«760 років унікальних історій. Розкажу свою»
Львів продовжує відзначати дні міста, які цього року розпочалися разом із Великодніми святами. Взагалі на період Пасхальних свят чимала частина львів’ян старається чкурнути кудись за місто, особливо якщо є можливість тихо-мирно провести свято із родиною в селі. Чому? Бо деколи здається, що на Великдень до Львова з’їжджається ледь не вся Україна. На тому ж міському весняному ярмарку в прямому сенсі яблуку ніде впасти через шалений наплив туристів. І так по всій історичній частині міста. І це чудово для Львова, який продовжує доводити та утверджувати статус туристичної Мекки України.
Якраз у суботу, 7-го травня, пройшли основні урочисті події днів міста Лева. Загалом, до святкування 760-річчя міста для львів’ян і їх гостей приготували чимало найрізноманітніших атракцій. Також було реалізовано декілька десятків цікавих ініціатив. Усе це проходить під офіційним гаслом святкування – «760 унікальних історій міста». Мені, зокрема, припав до вподоби запуск тематичного інтернет-ресурсу зі слоганом «760 років унікальних історій. Розкажи свою». Тут, до речі, можна віднайти свіжу серію чудових промоційних роликів Львова, проте головна особливість цієї платформи полягає в тому, що з її допомогою кожен львів’янин або гість міста може поділитися своєю унікальною історією, якщо, звичайно, вона цього дійсно варта. Не для цього сайту, а для «Дня» вирішив розказати свою «історію», яка впишеться в канву останніх дописів, присвячених темі брендингу та промоції міста.
Розмірковуючи на тему промоції, неодноразово наголошував, що за зразок для наслідування українським містам варто вибирати саме Львів. Саме з містом Лева можна і треба у цьому питанні радитися та координувати свої дії. Чому в плані промоції та брендингу міста суттєвого прогресу вдалося досягти саме львів’янам? Чому саме бренд Львова вважається сьогодні найсильнішим в Україні? Окрім історично закладеного культурного потенціалу, доленосну роль відіграв той факт, що саме тут усвідомили та реалізували основну формулу розвитку міста. Влада, бізнес і громадський сектор спробували налагодити діалог, і їм це вдалося. Усі сторони зрозуміли, що співпраця в питанні промоції міста вигідна їм усім. Як наслідок, тепер вони пожинають заслужені плоди. Львів’янам знадобилося немало часу та зусиль, аби досягти відчутного прогресу і вивести бренд Львова на нинішній рівень. Під час зустрічі з командою, що відповідає за стратегію формування львівського бренду, було відзначено, що туристичний прорив міста Лева відбувся не після Євро-2012, а після святкування 750-ліття Львова.
Не хочу перетворити свою «історію» на суцільну оду Львову. Зізнаюся, що під час подорожей іншими куточками України неодноразово доводилося чути, коли мене називали «справжнім патріотом свого міста». Так воно і є. Однак закривати очі на очевидні недоліки буде неправильно. Архітектурною красою Львова неможливо не захоплюватися, проте також важко не зауважити, що чимало місцевих старовинних будівель сильно занепали. Деякі не просто припали історичним пилом, а й вже встигли перетворитися на руїни. Ці споруди ви не побачите в красивих промоційних роликах, але неодмінно звернете уваги під час прогулянки тутешніми вуличками. Реставрувати? Прийнято бідкатися на брак коштів, хоча, як на мене, проблема в дефіциті бажання. Зручніше ж просто дірки у розвалених будинках замаскувати, продовживши покращувати оправу для рожевих окулярів туристів. Відверто кажучи, задумуюся про цю проблему досить часто. Приводом для роздумів стає розвалена будівля, розташована прямісінько за славнозвісним Оперним театром, руїни якої вдало маскують за гігантськими рекламними банерами. До речі, вивіска «ЄВРО-2012» затерлася вже до дірок непристойного розміру. Замінити вивіску? Ні, краще відреставрувати будівлю.
Про проблеми інфраструктури взагалі краще промовчати, адже Львів у цьому питанні точно далеко від решти міст України не втік. До речі, які приклади для наслідування можна порадити самому Львову? Десятки міст світу зараз можна перелічити, проте оптимально буде порекомендувати звернути увагу на міста за польським кордоном, до яких звідси рукою подати. Слід визнати, що в цьому напрямку місто Лева і намагається працювати. Пригадаймо, що квітень у польському місті Вроцлав був проголошений місяцем Львова. А в понеділок, 9-го травня, на львівській площі Ринок відбудеться інавгурація титулу «Європейська столиця культури 2016». Цього року саме Львів разом із Вроцлавом розділив титул «Європейська столиця культури». Важливо, що вперше у історії цього конкурсу учасником стало місто з-поза меж Європейського Союзу. Без сумніву, Львів був, є і буде містком Європи до України. Тим не менше, місту важливо постійно вдосконалюватися у всіх сферах. Львову вдається належним чином презентувати себе за кордоном. Для самої України місто Лева має стати своєрідним локомотивом, яскравим зразком розвитку міста. Для цього потрібно примножувати кількість успішних історій, вдалих ініціатив і проектів, приклади яких можна було б поширювати на рівні держави.
Львову вдалося здійснити серйозний туристичний прорив. Якого ривку можна ще чекати від міста? Гадаю, акцентувати увагу необхідно на розвитку IT-технологій. Львів справедливо називають однією з столиць IT-сфери України, та потрібне дещо більше. Технології необхідно інтегрувати у повсякденне життя міста. У цьому напрямку робота ведеться – поступово реалізовується та запроваджується електронна «картка львів’янина» і «кабінет мешканця». Однак поки що місто прогресує в цьому плані дуже маленькими кроками. Мені, як львів’янину, дуже хотілося б, аби саме Львів став своєрідним локомотивом впровадження електронного урядування в Україні. Гадаю, так воно і буде. Більше цікавить, якими темпами розвиватиметься цей процес. Продовжуючи тему, обов’язково слід згадати, що у вересні 2015 року у Львові оголосили про амбітний намір створити так званий «Креативний квартал». Цей проект є частиною стратегії розвитку міста, яка має перетворити Львів на «smart city» – сучасне місто, комфортне для інновацій. Втілити у життя це можна буде знову ж таки лише завдяки вищезгаданому постійному діалогу влади, бізнесу та громадського сектору.
У питанні розвитку туризму, життєво необхідній складовій львівського бренду, місто вже досягло чималих успіхів. Однак зараз час диктує нові умови, формуючи для львів’ян черговий виклик. Переконаний, що наступний прорив Львова вже не за горами. Майбутнє, очевидно, за інноваціями, тобто «розумними містами». Лише час покаже, коли Львів стане справжнім «smart city».