«Цей скандал зламає старі схеми»
Які наслідки конфлікту між командою Уляни Супрун і відомим кардіохірургом Борисом Тодуровим
«Очна ставка» виконувача обов’язків міністра охорони здоров’я Уляни Супрун із головним лікарем Інституту серця МОЗ України Борисом Тодуровим мала стати ключовою подією останнього засідання комітету Верховної Ради з питань охорони здоров’я.
Після взаємних звинувачень і непорозумінь, пов’язаних з питанням, чому Інститут серця лишився без ліків і стентів для проведення операцій, усі крапки над «і» мали б розставити члени профільного комітету. Подейкували, що через гучний скандал між Супрун і Тодуровим, який триває від початку року, нову міністерську команду можуть взагалі звільнити. По-перше, бути на посаді виконувача обов’язків міністра протягом п’яти місяців — нелегітимно; по-друге, треба якось загасити конфлікт.
Однак Уляна Супрун пішла на сміливий крок: через відсутність кворуму для ухвалення рішень (з шести членів комітету були присутні двоє) просто залишила засідання. Це — виклик і водночас застереження: повернення до старих схем закупівель ліків не буде, медична реформа, попри опір депутатів і головних лікарів, триватиме, а будь-які втручання фармацевтичного бізнесу в роботу міністерства нівелюють.
БИТВА ЗА ФІНАНСОВІ ПОТОКИ
Разом із тим, експертна спільнота розкололась навпіл. Одні підтримують позицію Бориса Тодурова, акцентуючи, що він є людиною з бездоганною репутацією і золотими руками. Нагадаємо, на початку року він звинуватив МОЗ у блокуванні відкриття філіалів Інституту серця в Луганській і Донецькій областях та провалі закупівлі ліків і витратних матеріалів через британську агенцію Crown Agents.
Прихильники Уляни Супрун згодні з оприлюдненою позицією міністерства стосовно того, що відкриття філіалів ніхто не блокує, а тендери для інституту цього року проводитимуться виключно через міжнародників, причому кількість необхідних матеріалів збільшать.
Та знайти спільну мову фігурантам конфлікту не вдалося. 17 січня Борис Тодуров разом із однодумцями провів двогодинну прес-конференцію, де звинуватив команду Міністерства охорони здоров’я в непрофесійному підході до справи. Наступного дня в. о. міністра Уляна Супрун заявила, що курс на проведення закупівель виключно через міжнародні агенції ніхто не змінюватиме. На захист її команди виступив під час урядового засідання прем’єр-міністр Володимир Гройсман, додавши, що це нагадує боротьбу не за МОЗ, а за фінансові потоки в системі охорони здоров’я.
Голова парламентського комітету в закордонних справах Ганна Гопко зазначила, що таким чином реформатори наштовхуються на спротив лобістів. «Команда МОЗ зараз не лише підтримує антикорупційні реформи, а й робить нові кроки — змінює систему фінансування медицини, вводить референтне ціноутворення, реімбурсацію ліків, e-health. Їхні дії не можуть не заважати й не дратувати всіх, хто звик жити й працювати по-старому — і фармацевтичних ділків, і лікарів із «совковими» підходами», — написала Ганна Гопко у Facebook.
«ФАРМАЦЕВТИЧНА МАФІЯ — НІЩО У ПОРІВНЯННІ З МЕДИЧНОЮ»
Натомість голова комітету ВР з питань охорони здоров’я Ольга Богомолець після завершення розгромного засідання зауважила у Facebook, що досягти компромісу з першої спроби не вийшло, але комітет далі налагоджуватиме діалог. А також заявила, що комітет готує детальний звіт щодо міжнародних закупівель, і нагадала, що досі команда МОЗ не виконала жодного з 25 невідкладних кроків, ухвалених рішенням парламентських слухань ще 2015 року. Хоча цього не зробили й попередні міністерські команди.
Збоку все це скидається на банальну битву за міністерське крісло. Та усунення команди Супрун і пошуки нової кандидатури є прямим шляхом до зриву державних закупівель цього року. Саме ця реформа викликала невдоволення тих, хто звик заробляти на тендерах і відкатах. А на думку головного лікаря Київського міського центру здоров’я Отто Стойки, нині найбільше пручаються ті, хто звик до старих правил гри.
