньке, тому що знімати «малолітражні» картини за $250 тисяч не дуже й хочеться. Свого часу я здійснив героїчний вчинок — за 740 тисяч рублів зняв 2-серійну «костюмну» картину «Звіробій». Так само за місяць я зняв «Чоловічу компанію». Але всі мої теперішні проекти — за Пікулем, Гріном, іншими чудовими письменниками — передбачають велике вкладення грошей.

— А Грін, з твоєї точки зору, — це гарна література?

— Я сам довгий час не міг собі відповісти, чому я його шанувальник. А потім знайшов у Шкловського: «У кожній людині живе титан. Але їй заважає те, що вона пам’ятає про себе. А герої Гріна про себе забувають». Мені це дуже імпонує — прагнення людини до чогось високого, чистого. Сьогоднішнє кіно вироджується в демонстрацію технічних можливостей, технологізацію, і мені це болить. Напевно, той світ, у якому я живу, можна назвати надзвичайно романтичним. Але романтиків не буває «останніх», це необхідне кожному з нас, навіть тому, хто про це не здогадується. Так, можна наводити аргументи нераціональності такого погляду на життя. Але мені вже за 40, і не варто перебудовуватися, щоб примусити себе грати в ті ігри, які подобаються більшості.

— Що ж тепер?

— Тепер, як у Буніна, потрібно «тихо, мирно понести свій вогник у дальні печери» до того часу, поки він знову кому-небудь знадобиться.

Я ЗАРОБЛЯЮ БІЛЬШЕ, НІЖ МІЙ БРАТ — ПРОФЕСОР ВДІКу

— У якій же дальній печері він зараз горить?

— У Московському інституті сучасного мистецтва, де я викладаю сценічний рух і бій — заробляю на життя своєю шпагою. Це комерційний вуз і заробляю я трохи більше, ніж мій брат — професор, що викладає в ГІТІСі. Рік я робив телепередачу «Ати- бати» й отримував від цього величезне задоволення. Хоч це, здавалося б, солдафонська специфіка. Зараз на каналі «Культура» я веду військово-історичний журнал, розповідаю про цікаві речі — про зброю, визначних полководців і багато іншого.

— Тебе зараз запрошують зніматися?

— (Абсолютно не сумуючи.) Зараз — ні.

— Коли в останній раз ти працював як актор?

— Це було два роки тому — у бойовику «Той, хто ніжніший», де я грав сучасного бандита. Але такого, знаєш, романтичного. * * *

Кажуть, діти знаменитостей несуть на собі вічний хрест бути в тіні своїх батьків: під прицілом іронічних поглядів, під шепіт «доброзичливців» у спину, вони або змиряються, або починають будувати своє життя в автономному режимі. Андрій ще в юності вибрав друге.

Але це не позбавило його пліток: багато хто стверджував, що ролі в кіно для Ростоцького закінчилися в той момент, коли закінчилося безмежне царювання в радянському кіно Ростоцького-старшого, режисера знаменитих стрічок «Доживемо до понеділка», «А зорі тут тихі», «Білий Бім, Чорне Вухо». Але це тільки розмови, а реальна кінодійсність така: роботи Андрія у фільмах «Вони билися за Батьківщину», «Ескадрон гусар летючих», «Це ми не проходили», «Дні Турбіних», «Непереможний» говорять про те, що він був дуже хорошим актором.

В останні роки він знімався небагато. На моє запитання, чи не образливі ці простої, заперечував. Проте, мені здавалося, що тільки з гордості: чоловіки не плачуть, чоловіки засмучуються.

— Завжди спокійно ставився до всього — і коли мене не затверджували на роль в останній момент, і коли перестали запрошувати. Знаю, існує думка, що мене свого часу «штовхав» батько. Напевно, в цьому є частка істини — взяти на ту чи іншу роль сина керівника одного з об’єднань на студії Горького було заманливо, однак за жодну свою роботу в кіно мені не соромно. Тому, давай так: батько — окремо, я — окремо.

Він, дійсно, зайняв нішу, яку тоді було нікому зайняти: молоді актори готували себе до ролі Гамлета або, в крайньому випадку, секретаря обкому і в разі чого без дублера-каскадера працювати не могли. А він міг, тому що з дитинства мріяв працювати саме в пригодницькому кіно. Такому як, наприклад, «Кінець імператора тайги». Потім він мені із захопленням розповідав: «Цей фільм бачив у Африці французькою мовою, уявляєш? І глядач приймав на ура!»

ДЕНИС ДАВИДОВ БУВ НЕКРАСИВИЙ, АЛЕ НЕ ДО ТАКОЇ МІРИ

— Кажуть, що у фільмі «Ескадрон гусар летючих» на роль Дениса Давидова пробувався Костя Райкін, а затвердили тебе...

