Алло, ми знайшли таланти...
У Національній опері України відбувся гала-концерт лауреатів I Міжнародного конкурсу диригентів ім. Стефана Турчака.
Зал театру був переповнений. Концерт почався з трьохвилинного відеоролика, в якому публіка змогла побачити «живого» Стефана Турчака, почути звучання його оркестру, звернути увагу на чутливість його пальців, які реагували на кожний штрих, кожний нюанс, заразитися його пульсуючою енергетикою.
Методику роботи цього легендарного диригента з оркестром спочатку багато які музиканти не сприймали, адже він починав із одного (!) звуку. І був переконаний в своїй правоті, повторюючи, що музика починається з однієї чисто зіграної ноти...
На конкурсі журі відзначило чотирьох молодих диригентів. Диплом учасника та заохочувальну премію у розмірі 1000 доларів отримав Річард Букс — студент департаменту оркестрово-симфонічного диригування при музичній академії Латвії (Рига, професор І. Ресніса). На гала-концерті Р. Букс виконав увертюру Бетховена «Егмонт». Виконаний твір було достатньо «чисто», але самого Бетховена, все-таки не було (не було потужності, напруження, внутрішньої динаміки). Акцентування кульмінаційних моментів відбувалося за рахунок сили удару, але не за рахунок часу. Адже диригентське мистецтво — це, передусім, майстерність володіння часовими параметрами музичного мистецтва. Саме найменші зміни темпу створюють враження внутрішнього дихання, й оркестр перетворюється на живу істоту, яку перестаєш оцінювати та починаєш співпереживати. До того ж, «Егмонт» має певну літературну програму, а, значить, і в виконанні безпосередньо хотілося б почути справжню драматичну інтригу, конфлікт.
Першу частину Четвертої симфонії І. Брамса виконав лауреат III премії (5 тисяч доларів) Денис Власенко — студент III курсу Московської державної консерваторії ім. П. Чайковського. Окрім того, що навчається, Д. Власенко працює диригентом- стажистом Національного філармонічного оркестру Росії та театру «Нова опера». Як і Букс, Власенко досить багато уваги приділив техніці, що немов «скувало» емоції, і його виконання вийшло спокійним, відчуженим, свого роду епічним.
По-справжньому порадували лауреати II і I премій. Другу премію отримала Ольга Радчук (7 тисяч доларів) — випускниця Національної музичної академії України (клас професора Власенко). Результати всіх трьох конкурсів ім. С. Турчака (двох Національних і Міжнародного) немов доводять право жінки стояти за пультом. У Першому конкурсі лауреатом I премії стала Вікторія Жадько, у Другому — II премію отримала Наталія Паламарчук, лауреатом нинішнього стала О. Радчук, яка під час гала-концерту виконала Другу частину П’ятої симфонії С. Прокоф’єва і танок з балету «Дафніс і Хлоя» М. Равеля. Обидва твори в її «прочитанні» поєднують сучасні перемінні розміри та ритми, складність фактури, з чим чудово справилася молода диригент — гострозора, чіпка, з тією часткою внутрішнього неспокою, що спроможний розворушити велику масу симфонічного оркестру.
Лауреатом I премії став Мікіца Евтіч (Сербія). 2003 року М. Евтіч закінчив НМАУ (клас професора Власенко). Нині — викладає диригування, а також є диригентом Камерного оркестру музичного училища міста Шабау. У гала-концерті під управлінням Евтіча прозвучало «Італійське каприччіо» П. Чайковського. Зі всіх лауреатів конкурсу, М. Евтіч, безумовно, більш зрілий майстер. Він є музичним, чудово вистроює фразу, відчуває внутрішню чарівність кожного музичного жанру, вміє виокремити кульмінації. Оркестр його слухається, підкоряється. Найціннішою якістю молодого диригента є уміння передчути та відчути майбутнє звучання музики...
Хочеться відзначити буквально каторжну роботу музикантів оркестру протягом усіх 10 днів конкурсу. Національний симфонічний оркестр (головний диригент, він же — член журі Володимир Сіренко) — в прекрасній формі. Журі конкурсу заснувало спеціальний приз Національного симфонічного оркестру. Кожному музиканту було роздано анкету, в котрій відмічався той диригент, який викликав найбільшу симпатію в процесі роботи з колективом. Приз отримав В’ячеслав Валєєв (Росія) — аспірант кафедри оперно-симфонічного диригування Московської державної консерваторії (клас професора Г. Рождественського). Приз-сертифікат дає право на проведення концерту з Національним симфонічним оркестром України, а також запис компакт-диску в концертному сезоні 2007—2008 років.
Також було присуджено ще дві спеціальні нагороди. Приз від Національного союзу композиторів «За краще виконання твору українського композитора» отримав Р. Букс, а приз «Надія» від Національної музичної академії України — Сергій Дідок (Україна) — один із наймолодших учасників, студент факультету оперного та симфонічного диригування (клас професора В. Гнєдаша).
Після закриття конкурсу молоді диригенти з Росії сказали, що заздрять киянам. У Москві до сих пір немає подібного конкурсу. Конкурс ім. С. Турчака вже вийшов на міжнародний рівень. При цьому організатори (ректор НМАУ Володимир Рожок; голова журі, композитор Євген Станкович), а також вдова Стефана Турчака — оперна співачка Гізелла Ципола завірили, що наступний конкурс пройде ще на більш високому рівні. А для цього починати підготовку до нього треба вже сьогодні.