ДАІ не здається
Учора на прес-конференції керівництво МВС України знову рекламувало свої ліберальні плани — реформувати ДАІ та ДПС, викоренити корупцію на дорогах, організувати водіїв... Водії, які мислять реалістично, вважають, що всі вищеназвані добрі наміри стикаються з досить серйозними перешкодами, і найближчим часом систему дорожнього контролю вдасться змінити хіба що на рівні декларацій.
Нещодавні заяви міністра внутрішніх справ поклали початок пліткам про ліквідацію ДАІ як такої. Новий заступник міністра Володимир Рудик і новий же начальник департаменту ДАІ МВС України Сергій Коломієць запевнили журналістів: звістку про «смерть» ДАІ дуже перебільшено. Ключові проблеми (а також скарги даішників на них) залишаються — недосконалість законодавчої бази, відсутність важелів впливу на порушників, незгоди між різними відомствами, застаріла й незавершена система підготовки водіїв, корупція... Незрозуміло лише, наскільки ефективним буде в цьому випадкові ключовий захід у боротьбі з усіма вищепереліченими обставинами — перейменування (реформування) дорожньо-патрульної служби на Державну автопатрульну службу. Вона складатиметься з автопатрульної служби державного значення, підконтрольної ДАІ МВС України, й місцевої патрульної служби, підпорядкованої обласним управлінням МВС. Місцева патрульна служба патрулюватиме спільно з патрульно-постовою службою міліції. Як експеримент спільне патрулювання вже розпочате, перший досвід, судячи зі слів В. Рудика, не дуже вдалий — працівники ДПС і міліціонери довго не могли зрозуміти, хто кому й ким тепер приходиться і як у таких ситуаціях потрібно чинити. Словом, перший місяць експерименту пройшов у «відточуванні деталей», за результатами якого буде прийнято остаточну ухвалу щодо реформування. Але, як продовжує В. Рудик, така система наблизить українських даішників до європейської поліції.
Для боротьби з корупцією вирішено вжити такі заходи — прибрати з системи МВС керівників «корупційних пірамід» (ланцюжок хабарів від інспектора до начальника). Незабаром інспектор отримуватиме не менше аніж 750 гривень на місяць — офіційно. Відчайдушні оптимісти в погонах сподіваються, що ця сума змусить людей із жезлами «не брати». Переатестація й звільнення верхівок «корупційних пірамід» тісно пов’язані між собою. Ключовим моментом для переатестації буде не знання правил дорожнього руху та вміння підтягнутися нормативну кількість разів, а саме чесність і непричетність до кримінальних історій. Словом, «ми розробляємо систему, за якої працівник ДАІ не зможе брати хабарі», — підбив підсумок В. Рудик.
Водіям-«лихачам» ДАІ приготувало «сюрпризи», вирішивши не бути дріб’язковим. Планується скоротити кількість порушень, за які накладаються штрафи, — тобто «відійти від дріб’язковості», як висловився С. Коломієць. Але штрафи, які залишилися, стануть набагато більшими, окрім того, вони збільшуватимуться в міру затримки їх сплати водієм. Поповнений пенею рахунок водієві пред’являть при спробі пройти плановий техогляд. Також буде впроваджено систему переходу кількості порушень в «якість». Тобто за декілька малих «вчинків» автомобілісти заплатять, як за один великий.