— Ну не було в той час актора, який би так, як я, їздив на коні! Так, були чвари з приводу інших артистів. До мене також дійшли чутки, що режисер мріяв, щоб у цій ролі знімався Костя. Коли на різних прес-конференціях вже дістали цим питанням щодо Кості, я розсердився і сказав: «Так, звичайно, Денис Давидов був не чистокровним росіянином, але в його жилах текла татарська кров. Крім того, він, звичайно, був некрасивий, але не до такої міри».

— Райкін не образився?

— (Поблажливо.) Ну, напевно, ні. Раз не викликав на дуель...

— А що робиш ти, коли ображаєшся, невже на дуель викликаєш?

— (Холодно.) Я не даю приводу для образ. А якщо хтось намагався це зробити, то якось «вмирав» сам по собі — і все.

— Андрію, ти ніби лауреат премії МВС. За які заслуги перед рідною міліцією ти був удостоєний такої честі?

— (Напружено згадує.) А-а-а, так! Я дуже багато зіграв усіляких ментів у кіно. Для того, щоб зіграти в такій картині як «Увага, всім постам», ми з режисером зробилися позаштатними співробітниками кримінального розшуку. Виїжджали разом із нарядами міліції ловити злочинців. Це дуже цікаво, між іншим...

— Ось ти сказав, що за жодну свою картину тобі не соромно. Тобто ні грама іронії стосовно себе. Взагалі, ти людина пафосна?

— «Не соромно» — не означає, що абсолютно кожну я вважаю великим витвором мистецтва. Але це зроблено професіонально, погодься! Мені досі вдячні за деякі картини. Ось прийшло нове покоління: половина з них бандити, половина працює в міліції. І багато хто мені говорив, що став сильним і здоровим завдяки тому, що почав займатися самбо чи єдиноборствами, подивившись фільм «Непереможний».

ДЕМОКРАТІЯ НІКОЛИ ДО ДОБРА НЕ ДОВОДИЛА

— А твої картини — бойовики, пригоди — це попсовий кінематограф?

— Ну чому ти мене весь час хочеш загнати в кут?! Що означає попсовий? Я так відповім: це рівень певного жанру. Для дуже малої кількості людей став життєвим прикладом Андрій Болконський або П’єр Безухов, а моїх героїв наслідували тисячі хлопців.

Пригадай, яка кількість людей у 90-ті стала знімати кіно, не маючи на це ніякого права. Але вони приходили з мішками грошей і отримували це право без перешкод. Тому я радий, що з приходом у Союз Міхалкова це неподобство, можливо, закінчиться. Демократія ніколи до добра не доводила. Вона гарна для розвинених країн, а у нас неминуче переростає в необмеженість і анархію.

— А диктатура, як відомо, закінчується шибеницями — невідомо, що гірше...

— Ну йолки-палки, коли шибеницю забрали, що, менше крові та бардаку стало? На що перетворилося наше кіно? В’ялий сурогат західного.

У МЕНЕ ОДИН КОМПЛЕКС — ПОВНОЦІННІСТЬ

— А ти себе відчуваєш у реальному житті суперменом?

— Для того, щоб бути суперменом, потрібно було б додати якихось якостей Чака Норріса.

— Тільки фізична сила робить чоловіка чоловіком?

— Я ж сказав — «додати»!

— Ага! Значить, все інше при тобі?

— (Сміється.) Так, усе інше у мене є. Можу навіть із цього приводу розповісти історію. Якось я знімався в картині «Весільний подарунок» з Ролланом Биковим. І з приводу одного епізоду він почав мені пояснювати: «Ось ви розумієте, в цьому фільмі всі відчувають себе неповноцінними і позбуваються своїх комплексів тільки тоді, коли збираються в цій квартирі». На що другий режисер, грузин, відреагував умить: «Слухайте, які можуть бути комплекси у Ростоцького?». Тоді Биков підняв голову і сказав: «Так, у нього тільки один комплекс — комплекс повноцінності». Я не сприймаю це як антикомплімент. Тому що, якщо ти рефлексуєш, грай собі на здоров’я Чехова, Достоєвського. Напевно, це буде геніально.

— А тобі було б цікаво зіграти неповноцінну людину?

— Ні. Із Достоєвського тільки, мабуть, Свидригайлова.

— Адже Свидригайлов — не самодостатня людина, в ньому багато темного. А, до речі, зло може бути самодостатнім?

— Звичайно. Чим сильніше зло, тим цікавіше. Тому що і добро, що протистоїть йому, також має бути сильним. Стан боротьби — це ж здорово — адреналін у кров.

ЖІНКА ПОВИННА БУТИ ЖІНКОЮ

— Андрію, ти обожнюєш спорт, коней, зброю... Але у тебе дочка. Це якось відбивається на її вихованні?

