Таксі — як засіб розкоші...
Легалізація ринку перевезень може обернутися підвищенням вартості проїзду або виробничим страйком![](/sites/default/files/main/openpublish_article/20100907/4159-2-2.jpg)
Минулої п’ятниці відбувся другий Всеукраїнський з’їзд таксистів. Близько 500-т підприємців прийшли в приміщення Будинку профспілок України на зустріч з віце-прем’єром з економічних питань Сергієм Тігіпком та головою Держкомпідприємництва Михайлом Бродським, аби висловити свої зауваження до законопроекту «Про внесення змін до деяких законів України про удосконалення системи управління транспортним процесом у зв’язку з підготовкою і проведенням в Україні фінальної частини чемпіонату Європи 2012 року з футболу».
Нагадаємо, що документом пропонується запровадити квотування кількості автомобілів у містах, привести всі таксі до єдиного зовнішнього вигляду, установити таксометри та ввести єдині технічні вимоги до автомобілів. При цьому величину єдиного податку для таксистів автори документу пропонують збільшити з 200 до 1000 гривень на місяць (включаються внески в Пенсійний фонд та податок на прибуток). За прогнозами Михайла Бродського, прийняття цього документу очікується до 1 січня 2011 року (з перехідними положеннями на три роки).
«У нас фактично не існує ринку таксі. Практично 60—70% таксі — це нелегали. Люди сідають у машину і не знають, чи тверезий водій, чи здоровий, чи він не злодій. Вони також не захищені від обману під час оплати, адже в таксі немає таксометрів. У нас виходить зовсім «дикий» ринок», — пояснює голова Держкомпідприємництва Михайло Бродський «Дню» необхідність прийняття цього закону. Тому, за його словами, до 1 січня 2011 року ринок таксі буде приведено до ладу. До того часу в усіх таксі буде встановлено таксометри, а також запроваджено норму, згідно з якою усі автомобілі мусять гарантувати безпеку.
Натомість голова професійної спілки таксистів України Василь Попик говорить, що легалізувати ринок таксі потрібно іншими методами: створюючи мережі стоянок таксі, розробляючи систему доступу перевізників до мережі таких стоянок та посилюючи контроль і заборону нелегального бізнесу таксі. А то сьогодні, за словами співголови Всеукраїнської громадської організації «Українське таксі» Сергія Коломацького, таксистами, особливо ввечері, підробляють усі: водії машин з номерами Верховної Ради, Кабміну, «швидкої допомоги» і патрульно-постової служби.
«Грачувати» (нелегально підробляти на дорогах таксистами) ніхто не буде, зі свого боку заявляє Бродський, бо даний законопроект істотно посилить відповідальність таких нелегалів. Проте конфісковувати машини «грачів», як того вимагають таксисти, голова Держкомпідприємництва пропонує лише після того, як легальні таксисти почнуть платити всі податки. «Таксисти говорять: приберіть «граків», щоб легалізувати ринок, але самі при цьому жодної відповідальності для себе не хочуть, таксометри ставити не хочуть, платити податки не хочуть. Хочуть, напевно, лише підняти ціни», — обурюється він у своєму блозі.
Стосовно ж цін, то вони таки зростуть, підтвердив у коментарі «Дню» Коломацький. Установка таксометрів — це вже додаткові витрати. «Хороший таксометр коштує 1500 гривень, його потрібно встановити, обслужити, стрічку в касу купити — це копійки, але набігає», — пояснив він. Коломацький також розповів, що сьогодні в Києві найнижчі розцінки на послуги таксі в Європі. В майбутньому ж, розповів він, якщо ринок таксі розвиватиметься планово, то «зростання тарифів буде на 5%, 10%, 15%». Якщо ж ринок таксі спробують зламати через коліно, то зростання тарифів може становити і два-три рази, додав Коломацький.
Крім того, профспілковий лідер таксистів Попик у розмові з «Днем» заявив, що в разі ігнорування їхніх вимог у жовтні 2010 року може відбутися страйк. Для цього на своєму з’їзді підприємці-перевізники створили Координаційну раду таксистів України, яка в разі потреби отримає повноваження страйкового комітету.