«Наслідки конфлікту між Супрун і Тодуровим будуть такі, що закупівлі мають стати ще більш прозорими та контрольованими. А цей скандал зламає старі схеми, — додає Отто Стойка. — У нас уже лунають думки, що чомусь акцентували увагу на особистостях, тоді як треба думати про медичну систему загалом. Але система змінюється особистостями та їхніми рішеннями. Реформи можна робити суто косметично, міняючи вивіски та назви, а можна проводити капітальний ремонт, що зараз і відбувається, а система противиться. Саме зараз треба змінювати правила гри, ця ситуація виявляє, хто є хто, і показує, що фармацевтична мафія — це ніщо у порівнянні з медичною мафією. Безумовно, є порядні люди, але сама система привчила завідувачів кафедрами та головних лікарів бути монополістами у своїй сфері. Якщо зараз нічого не змінити, гірше буде для пацієнтів і лікарів. Останній бастіон цих змін — парламент, де популізм і лобізм досить сильні. Якщо депутати засвідчать свою підтримку, реформа буде успішною».
Інна ЛИХОВИД, «День»
ГОЛОС IЗ FACEBOOK
«ХОТІЛОСЯ Б РОЗІБРАТИСЯ, НА КОРИСТЬ КОГО УЛЯНА СУПРУН ПОСТАВИЛА МЕТУ ПОЗБАВИТИСЯ «ПРОКЛАДОК» ПРИ ЗАКУПІВЛЯХ...»
Ольга ВАСИЛЕВСЬКА-СМАГЛЮК, журналіст:
— Уляна Супрун уже півроку як у статусі в.о. За неї немає голосів серед українського фармлобі, широко представленого у Верховній Раді. За цих півроку запам’яталася мені заявою про боротьбу з фарммафією, призначенням зухвалих заступників і приховуванням диплома про вищу медосвіту.
Мета позбавитися «прокладок» при закупівлях ліків — дуже крута, амбітна й викликає напад пошани до цієї жінки. Хотілося б розібратися, на користь кого Уляна Супрун поставила собі таку мету. Вона декларує, що віддала закупівлі ліків міжнародним організаціям: ЮНІСЕФ, Crown Agents. Crown Agents, якщо розібратися, — компанія, яку лобіює Transparency International. Компанія з каламутним минулим, помічена в торгівлі зброєю, наркотиками тощо. Компанія, яка допомагає третім країнам нібито боротися з корупцією, розчищаючи собі шлях до тієї ж корупції... Саме тому, напевно, я вимушена щепити своїх дітей вакциною, в якої вже днями закінчиться термін придатності? Вакциною, яку недореалізували в Китаї?..
Я хочу: а) щоб будь-які всесвітньо відомі ліки й вакцини були на українському фармринку у великому виборі, нехай і за гроші; б) хочу, щоб закупівлі ліків державою здійснювалися через відкритий прозорий тендер, який я можу спостерігати онлайн; в) хочу, щоб Уляна Супрун сіла й чітко розповіла, з якою мафією вона бореться в ім’я якої мафії; г) хочу, щоб вона показала свій диплом публічно на відкритій прес-конференції, де вона не змогла б після незручного питання прошмигнути через двері, як це зазвичай з нею буває.
Уляно Надіє, я чекаю на тебе!
КОМЕНТАР
«МОЗ МАЄ НЕГАЙНО ОПРИЛЮДНИТИ ТЕКСТИ МІЖНАРОДНИХ ДОГОВОРІВ І ТЕРМІНИ ПОСТАВОК ЛІКІВ»
Ольга БОГОМОЛЕЦЬ, голова комітету Верховної Ради з питань охорони здоров’я:
- Мене насправді значно більше за сам конфлікт турбує те, як вплине відсутність своєчасно закуплених медикаментів на збільшення смертності пацієнтів, які не дочекаються операції чи взагалі не звернуться до лікаря, розуміючи, що не зможуть оплатити лікування. І, власне, саме на цьому наголошував директор Інституту серця. Адже необхідних медикаментів у достатній кількості в лікарнях немає, а хвороби серця посідають перше місце в структурі смертності українців. Але в емоціях і прес-конференціях ЗМІ про суть проблеми, на жаль, забули...
Саме тому, розуміючи відсутність діалогу між двома сторонами, ми запросили на засідання комітету Верхової Ради з питань охорони здоров’я команду МОЗ і команду Інституту серця, щоб відбувся цей діалог заради вирішення проблеми і збереження життя українців. Борис Тодуров озвучив реальні потреби Інституту й України загалом, а від Уляни Супрун ми чекали лише на відповідь, коли, власне, проведуть поставки життєво важливих медикаментів і устаткування до України. На жаль, у відповідь отримали не чіткі терміни поставок, а показовий демарш всієї команди МОЗ і письмову відмову надати комітету договори, підписані на поставки з міжнародними організаціями, що, власне, підпадає під значне порушення законодавства та перешкоджає депутатам у виконанні своїх обов’язків депутатського контролю за роботою виконавчої влади. Тому вирішення проблеми я вбачаю в негайному оприлюдненні МОЗ текстів міжнародних договорів і термінів поставок. А щодо вирішення особистого конфлікту, він має полягати в політичній і людський етиці всіх учасників та вмінні ставити інтереси держави вище власних амбіцій чи образ.