Перейти до основного вмісту
На сайті проводяться технічні роботи. Вибачте за незручності.

Дихати нічим!

У неділю в Києві пройде просвітницька акція «День без авто»
17 вересня, 00:00

Минулого року вони вбили 7 тисяч українців. У забрудненні повітря, за ствердженнями експертів, винні вони набагато більше, ніж «брудні» заводи. На їхній совісті до того ж і епідемія гіподинамії, в існуванні якої лікарі у нас уже не сумніваються, а також зростання онкологічних захворювань. Список завданих ними прикрощів можна, звичайно, продовжувати. Але, мабуть, і без того зрозуміло: йдеться про автомобілі.

За даними ДАІ, сьогодні вже кожна друга столична сім'я може похвалитися тим, що має власний засіб пересування. Порівняно з минулим роком кількість «прописаних» у Києві машин збільшилася втричі. Додамо транзитний транспорт ( від 50 до 200 тисяч авто щоденно) і отримуємо в середньому 750 тисяч автомобілів, які циркулюють київськими магістралями. Але післязавтра водіїв та постійних пасажирів авто відраджуватимуть від цього «безперспективного заняття». Київ уже вдруге вирішив підтримати загальноєвропейську традицію, засновану Парижем у 1998 році. Щоправда, «День без авто», який організовує громадська екологічна організація «Зелене досьє», не стане таким радикальним, як це було в інших країнах. У тому ж Парижі, наприклад, з цієї нагоди для руху перекрили практично всю центральну частину міста. А в багатьох іспанських містах можна було застати дивну картину: велосипедні пробки.

У Києві вирішено обмежитися лише пропагандою: на майданчику біля Національної філармонії відбудеться театралізоване дійство за участю Центру сучасного мистецтва «ДАХ» та кінно-трюкового театру «Скіф». А в Маріїнському парку музиканти в перервах між співом розкажуть про екологічний збиток, якого нам завдають машини. Наприклад, про те, що середній викид за рік одного автомобіля вміщує в себе 600—700 кілограмів оксиду вуглецю, а при згорянні 1 літра бензину «з'їдається» 15 кг повітря. У результаті на кожного жителя столиці припадає 100 кілограмів шкідливих речовин. Поблизу пожвавлених магістралей (на вулиці Хрещатик, Саксаганського, Бульварі Шевченка) рівень формальдегідів у повітрі перевищує гранично допустимі показники на 92%, діоксиду вугілля — на 91% і пилу — на 50%. Не важко здогадатися, що з цього приводу думають лікарі. За оцінками МОЗ, ті, хто живе в умовах забрудненої атмосфери, на 50% більше хворіють на інфекційні захворювання, на 26% — на онкологічні, на 60% — нервової системи, на 70% — на бронхіальну астму і на 76% — хворобами кровообігу.

Заради справедливості варто сказати, що у столичному управлінні екології вже давно розроблено план дій, який би міг і «вовків нагодувати, і овець залишити цілими». У програмі «Екологія транспорту», затвердженій Київрадою, по суті, було поставлено дві мети: «очистити» пальне і видалити за територію міста більшу частину вантажних і транзитних автомобілів.

З першим пунктом, щоправда, спочатку виникло дуже багато «але». Всі розуміли, що «бензинові» компанії не дуже-то зрадіють, якщо їх зобов’яжуть торгувати газом у балонах. Крім того, сьогодні неясно, де у Києві можна розмістити воднесховища, здатні обслуговувати 600 тисяч зареєстрованих у столиці машин.

Досягти іншої мети здавалося більш реально —йшлося лише про те, щоб перейняти досвід західних країн. Розвантажити центральну частину міста допомогло б стягування плати за проїзд через нього і збільшення цін на паркування. Благотворно на екологію у Києві вплинули б багаторівневі розв’язки, які до того ж допомогли б і вирішити проблему автомобільних пробок. Останні, до речі, вже давно отруюють життя не лише киянам. Архітектори помітили, що в пробконебезпечних місцях міста починають руйнуватися композиційні матеріали пам’ятників. Утім, про все це авторам програми відомо, і роботи «з порятунку» центру у Генплані означаються. Щоправда, без конкретних дат їхнього початку.

До вирішення іншої еколого-транспортної проблеми вже підішли на рівні держави. Днями Кабінет Міністрів заборонив ввозити до України автобуси та вантажні автомобілі, яким більше нiж 5 років. Екологи стверджують, що результати не примусять себе довго чекати. Автомобілі похилого віку не оснащені засобами очищення вихлопних газів, крім того довго експлуатовані деталі також не кращим чином впливають на навколишнє середовище. Щоправда, на думку еколога Дмитра Шилова, це поки ще півзаходи. Україна сьогодні у будь-якому разі залишається сховищем віджилих своє іномарок-«легковушок», а коефіцієнт зношеності основних фондів усіх видів транспорту у Києві становить 40%.

Так що, мабуть, єдине, що із запланованого з успіхом працює, — це екологічна інспекція, яка тепер, як і автодорожня, має право оштрафувати власника автомобіля- шкідника. А крім того, Міністерство охорони навколишнього середовища отримало дозвіл контролювати екологічні показники нафтопродуктів. Відтепер інспекції виїжджатимуть на заправні станції і за допомогою спеціально розробленої експрес-діагностики фіксуватимуть порушення.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати