У пошуках повістей про Руслану та Джамалу
«Мрія», приземлившись в Австралії, зробила світовий фурор. Джамала, заспівавши на конкурсі "Євробачення", не тільки засвітилася зіркою потужного таланту, але й підняла моральну планку для місцевого журі. Український школяр Самуїл Кругляк винайшов спосіб отримання електроенергії із хмар. Іду на виставку Івана Марчука – незрівнянного у своїй творчості генія сучасності… На кожному кроці, в усіх сферах стикаюся з унікальними людьми й досягненнями своїх співвітчизників. Ось де Україна має талант! Однак ми мало досліджуємо походження своїх діамантів. Піднімаємо величезні хвилі емоцій у часи визнання, але, як серфінгісти, лише катаємося на них. Про унікальний літак не написано жодної книжки, хоча його робоча біографія сповнена інтригуючих сюжетів. Про Івана Марчука -- сотні глянцевих статей, товстих буклетів, проте жодної книжки про нього самого. Про Руслану Лижичко також нічого немає на полицях книжкових крамниць, хоча її творча й особиста доля заслуговує на увагу суспільства. Не хочеться, щоб і про Джамалу через кілька років нагадували лише відеозаписи її концертів. Кожен великий успіх людини на Заході завжди супроводжує книжка. Вона вираження -- концентрованої зацікавленості особистістю, піднятою на висоту суспільного визнання, інтелектуальний несесер для тих, хто готує себе до таких самих ролей. У культурній традиції багатьох країн не змінюється звичай присвячувати героям та знаменитостям літературні та документальні видання. Без таких повістей не складається портрет покоління.
Історія на 80% складається із книжок, друзі, як раніше вона складалася з літописів і переказаних балад. Слід зазначити, що наш сучасний історичний багаж украй скромний, хіба що балад вистачає. Є книжки трьох президентів, але жодної – про них самих, як і майже про всіх визначних постатей 25-ти років незалежності. Чому? На це питання можна відповідати довго. Причин багато. Занадто високий рівень заангажованості тих, хто пише, й занадто вузький публіцистичний коридор видавництв, занадто мало читацької публіки й занадто багато такої, що любить споглядати, занадто затребуваний піар, і занадто незначний попит на правду…
Національні перемоги та успіхи видавництв. Здавалося б, різні понятійні полюси. Проте коли ми співставимо емоційні піки суспільства з тематикою виданих книжок на одному відрізку часу -- побачимо зв'язок. Сучасне життя – не частий гість книжкових сторінок. Ним у нас займаються ЗМІ та соціальні мережі. Там і будуть накопичуватися знання про таланти, перемоги, досягнення, як і оновлюватися по мірі перезавантаження серверів. На відміну від книжок.