Чи можливий приватний порт в Україні?
Учора Конституційний Суд України нарешті відповів на це сакраментальне запитання, що мучило судновласників з 1995 року після прийняття Кодексу торгового мореплавання України. Згідно з його 73 статтею порт має бути виключно державним підприємством.
З того моменту до Конституційного Суду вже декілька разів зверталися депутати з проханням дозволити людям володіти портами. Але служителі Феміди не поспішали прояснити ситуацію. Вирішальним стало звернення влітку цього року 49 депутатів з вимогою визнати положення Кодексу про статус порту як виключно державну власність таким, що не відповідає статті 42 Конституції України, яка гарантує право кожного займатися підприємницькою діяльністю, не забороненою законодавством. Депутати стверджували, що заборона приватних портів порушує свободу підприємництва та свободу вибору споживачів і призводить до неправомірних обмежень конкуренції у сфері торгового мореплавання.
Але Конституційний Суд вважає, що жодних протиріч між статтями Конституції й Кодексу немає. Цієї ж точки зору дотримувалися Президент, Кабінет Міністрів, парламент, Мінтранс, Фонд держмайна, Антимонопольний комітет і Одеська облдержадміністрація, до яких зверталися судді.
Мотивувалася відмова тим, що функції торгового порту не належать до підприємництва, а, згідно з міжнародними договорами, є обов’язковою державною послугою. Крім того, право впливу на порти забезпечує баланс інтересів суспільства, прав людини та економічної безпеки країни. А обвинувачення щодо монополізації ринку було відкинуте з формулюванням, що держава, мовляв, — найголовніший гарант цих свобод. Кінцевим рішенням стало, що суд визнав «державний статус портів відповідним законодавству України».
Проте на запитання «Дня» про можливості появи приватних портів суддя Конституційного Суду Олександр Мироненко відповів, що все залежить від парламенту. Коли вiн нарешті розгляне закон «Про морські порти України», то зможе дати в ньому дозвіл на існування недержавних портів.