Григорій МАЙСТРИШИН: «Окрім виборів, у країні є ще економіка...»

Усупереч вимогам парламентської опозиції, Верховна Рада відмовилася відхилити проект державного бюджету на 2005 рік і прийняла його до розгляду. Обидва проекти постанови, які пропонують відхилити проект держбюджету, не були підтримані: один із них набрав 206 голосів, другий — 209 при необхідних 226. Як уже повідомлялося, перше читання держбюджету-2005 заплановано на 20 жовтня, друге — на 19 листопада, третє — на 1 грудня. Члени парламентської коаліції впевнені: бюджет-2005 буде затверджено. Щоправда, уточнюють: зі значними змінами і після напружених дебатів. «У спокійній обстановці його, на жаль, не вдалося прийняти жодного разу, однак здоровий компроміс знаходили завжди», — говорить, зокрема, Григорій Майстришин, член бюджетного комітету, який встиг вивчити два товстенні томи проекту держбюджету майже досконально.
— Експерти вважають, що схваленню бюджету-2005 може передувати внесення змін до бюджету-2004, необхідних для підвищення пенсій. Це так?
— Змінювати чинний бюджет потреби немає. У поправках до профільного закону, схвалених наприкінці минулої сесії, прописано, що доходи від приватизації йдуть на підвищення соціальних виплат, передусім — пенсій. Нагадаю, що основа нинішнього зростання пенсій — приватизаційний ресурс, а оскільки це передбачено законом, то потрібне лише узгодження статей витрат з бюджетним комітетом. Уряд не займається самодіяльністю, а грає за правилами, заздалегідь узгодженими з депутатським корпусом.
— Багато хто вважає підвищення виплат напередодні виборів «заграванням» з виборцем…
— Якщо є можливість підняти зарплати, пенсії та стипендії, то чому не зробити цього зараз? Яка різниця, хто як сприйме, невже краще притримувати кошти? Повірте, люди це оцінять. Крім того, підвищення не спонтанні, а заплановані ще за результатами зростання в першому кварталі.
— Є побоювання, що після жовтня «все повернеться на круги своя…»
— Безпідставні побоювання. Новий рівень виплат не такий уже й високий, планка реальна і її неважко втримати.
— У залі парламенту обстановка досить напружена. Чи може це, на ваш погляд, стати причиною неприйняття бюджету-2005?
— Люди, які блокують його утвердження, не можуть не розуміти, що від основного фінансового документа напряму залежить наповнення місцевих бюджетів, на чому й тримається вся економіка. Кожен хоче, щоб інтереси його та його виборців були враховані максимально повно. Бюджет — це глобальний компроміс, пригадайте: його завжди стверджували у 240— 260 голосів. Поки що нам вдавалося цей компроміс знаходити, інше питання — якою ціною.
— Якою буде ціна цього разу?
— Головне — усупереч усім «старанням» опозиції прийняти його вчасно, до грудня. Крім виборів, у цій країні є ще економіка, яка не терпить дестабілізації. Не хотілося б, щоб підйом перетворився на спад лише тому, що ми тут таблички на дверях президента змінюємо. Вистачить того, що парламентська трибуна постійно використовується як передвиборна платформа.
— Компроміс вимагає взаємних поступок. Наскільки значних?
— Неважко передбачити, що остаточний варіант документа значно відрізнятиметься від поданого проекту. Головним предметом «торгу» стане доходна частина. Петро Порошенко вже сьогодні заявляє, що вона нереальна. Це досить серйозні обвинувачення: до другого читання документа Мінекономіки має надати всі розрахунки і обгрунтування, щоб не виникало жодних сумнівів. Отже, перше — макроцифри, друге — сільське господарство. Не можна порушувати раніше взяті темпи фінансування, новий бюджет обов’язково повинен передбачати селянам зменшення ставки цільових довгострокових кредитів. Також серйозні питання, в тому числі з причини проведення реформи, виникнуть з фінансуванням Міноборони. Четверта позиція — збільшення держборгу. Сьогодні йдеться про 160 мільйонів доларів, необхідних для покриття бюджетного дефіциту, в тому числі й питань забезпечення пенсійних виплат.
— Ваш прогноз: якими будуть остаточні цифри бюджету?
— Не менше ста мільярдів точно, цей психологічний рубіж ми не здамо. Думаю, плюс-мінус п’ять мільярдів від початкової суми.
— Як, за вашими прогнозами, голосуватимуть вчорашні члени парламентської більшості?
— Необхідно враховувати, що нинішній бюджет специфічний не стільки тому, що приймається напередодні виборів президента, скільки тому, що передує виборам парламентським. Додайте сюди нещодавно затверджену пропорційну виборчу систему. Очевидно, що представники кожної політсили лобіюватимуть свої інтереси, щоб було з чим іти до виборця напередодні гонки.
— Є думка: ті, хто «несподівано» підтримають бюджет, пізніше скажуть «так» політреформі.
— Не знаю, я б не став прямо пов’язувати, надто велика різниця: там необхідний мінімум — 300, тут — 226 голосів. Бюджет прийняти простіше, хоч у декого, хто вагається, мотивація справді буде схожа.
— Чи передбачає проект бюджету внесення до нього змін?
— Це абсолютно правильна норма, тим більше необхідна за значних темпів економічного зростання. Сподіваюся, нам буде що збільшувати.