— Я її особливо не виховую, мені, як завжди, не вистачає на це часу. Росте собі й росте. Немає цього: «Ах, я — тато! До мене горнеться ніжна істота!» — я не збожеволів після народження першої і досить пізньої дитини...

— Адже це не перший шлюб?

— Другий. Моєю першою дружиною була Марина Яковлєва.

— Судячи з усього, погляди на сім’ю у тебе патріархальні: чоловік — на полюванні, жінка — чекає.

— Це, напевно, було б надзвичайно нудно, якби мені вдалося цього домогтися до кінця. Але оскільки є ще над чим працювати, я періодично намагаюся кричати: «Хто в домі хазяїн?» І слава Богу, Оля (дочка) завжди рапортує: «Тато в домі хазяїн!». «Строю», одним словом.

— Ти б міг допустити шлюб із людиною, якби зрозумів, що жінка яскравіша за тебе, швидше робить кар’єру?

— Напевно, ні. І не тому, що я б їй заздрив. Просто їй би елементарно не вистачало часу утримувати в чистоті квартиру, готувати, прати...

— Твоя дружина — мистецтвознавець і до того ж кандидат наук. Коли вона писала дисертацію, їй на все це вистачало часу?

— Зараз усе гаразд, а в той час у нас були постійні скандали з цього приводу. Жінка повинна бути жінкою. Скажімо, всі меблі в домі зроблені моїми руками. Якщо потрібно щось прибити, пригвинтити — будь ласка. Іноді, коли вона затримується на роботі та приходить пізно, я показую плоди своїх трудів і кажу: «Дивись, ось так повинен стояти посуд, у такій чистоті все має бути!»

— ... сказав він сварливим голосом. А в чоловічій компанії ти дотримуєшся принципу рівності чи тут те ж саме: хто не «строїться», той повинен залишити пляж?

— У дружбі повинен дотримуватися принцип рівності, тому що кожний із нас — особистість. І коли мені заперечують, я обов’язково подумаю: чи не дурень я. Але є моменти, коли щось вирішується, і заперечувати людині, яка прийняла на себе відповідальність за це рішення, просто не можна.

— А людину міг би вбити?

— Міг би.

— А за що?

— За образу жінки, за непорядність, якщо я буду відчувати небезпеку для життя близьких мені людей. Але це за крайнього збігу обставин. Інша справа, що я ненавиджу, коли хтось кричить: «Я б їх усіх повбивав, перевішав!», — тому що ці люди з самого початку сприймають світ, як кати.

— Тобі подобаються жінки?

— Знущаєшся? Ну був би я дегенератом, якби не подобалися. Не всі, звичайно. Але... (сміється) багато які подобаються.

— Близька формула з фільму твого батька «Щастя — це коли тебе розуміють»?

— Це одна з формул — до того ж досить пасивна. Адже я людина самотня. Щастя — це коли ти за щось боровся і переміг. Для мене боротьба — це як наркотик. * * *

Після загибелі Андрія його друзі, все ще перебуваючи у шоку від того, що відбулося, давали газетам інтерв’ю: «Ми просто хотіли тиждень відпочити, а Андрій поєднав приємне з корисним — шукав відповідну натуру для фільму. При цьому він часто нікого із собою не брав, а їздив тільки з водієм, якого прислали із сочинського прикордонного загону».

4 травня всі залишилися в санаторії, де зупинилася знімальна група, святкувати Великдень, а Андрій поїхав рано- вранці на прикордонному уазику, пообіцявши повернутися після обіду. Але вже о третій годині дня водій повернувся один і сказав групі: Андрій потрапив у біду. Потім водій розповість, що Ростоцький постійно виходив із машини оглядати місцевість: «Зрештою, ми заїхали в якусь глушину, і Андрій побачив крутий схил. Попросив зупинити машину і чекати. А сам поліз вгору без страховки…»

Але за кілька хвилин він втратив рівновагу і зірвався.

Водій машини відразу ж кинувся до режисера і побачив, що у нього зламані руки й ноги та пробита потилиця. Солдат помістив Ростоцького в машину і поїхав до санаторію.

Лікарі приїхали через 15 хвилин і відвезли потерпілого до хостинської районної лікарні. Головний лікар лікарні розповів «Газете.Ru», що, як тільки він побачив Ростоцького, то зрозумів, що шансів врятувати його практично немає: «З такими переломами і ударами ніхто не виживе. До того ж у нього була найсильніша черепно-мозкова травма». Ростоцького відправили у реанімаційне відділення і стали готувати до операції. За кілька хвилин він помер на операційному столі.

Андрія Ростоцького поховали в Москві на Ваганьківському кладовищі поруч із могилою батька, який помер менше року тому.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати