Перейти до основного вмісту
На сайті проводяться технічні роботи. Вибачте за незручності.

Меса за пресою

Чим відрізняється журналіст від людини, що читає пресу? Нічим, окрім однієї якості. Журналіст нікому не вірить на слово. Улюбленому політикові, шанованому міністрові, авторитетному виданню, думці більшості й розповідям очевидців. Усі гірлянди зі слів, що запалюються в пітьмі інформаційного космосу, треба спочатку роздивитися в бінокль або мікроскоп, перевірити походження, зіставити зі своїми знаннями про предмет і лише потім написати. Але хто ж витрачатиме час на всю цю тяганину з ідентифікацією за менш ніж скромний гонорар?

Стимулів для добросовісної праці на газетно-ефірних нивах, на жаль, небагато. Величезну кількість видань погано годують поріділі ряди рекламодавців. Фінансування з бюджетів різних рівнів теж не веде до процвітання удостоєних такої честі ЗМІ. Виникає щось схоже на виноробницьку проблему з «великим навантаженням на кущ», коли хочуть зняти рясний урожай, не збільшуючи площі насаджень і живильного середовища коріння. Виходить багато кислих і дрібних ягід. В Одесі я нарахував більш як 20 телекомпаній. У Києві — дві дюжини (якщо не більше) «центральних і національних» видань, територія поширення яких обмежується Васильковом. Це вдвічі більше, ніж у Лондоні broadsheets, тобто газет великого формату, розрахованих на освічену публіку. Те саме можна сказати про таблоїди в глянці, і в менш гладкому виконанні. Виходить, наша бідна країна за кількістю найменувань періодики переплюнула найрозвиненіші, з великими економіками, високою купівельною спроможністю й пристойним рівнем освіти населення.

Як же вдалося здійснити такий прорив на медійному полі? Де таємниця розмноження ЗМІ в Україні?

У давні часи прощання з радянським устроєм життя було природно розвертати бізнес-ініціативу на порожньому місці й без стартових капіталів. За лінією ЗМІ — особливо. Три освічені жінки разом з самородком комп’ютерного дизайну запросто могли випускати міжнародний журнал для бізнес-еліти у себе у квартирі. Після чорно-білого секретного життя в СРСР кольоровий друк і відсутність цензури зачаровували рекламодавця, й він йшов у видання не дивлячись, щедро оплачуючи наклад в 1000 екземплярів купленою сторінкою обкладинки. Потім почалася ера великих проектів, де кожний політик, який поважає себе, він же крупний власник придбавав офіційно або купував передплатою на річну рекламу яке-небудь друковане або ефірне ЗМІ в масштабах своїх амбіцій: районних, обласних або центральних. Звичка прив’язувати пресу до адміністративно-територіального устрою залишилася у нас з давніх часів, як і звичка вирішувати великі завдання малими творчими силами.

На початок нового тисячоліття українське інформаційне поле рясно колосилося й плодоносило в розмірах, достатніх для прожитку його трудівників. Криза, а точніше крах економічної моделі пострадянського періоду, вдарила по всіх друкованих і електронних виданнях, але не змінила їхню внутрішню й зовнішню організацію.

Преса залишилася залежною від власників більше, ніж від суспільства. Вона перетворилася на інструмент інформаційних і психологічних маніпуляцій, де кожна редакція — окрема вотчина зі своїм статутом, правилами й специфічними уявленнями про добро й зло. Що в одних вважається ганьбою, то в інших називається славою.

Останніми роками процес девальвації журналістського слова набув загрозливих розмірів. Ми стали свідками гучних скандалів з розвалом телевізійних каналів, раптового згасання великих видань, професійного краху інформаційних агентств. Союз підкупних політиків з підкупними журналістами створив монстра, що поглинув основний об’єкт суспільної уваги, тобто причини подій. Суспільство отримує інформацію лише про те, що сталося, позбавляючись права дізнатися головне: у мукачівських війнах, у чернігівських передвиборних сутичках, у становищі на східному фронті... Тому що аналіз і дезінформація подаються у вигляді одного коктейлю про інгредієнти якого можна здогадатися лише з фрукту на стінці келиха.

Українські ЗМІ виявилися однією з найзапущеніших галузей соціально-економічної системи. Звідси, з відживаючого свій вік інформаційного середовища минулого століття, виходять основні сигнали про реформи в країні. Подеколи автори цих сигналів — одіозні журналісти, не раз помічені у зв’язках з корупцією й торгівлі професійними принципами. Проте, їм подають руки й надають трибуни колеги, на них рівняються студенти профільних вишів, які мріють набирати тексти в номерах готелів, що може дозволити собі не кожен менеджер великої компанії.

Звісно, зарплата того, хто пише, не є умовою якісної журналістики. Як і в медицині, освіті та культурі гроші вирішують не все. Але вирішують. Адже ми не зводитимемо будинок, якщо немає коштів купити цемент. У кожній справі існує деякий мінімум ресурсів, нижче за який будь-який фахівець не опуститься. У журналістиці теж. Просто в нашій професії важко калькулювати витрати. Але з часом економія на них виявляється в дефектах. Скорочуються жанри, пропадають інтерв’ю з лідерами думок міжнародного рівня, зникають професії, наприклад журналіста-міжнародника, скорочується коло експертів і авторів видань, а головне — критерії професійної майстерності. Блогер, який аналізує події за допомогою легко засвоюваних лайливих висловлювань і розхожих фраз, стає головним постачальником інформації, а байки, розказані олігархом у парилці, — політичним прогнозом від пані з диктофоном, яка підслухала їх.

Що протиставити каламутному медійному стриму в час, коли слово більш руйнівне за снаряд? Напевно, як і скрізь у світі, — новий стандарт. Щоб власники заводів і пароплавів ставилися до газет інакше, ніж до експлуатованої власності. Щоб у всіх редакціях була одна рулетка для виміру величини правди й брехні. Щоб грошей вистачало на додавання цементу в наші палаци з піску. На кшталт стандарту IPSO (Independent Press Standards Organisation), як в Англії, або прийнятих у країнах Євросоюзу професійних кодексів. Інакше всі ми приречені бути присутніми на сумних обрядах перетворення крові й сліз на чиїсь хліби й вина.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати