Україна розпочала двосторонні зустрічі з ЄС щодо вільного руху товарів

3 березня 2025 року у Брюсселі, Бельгія, розпочалися двосторонні зустрічі представників України та Європейської Комісії в межах офіційного скринінгу відповідності українського законодавства праву ЄС за Розділом 1«Вільний рух товарів», що належить до Кластеру 2 «Внутрішній ринок», повідомляє Урядовий портал.
Двосторонні зустрічі в межах скринінгу є невідʼємною частиною переговорного процесу вступу країни до Європейського Союзу.
Із доповідями у форматі оффлайн у Брюсселі виступають заступник Міністра економіки України Віталій Кіндратів, заступник Міністра економіки - Торговий представник України Тарас Качка.
Виступаючи онлайн, Головний переговірник, Віце-премʼєр-міністр з питань європейської та євроатлантичної інтеграції – Міністр юстиції України Ольга Стефанішина підтвердила пріоритет України щодо прискореної інтеграції до ЄС, зокрема через виконання зобов'язань та укладення Угоди про оцінку відповідності та прийнятність промислових товарів (АСАА). Вона також підтвердила зобов'язання щодо приведення національного законодавства у відповідність до права ЄС у межах відповідного розділу.
«Ми розглядаємо сферу вільного руху товарів як ключову основу нашого вступу до ЄС, а також як ключовий елемент нашої економічної стійкості. Повне узгодження української правової бази з європейською є нашим зобов'язанням в межах цього процесу. Водночас за останнє десятиліття після підписання Угоди про асоціацію з ЄС, Україна продемонструвала високий рівень гармонізації законодавства у сфері вільного руху товарів із законодавством ЄС та повністю переорієнтувалася на європейські стандарти. Ця робота залишатиметься для нас пріоритетною», – наголосила Віце-премʼєр-міністр.
Скринінгові зустрічі за переговорним розділом 1 триватимуть чотири дні. Українська делегація представить доповіді, що охоплюють такі питання:
3 березня – питання з блоків «Вільний рух/негармонізована продукція», «Оцінка відповідності, маркування відповідності та технічне регулювання», «Стандартизація», «Ринковий нагляд та відповідальність за продукцію», «Будівельна продукція», «Закон про промисловість з нульовим рівнем викидів»;
4 березня – питання з блоків «Метрологія», «Транспортне законодавство», «Технічне обладнання та пов'язані з ними вимоги», «Обладнання, що працює під тиском»;
5 березня – питання з блоків «Промислові товари», «Електричне та електронне обладнання», «Основне хімічне законодавство ЄС», «Інші хімічні товари»;
6 березня – питання щодо взуття та текстилю, еко-дизайну, продукції оборонного призначення, вогнепальної зброї, виробів з кришталю, культурних товарів, ціноутворення на лікарські засоби, регулювання примусової праці.
Участь з української сторони у форматі оффлайн та онлайн взяв, зокрема, заступник Голови Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів Андрій Крейтор (оффлайн), заступник голови комітету Верховної Ради України з питань бюджету Володимир Гевко, представники Міністерства економіки України, Національного агентства з акредитації України, Міністерства розвитку громад та територій України, Міністерства аграрної політики та продовольства України, Міністерство цифрової трансформації України, Міністерство захисту довкілля та природних ресурсів України, Міністерство внутрішніх справ України, Міністерство охорони здоров'я, Державної служби України з надзвичайних ситуацій, Державної служби експортного контролю, Держенергоефективності та інші.
Довідково
Вільний рух товарів є однією з чотирьох фундаментальних свобод, що забезпечує ефективне функціонування внутрішнього ринку ЄС. Принцип вільного руху товарів означає, що товари повинні вільно переміщуватися з однієї частини Європейського Союзу в іншу. У низці секторів цей загальний принцип доповнюється гармонізованою нормативно-правовою базою, що відповідає «старому підходу» (встановлення точних специфікацій продукції) або «новому підходу» (встановлення загальних вимог до продукції).
Гармонізоване європейське законодавство про продукцію, яку необхідно транспонувати, становить найбільшу частину законодавства у цьому розділі. Крім того, необхідна достатня адміністративна спроможність для впровадження обмежень у торгівлі та застосування горизонтальних і процедурних заходів у таких сферах, як стандартизація, оцінка відповідності, акредитація, метрологія та ринковий нагляд.